روستایی با مردمان چشم‌آبی در کجور

روستای نیچکوه از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران است که تمام ساکنان آن چشمان آبی دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوشهر در غرب استان مازندران واقع شده و دارای دو بخش و چهار دهستان است؛ همچنین از معدود شهرستان‌های ایران محسوب می‌شود که در حوزه راه دارای سه ارتباط زمینی، هوایی و دریایی است و مهم‌ترین شهر غرب مازندران به شمار می‌رود.

این شهرستان به دلیل موقعیت جالب و زیبای ساحل این بندر که محل تردد کشتی‌های تجاری بود، مورد توجه خاص حبیب‌الله خان سردار خلعتبری پدر محمد ولی‌خان تنکابنی قرار گرفت و به سمت عمران و آبادانی رفت و به «حبیب‌آباد» شهرت یافت. اواسط سال ۱۳۰۵ هجری شمسی به دلیل تغییرات اساسی که در چهره آن روز حبیب‌آباد ایجاد شد، به «دهنو» تغییر نام پیدا کرد و از آن به بعد با رونق ساخت‌وساز و احداث ساختمان‌ها و خیابان‌های نوساز و توسعه شهر همراه با افزایش تأسیسات متعدد بندری و احداث اسکله، اوایل سال ۱۳۱۸ به «نوشهر» تغییر نام داد.

روستای «نیچکوه» از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران است. اگر از نوشهر به سمت مرزن‌آباد حرکت کنید به منطقه‌ای می‌رسید به نام «دوآب» که نخستین روستای بخش کوهستانی نوشهر از سمت چالوس محسوب می‌شود و از آنجا وارد روستاهای بخش کجور می‌شوید.

هر روستای این بخش با توجه به فاصله‌ای که از سطح دریا دارد، دارای آب و هوای مخصوص به خود همراه با محصولات کشاورزی متنوع است. در این بخش و در بعضی نقاط که به سطح دریا نزدیک‌تر است، برنج نیز کشت می‌شود و در بعضی روستاهای آن به دلیل ارتفاع بالا، محصولاتی همچون گندم، جو، لوبیا، عدس و میوه‌های سیاه‌ریشه همچون گیلاس و سیب، محصولات گیاهی و انواع گل‌ها و گیاهان دارویی که با شرایط آب و هوایی سازگاری دارد، رشد می‌کند.

روستایی با مردمان چشم‌آبی در کجور

مردمان چشم‌آبی ایران

روستای نیچکوه یکی از روستاهای زیبای منطقه کوهستانی کجور و در فاصله بیش از ۷۵ کیلومتری شهرستان نوشهر و ۴۰ کیلومتری شهر پول مرکز بخش کجور واقع شده است. این روستا دارای مردمانی مهربان و میهمان‌نواز با چهره‌های سرخ و چشمان آبی است. مردم این روستا در گذشته چشم‌آبی بودند و این ویژگی را با ازدواج با هم‌محلی‌های خود حفظ کردند و به روستای چشم‌آبی‌ها معروف شده‌اند.

درمورد دلیل شکل‌گیری این روستا، سند مکتوبی مشاهده نشده است، اما بررسی‌های به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد که روستای نیچکوه یکی از روستاهای قدیمی شهرستان نوشهر بوده، به‌نحوی که نام آن در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران آمده است. این روستا به داشتن گیاهان زینتی و دارویی شناخته می‌شود و تنوع پوشش گیاهی به موجب بارش باران‌های زیاد بسیار متنوع است.

بیشتر مردم این روستا به زراعت، باغداری، دامداری و کشاورزی مشغول هستند. در این روستا یک دهنه غار وجود دارد که مورد علاقه گروه غارنوردی ایران قرار گرفته و یکی دیگر از بسترهای طبیعی در روستای «نیچکوه» است. دین بیشتر مردم این منطقه اسلام و مذهب آنان شیعه است و سکنه منطقه را گیلک‌ها و خواجه‌وندها تشکیل می‌دهند.

منطقه کجور به علت داشتن وسعت مراتع دارای پراکندگی نسبی است و بیشتر روستاها از هم فاصله دارند. منطقه کجور شامل ۱۴ تابعه است که هرکدام شامل دهستان‌ها و روستاهای مختلفی می‌شود. منطقه کجور دارای آموزش و پرورش، بخشداری، ثبت احوال، اداره برق، کمیته امداد و موزه مردم شناسی کندلوس است.

روستایی با خانه‌هایی شیب‌دار و گیاهان دارویی خاص

خانه‌های روستا روی شیب کوه واقع شده‌اند، حیاط هر خانه دست‌کم شیبی ۱۵ درجه دارد و به سختی می‌شود در آن بازی کرد یا دوید. خانه‌ها گلی و سقفشان از چوب و کفشان پوشیده از نمدهای دست‌ساز است. این روستا به دلیل زیبایی چشمگیرش به «نگین سبز کجور» معروف شده است. آب و هوای روستا سرد و مرطوب و ارتفاع آن از سطح دریا به ۱۶۵۰ می‌رسد.

روستای نیچکوه در منطقه کوهستانی و در فاصله بیش از ۷۵ کیلومتری شهرستان نوشهر واقع شده است. در سطح روستا خانه بهداشت، مخابرات، دبستان، راهنمایی و حمام عمومی ساخته شده است. زمستان‌های روستای نیچکوه بسیار سرد همراه با بارش برف است و تابستان‌هایی خنک و نیمه‌مرطوب دارد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این روستا، طبیعت بسیار زیبا و بکر آن است که فرصتی بسیار طلایی برای طبیعت‌گردی در این منطقه فراهم می‌آورد.

روستای نیچکوه به دلیل داشتن گیاهان زینتی و دارویی معرف خاص و عام است. در این روستا یک دهنه غار وجود دارد که مورد علاقه گروه غارنوردی ایران قرار گرفته است؛ نمدمالی شاخص‌ترین رشته صنایع‌دستی در این روستا است.

کد خبر 594184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.