۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
مراسم عزاداری شب طوق برگزار شد

همزمان با شب هفتم محرم مراسم عزاداری شب طوق در شهرستان انار استان کرمان برگزار شد.

به گزارش ایمنا، در آستانه فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با عزاداری، یاد بزرگ پرچم دار کربلا و شهیدان صحرای کربلا را گرامی و زنده نگه می‌دارند.

مردم شهرستان انار در شب هفتم محرم به عنوان شب طوق با برافراشتن شده (بیرق و علم‌های گوناگون) در جلو دستجات سینه زنی و زنجیر زنی، با حضور پرشور شیفتگان حضرت امام حسین (ع) در مراسم عزاداری، با ذبح گاو، شتر و گوسفند و با پاشیدن نقل و شیرینی بر روی علم‌ها یاد و خاطره مقاومت و ایثار سالار شهیدان را گرامی می‌دارند.

شده به این صورت ساخته می‌شود: پارچه‌های رنگارنگ، زرین و گرانبها که مردم نذر و جمع‌آوری کرده‌اند به همت زنان خانه دار دوخته و بر سر چوب قرار می‌گیرند. وزن هر کدام از شده‌ها بین ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم است و به عنوان نمادی است که نشان از علمدار کربلا دارد.

این شده‌ها در شب هفتم محرم در انار که موسوم به شب طوق است در خیابان‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و امام زاده محمدصالح (ع) به همراه هیئت‌ها حرکت داده می‌شوند و مردم این سمبل مقاومت و ایثار را گرامی می‌دارند.

ضمناً هر کدام از هیئت‌ها، سه تا ۱۰ شده را با خود حمل می‌کند. این شده‌ها و علم‌ها در جلوی هیئت‌های سینه زنی و زنجیر زنی حمل می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 594070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.