برگزاری رویداد مشروطه به مناسبت روز مشروطیت در اصفهان

مدیر خانه مشروطه اصفهان گفت: به مناسبت روز مشروطیت، رویداد مشروطه در اواخر مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد. این رویداد با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

مصطفی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برنامه‌ریزی جهت برگزاری رویداد مشروطه اظهار کرد: اجرای برنامه‌های نمایشی، پرده‌خوانی، نمایش فیلم‌های تاریخی و دعوت از سخنرانان علمی از برنامه‌های تعریف‌شده در این رویداد است که توسط خانه مشروطه اصفهان طراحی و برنامه‌ریزی‌شده است.

وی بازدید از پل خواجو، تخت فولاد، خانه ظل‌السطان و قرائت‌خانه در چهل‌ستون و اماکنی که در مبارزه با استبداد نقش داشته است را از دیگر برنامه‌های این رویداد اعلام کرد و افزود: در زمان مشروطیت وقایع زیادی در حوزه اصفهان انجام‌گرفته که آگاهی عمومی از این وقایع و لمس این وقایع در اماکنی که انقلاب مشروطیت در آن رخداد، یک ضرورت است.

مدیر خانه مشروطه اصفهان با اشاره به اینکه دانستن تاریخ باعث می‌شود که از تکرار آن جلوگیری شود، تصریح کرد: اصفهان یک شهر تاریخی، فرهنگی و هویتی در تمام ادوار تاریخی به‌ویژه زمان صفویه است. این شهر از یک تمایز تمدنی نسبت به شهرهای ایران برخوردار است که در نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته است.

وی اضافه کرد: خانه مشروطیت یک تاریخ شفاهی است که تجارت تلخ و شیرین بسیاری در آن به وقوع پیوسته و نیاز است برای زنده نگه‌داشتن نهضت مشروطیت، به نمادهای مشروطه اهمیت داده شود.

مرتضوی گفت: وقایعی نظیر نهضت مشروطیت و مراکز و مفاخری که عامل شکل‌گیری این نهضت شده‌اند، جزو سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی محسوب شده که باعث هویت بخشی به کشور و افزایش اعتمادبه‌نفس ملی می‌شود.

وی اظهار کرد: وقوع نهضت مشروطه در تاریخ چهاردهم مرداد بوده که مهم‌ترین و اثرگذارترین اتفاق تاریخی و سیاسی را ایران رقم زد و عده‌ای با دغدغه رفع وضع موجود در آن زمان، دست به تغییر زدند و نظام شاهنشاهی آن زمان را به پارلمان مردمی تبدیل کردند و مهم‌ترین رخداد سیاسی را رقم زدند.

مدیر خانه مشروطه اصفهان گفت: انقلاب مشروطه در اصفهان متمایز از سایر نقاط در ایران بود و منجربه چاپ کتب مختلفی در این ارتباط شد؛ سال ۸۴ با مرمت و بازسازی خانه تاریخی مشروطیت توسط شهرداری، این خانه در اختیار فرهنگ و هویت شهر قرار گرفت و محلی برای برگزاری مناسبت‌های تاریخی، برنامه‌ریزی گردشگری و علمی و سندخوانی (ایجاد بستری برای مطالعه کتب تاریخی) شد.

کد خبر 593931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.