توافق با سوریه و عراق برای راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی ‌

عضو کمیسیون انرژی مجلس از توافق با سوریه و عراق برای راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی خبر داد و گفت: یکی از راهکارهای مهم در خنثی‌سازی تحریم‌ها توسعه همکاری‌های فراسرزمینی پالایشگاهی و سهامداری ایران در ای پالایشگاه‌ها است.

به گزارش ایمنا، قاسم ساعدی به لزوم حمایت از گسترش زنجیره ارزش در صنعت نفت و گاز اشاره و اظهار کرد: ما باید تعداد پالایشگاه‌ها را در کشور بیشتر و آنها را توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: باید علاوه بر افزایش تعداد پتروپالایشگاه‌ها از خام فروشی اجتناب کنیم، چراکه این فرآورده‌های استخراج شده بعد از پالایش می‌توانند ضمن ایجاد اشتغال اثر مستقیمی را در حوزه خاص اقتصاد کشور داشته باشند.

ساعدی با بیان اینکه یکی از مسائل اساسی که آمریکا و اروپایی‌ها را نگران کرده است ورود تکنولوژی ایران به کشورهای است که در حیاط خلوت آمریکا قرار گرفته‌اند، گفت: آنها خوب می‌دانند یکی از فرصت‌هایی که ایران توانست در راستای رفع تحریم‌ها برای خود ایجاد کند، صادرات بنزین و نفت به ونزوئلا جهت تزریق به چاه‌ها برای فعال کردن پالایشگاه‌های آنهاست.

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس ادامه داد: ایران از بعد فنی و مهندسی، تربیت کارشناسان و تکنولوژی که قطعات از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید و به کار بسته شوند به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم در واقع امروز در داخل و خارج از کشور در بحث انرژی و پالایشگاهی حرفی برای گفتن داریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با اهمیت و ظرفیت صادرات خدمات فنی مهندسی و بازسازی پالایشگاه‌های کشورهای ونزوئلا و سهامداری در آن‌ها، اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور از قابلیت‌های فنی مهندسی برخوردار است و زمینه تقویت دانش‌بنیان‌ها را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: ایران در این حوزه حرفی برای گفتن دارد تا جایی که برای بازسازی و احیای پالایشگاه‌های فراسرزمینی قدم‌های خوبی برداشته و قراردادهای خوبی را با کشورهای خارجی به ویژه کشورهای آمریکای جنوبی و ونزوئلا برای احیا و راه‌اندازی پالایشگاه‌های تعطیل شده منعقد کرده است.

ساعدی با تاکید بر اینکه در عرصه پالایشگاه‌های فراسرزمینی نسبت به گذشته قدم برجسته و موثرتری را برداشته‌ایم، گفت: یکی از راهکارهای مهم در خنثی‌سازی تحریم‌ها، توسعه همکاری‌های فراسرزمینی پالایشگاهی و سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: امروز ما دیگر نگران آمار و ارقام و سهمیه‌های که کشورها برای ما تعیین می‌کنند، نیستیم؛ عملاً با این حرکت آمریکا و کشورهای اروپایی را زمین‌گیر کردیم و آنها دیگر نمی‌توانند سناریو جدیدی برای ما تعریف کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی با کشورهای سوریه و عراق توافقات خوبی صورت گرفته است و اخیراً به لبنان اعلام آمادگی کردیم و به احتمال زیاد آنها نیز استقبال می‌کنند، قطعاً کشورهای دیگری را در آسیای میانه در آینده نزدیک خواهیم داشت.

منبع: ایرنا

کد خبر 593904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.