چربی اطراف کبد خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که چربی اطراف کبد خطر بروز نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین چربی اطراف کبد و خطر بروز نارسایی قلبی، ۱۱ مطالعه طولانی‌مدت که از پنج کشور ایالات متحده، بریتانیا، کره جنوبی، سوئد و فنلاند تا مارس ۲۰۲۲ منتشر شده بود را مورد ارزیابی قرار دادند. آن‌ها به ارتباط بین بیماری کبدی و نارسایی قلبی بین بیش از ۱۱ میلیون نفر پرداختند.

نیمی از افراد شرکت‌کننده در مطالعه زن بودند؛ میانگین سنی آن‌ها ۵۵ سال و متوسط BMI (شاخص توده بدنی) آن‌ها ۲۶ بود که اضافه وزن در نظر گرفته می‌شود. محققان متوجه شدند که تقریباً ۲۶ درصد یا ۲.۹ میلیون نفر در این مطالعه پیش از این به بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلا بودند. در طول متوسط دوره نظارت ۱۰ ساله، بیش از ۹۷ هزار نفر مبتلا به نارسایی قلبی تشخیص داده شدند؛ وضعیتی که در آن قلب قادر به پمپاژ کافی خون در بدن نیست.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که چربی اطراف کبد خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد به طوری که وجود بیماری کبد چرب غیرالکلی با افزایش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به نارسایی قلبی در دهه آینده همراه بوده است. به نظر می‌رسد که بیماری کبد چرب غیرالکلی مقاومت به انسولین را بدتر، تشکیل پلاک را تقویت و ترکیبی از مواد شیمیایی التهابی و غلیظ کننده خون را نیز آزاد می‌کند.

کد خبر 594053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.