۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
رد زباله در کوچه‌های گلشهر

در شهر ۱۰ هزار نفری گلشهر، روزانه به‌طورمیانگین چهار تن زباله تولید می‌شود؛ درحالی‌که این میزان در مبدا تفکیک نمی‌شود. چند روزی است که به‌دلیل تمام شدن قرارداد پیمانکار قبلی و تعلل پیمانکار جدید در جمع‌آوری زباله‌ها، کوچه پس‌کوچه‌های شهر مملو از زباله شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از عوامل آلودگی محیط‌زیست افزایش تولید زباله است. منتقل نکردن به‌موقع و موجودیت بیش از حد زباله در شهر موجب به وجود آمدن امراض مختلف می‌شود، چراکه گردوغبار سطح شهر از روی زباله‌ها بلند و موجب پراکنده شدن باکتری در هوا می‌شود. انباشت زباله‌ها در محیط‌زیست موجب ترشح شیرابه و نفوذ به زمین می‌شود و هنگام بارندگی بوی نامطبوع زباله‌ها محدوده شهر را فرا می‌گیرد.

در شرایط کنونی که بحران‌های گوناگون، بهداشت، سلامت و امنیت عمومی را در شهرها تهدید می‌کند، جمع‌آوری نامناسب، غیراستاندارد و رعایت نکردن اصول بهداشتی انواع زباله‌ها خطرات زیست‌محیطی و مهم‌تر از همه مشکلات بهداشتی و حیاتی متعددی را برای شهروندان به دنبال دارد.

در شهر ۱۰ هزار نفری گلشهر روزانه به‌طورمیانگین چهار تن زباله تولید می‌شود، اما این میزان تفکیک نمی‌شود. تفکیک نشدن زباله در مبدا نشان از آن دارد که هنوز فرهنگ تفکیک زباله میان شهروندان گلشهر جایگاه مطلوبش را پیدا نکرده؛ از این‌رو لازم است مدیران شهر با حمایت‌های مالی راهکاری مناسب برای حل معضل بیابند تا بتوان از طریق پسماندها درآمدزایی داشت.

فعالیت غرفه‌های دریافت پسماندهای قابل بازیافت و تحویل اقلام به شهروندان درازای پسماند زباله‌ها عاملی است تا شهروندان تشویق به جداسازی پسماند خشک از تر شوند تا هم کارخانه بازیافت با مشکلات زیادی مواجه نشود و هم شهرداری درآمدزایی داشته باشد؛ چنان‌چه این فرهنگ میان شهروندان نهادینه شود، همه کوچه‌ها تمیز و عاری از زباله خواهد شد.

پیمانکار بومی انتخاب شود

محمد یاوری یکی از شهروندان شهر گلشهر می‌گوید: در گلشهر ساعت جمع‌آوری زباله‌ها مشخص و در محله‌های مختلف شهر متفاوت است. از ابتدای تأسیس شهرداری هیچ تغییری در ساعت جمع‌آوری رخ نداده است.

وی می‌افزاید: چند هفته‌ای است که در بعضی محلات، زباله‌ها از سوی پیمانکار شهرداری جمع‌آوری نمی‌شود و شهروندان ناچارند زباله‌های خود را در مخازن بزرگ زباله سر کوچه و خیابان رها کنند.

وی می‌گوید: قرارداد پیمانکار قبلی تمام شده است و شهرداری باید مزایده انتخاب پیمانکار جدید برگزار کند؛ البته شهرداری باید پیمانکاری انتخاب کند که با موقعیت جغرافیایی شهر آشنا باشد، تا شهروندان از این وضعیت در رنج نباشند.

طرح نافرجام جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت

محمود فیاضی یکی دیگر از ساکنان شهر گلشهر می‌گوید: سرنوشت جمع‌آوری زباله‌های خشک نافرجام مانده است، از وعده شهرداری برای اجرای طرح تفکیک و جمع‌آوری زباله‌ها شش ماهی می‌گذرد، اما خبری نیست.

وی می‌افزاید: دغدغه جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت داشتیم؛ زباله‌های تر نیز به وجود آمد؛ دوره‌گردها برای پیدا کردن ظروف پلاستیکی از داخل مخازن بزرگ سرکوچه‌ها؛ زباله‌ها را بیرون می‌ریزند؛ این کار ضمن خدشه به نمای معابر شهر، موجب هجوم حیوانات موذی شده است.

پیمانکار قبلی جمع‌آوری زباله انصراف داد

مصطفی محمودی شهردار گلشهر اظهار می‌کند: پیمانکار جمع‌آوری پسماند زباله‌ها به کوچه‌ها مراجعه داشته است، اما زمانی که هنوز شهروندان زباله‌ها را از منزل بیرون نگذاشته بودند، مثلاً اگر پسماند زباله‌های محله وداغ و کنجدجان در یک روز جمع‌آوری می‌شد، روال این طور بوده که ابتدا محله کنجدجان و سپس وداغ انجام می‌شد؛ در حالی که پیمانکار جدید، از زمان جمع‌آوری زباله در محله‌های شهر مطلع نبود.

وی می‌افزاید: با توجه به عدم شناخت کافی پیمانکار از شهر گلشهر و تأییدنشدن عملکرد در جمع‌آوری زباله‌ها که موجب نارضایتی شهروندان شده بود، وی پس از دریافت اخطارهای لازم انصراف داد؛ اکنون پیمانکار سابق شهرداری گلشهر مجدد اقدام به جمع‌آوری پسماند زباله‌های شهر کرده است.

شهردار گلشهر می‌افزاید: روزانه به صورت میانگین چهار تن زباله توسط دو نیرو به همراه یک دستگاه از سطح شهر گلشهر جمع‌آوری و به کارخانه بازیافت انتقال داده می‌شود.

محمودی با اشاره به طرح نیمه‌تمام جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت، می‌گوید: از شهریورماه در مکان شورای سابق، کانکس جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت مستقر می‌شود؛ شهروندان برای تحویل پسماندهای قابل بازیافت مراجعه کنند.

پیمانکار جدید با موقعیت شهر آشنا نیست

روح‌الله نیکبخت رئیس شورای اسلامی گلشهر اظهار می‌کند: در روزهای اخیر زباله‌های بعضی محلات شهر جمع‌آوری نشده و انباشته شدن این پسماندها مشکلات زیادی برای شهروندان این محلات به وجود آورده است. آنان اعتراض خود را نسبت به این موضوع بیان کردند.

وی تاکید می‌کند: وقفه‌ای که در جمع‌آوری زباله طی دو هفته اخیر در کوچه‌های فرعی شهر داشتیم، به این دلیل است که پیمانکار جدید شهرداری با موقعیت شهر آشنا نبود؛ با اخطار شهرداری به پیمانکار، وی انصراف داد و درحال‌حاضر پیمانکار در حال جمع‌آوری زباله‌ها است.

شهروندان با سازمان محیط زیست همکاری کنند

شهاب برهانی رئیس محیط‌زیست گلپایگان نیز می‌گوید: آلوده شدن محیط‌زیست، سبب به وجود آمدن امراض گوناگون برای ساکنان همان محل می‌شود.

وی می‌افزاید: محیط آلوده برای حیات انسان خطرساز است؛ افزایش زباله‌ها در سطح شهر، سبب انتشار مریضی برای شهروندان و آلودگی محیط می‌شود. شهروندان با پاک نگه داشتن محیط‌زیست و نریختن زباله در طبیعت و تفکیک زباله‌ها با محیط‌زیست همکاری کنند.

گزارش از معصومه فصاحت؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 593943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.