لزوم وجود میکروموبیلیتی در شهرها

میکروموبیلیتی از جمله شیوه‌های حمل‌ونقل سبز محسوب می‌شود که در صورت ادغام با سیستم حمل‌ونقل شهری می‌تواند حاوی مزایای بسیاری از کاهش آلودگی گرفته تا سرعت‌بخشی به جابه‌جایی شهروندان را داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میکروموبیلیتی به مجموعه‌ای از وسایل‌نقلیه کوچک و سبک با سرعت‌های معمولاً کمتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت اطلاق می‌شود که شخصاً توسط کاربران هدایت می‌شود. دستگاه‌های میکروموبیلیتی شامل دوچرخه‌های الکترونیکی، اسکوترهای برقی، اسکیت‌بردهای برقی، ناوگان دوچرخه‌های مشترک و دوچرخه‌های با پدال برقی (pedelec) است. در شهرهای زیست‌پذیر ضروری است که شیوه‌های حمل‌ونقل کوچک و سبک بخشی از شبکه حمل‌ونقل عمومی را تشکیل دهد نه این‌که رقیبی برای آن باشد.

میکروموبیلیتی، بیش‌از آن‌که روشی سرگرم‌کننده برای گشت‌وگذار باشد، یک شیوه حمل‌ونقل بی‌صدا، تمیز و پاک است که مشکلات همه‌جانبه ناشی از حمل‌ونقل موتوری از جمله ترافیک را برطرف می‌کند، بااین‌وجود چندان مورد استقبال عموم قرار نگرفته است و مطالعات نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از کاربران آن پیاده‌روی یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را به سایر روش‌های جابه‌جایی ترجیح می‌دهند که این امر با کاهش مزایای مثبت میکروموبیلیتی همراه است. تمام اشکال حمل‌ونقل میکروموبیلیتی پتانسیل کاهش ازدحام، انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی صوتی (به‌عنوان ویژگی‌های آزاردهنده مشترک میان شهرهای سراسر جهان) و همچنین ارائه راه‌حلی ملموس و واقعی برای پر کردن شکاف حمل‌ونقل در شهرها را دارند.

لزوم وجود میکروموبیلیتی در شهرها

مزایا و معایب میکروموبیلیتی

وقوع همه‌گیری کووید -۱۹ با افزایش استفاده از میکروموبیلیتی همراه بود ولی در دوران پساکرونا تنها ۱۰ درصد از استفاده افزایش‌یافته از این حمل‌ونقل تداوم یافت، بااین‌وجود افزایش هزینه‌های سوخت و آگاهی فزاینده مردم از اهمیت محیط‌زیست عواملی هستند که باعث می‌شود حمل‌ونقل سبک گزینه‌ای جذاب برای بسیاری از شهرنشینان محسوب شود. در حالت کلی ۲۳ درصد از کاربران شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل در بسیاری از مواقع، میکروموبیلیتی را به جای یک خودروی شخصی انتخاب می‌کنند، اما ۵۵ درصد از آن‌ها به انتخاب گزینه‌های پیاده‌روی یا استفاده از حمل‌ونقل عمومی تمایل نشان می‌دهند که سبزترین شیوه‌های موجود تردد به حساب می‌آید.

گروه مشاوره بوستون (BCG) و دانشگاه سنت گالن در تحقیقی روی ۱۱ هزار و ۴۰۰ کاربر در ۲۳ منطقه شهری از اروپا، چین، ژاپن و ایالات‌متحده دریافتند که ۴۲ درصد از کاربران فعلی در اوقات فراغت، ۳۹ درصد برای رفت‌وآمد و ۳۶ درصد برای انجام امور روزمره‌شان از میکروموبیلیتی بهره می‌برند. از سوی دیگر این مطالعه نشان داد که با افزایش سطح درآمد، استفاده از میکروموبیلیتی نیز افزایش می‌یابد و هرچند هزینه و فرهنگ عناصر اساسی در گرایش به آن محسوب می‌شود، فقدان امکانات لازم برای دسترسی به مراکز شهری از طریق این شیوه نیز در این زمینه نقشی اساسی ایفا می‌کند.

لزوم وجود میکروموبیلیتی در شهرها

انعطاف‌پذیری، قابلیت اطمینان، قیمت، بهبود آب‌وهوا، ایمنی و شانس کاهش زمان سفر نیز مهم‌ترین دلایل مطرح‌شده برای گرایش به میکروموبیلیتی تعیین شد و مهم‌ترین موانع برای انتخاب آن توسط مردم، آلودگی هوا (۴۴ درصد از پاسخ‌دهندگان)، هزینه بالا (۳۶ درصد)، شبکه ناامن مسیر دوچرخه‌سواری (۳۵ درصد) و فاصله تا وسیله‌نقلیه بعدی (۳۴ درصد) بود.

انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز به‌عنوان مشکلات اساسی برای جایگزینی این شیوه حمل‌ونقل با نمونه‌های موجود مشخص شد. وسایل‌نقلیه الکتریکی سبک در طول چرخه عمر خود، از تولید تا ازکارافتادن، با انتشار گازهای گلخانه‌ای همراه است. البته وسایل‌نقلیه حمل‌ونقل انبوه نیز منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، بااین‌حال این مشکل تا حد زیادی با عمر طولانی دارایی و کارایی مقیاس آن‌ها جبران می‌شود. از سوی دیگر این وسایل هرچه کاربران بیشتری را به خود جذب کنند، حمل‌ونقل سبزتری شمرده خواهند شد.

لزوم وجود میکروموبیلیتی در شهرها

ادغام میکروموبیلتی در سیستم‌های شهری

استراتژی میان‌وجهی ادغام میکروموبیلتی در خدمات حمل‌ونقل عمومی شهری مؤثرترین راه برای کاهش ازدحام و انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود. برای مثال، یک بلیت واحد که امکان دسترسی به قطار، مترو و اسکوترهای الکترونیکی را به کاربر وسایل‌نقلیه می‌دهد شکاف حمل‌ونقلی موجود در شهرها را پر می‌کند. میکروموبیلیتی همچنین با بهره‌گیری از پلت‌فرم‌های دیجیتالی که به‌عنوان مثال داده‌های رزرو، مسیریابی و موجودی را در زمان واقعی ارائه می‌دهند، می‌تواند توسط یک از هر پنج مسافر انتخاب شود.

انتخاب حمل‌ونقل برای اکثر مردم به قیمت بستگی دارد که طبق نظرسنجی‌ها اکثر مردم تمایل دارند برای یک بلیت حمل‌ونقل عمومی که شامل ۱۰ دقیقه استفاده از یک وسیله‌نقلیه سبک است، ۲۵ درصد بیشتر از هزینه فعلی یک سفر حمل‌ونقل عمومی بپردازند. برای بلیت حمل‌ونقل عمومی ماهانه که شامل استفاده از وسایل‌نقلیه سبک حرکتی مختلف است، پاسخ‌دهندگان مایل به پرداخت ۲۲ درصد بیشتر بودند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که عموم مردم تمایل دارند از وسایل حمل‌ونقل سبک استفاده کنند اما تنها در صورتی‌که شرایط مناسب باشد. گسترش زیرساخت‌های جابه‌جایی از جمله خطوط دوچرخه‌سواری و تأسیسات ذخیره‌سازی وسایل‌نقلیه، همچنین گسترش پوشش به مناطق محروم انگیزه استفاده گسترده‌تر از میکروموبیلیتی را فراهم می‌کند. هرچه این بهبودها جذاب‌تر باشند، کاربران بیشتری به آن جذب خواهند شد. در حالت کلی راه‌های زیادی برای شروع سریع استفاده از میکروموبیلیتی هوشمند وجود دارد؛ اول از همه ادغام آن در سیستم حمل‌ونقل عمومی است که بهترین راه برای حصول اطمینان از موفقیت میکروموبیلیتی محسوب می‌شود و در صورت موفقیت آن، نه‌تنها کاربران این شیوه حمل‌ونقل بلکه همه شهرنشینان از شهرهای پاک‌تر، ساکت‌تر و زیست‌پذیرتر لذت خواهند برد.

لزوم وجود میکروموبیلیتی در شهرها

کد خبر 594088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.