دانشگاه‌ها اتاق فکر توسعه و محور تحولات کلان جامعه هستند

رئیس مرکز حراست وزارت علوم گفت: عملکرد معاونان اداری مالی در بازگشایی دانشگاه‌ها که دو سال پس از کرونا و با کمترین اعتبارات مالی صورت گرفت، عالی و تحسین‌برانگیز بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، علی‌اکبر فامیل‌کریمی در اجلاس معاونان اداری، مالی دانشگاه‌ها که در دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: دستور و تاکید به موقع رئیس جمهور در خصوص حضوری شدن آموزش دانشگاه در اواخر سال ۱۴۰۰ از تصمیمات مهم و استراتژی بود که با گذشت چند ماه از این اقدام در رصد روند کلی آموزش و حضور پیدا کردن دانشجویان در دانشگاه اهمیت این مهم روزبه‌روز نمایان‌تر شده است.

وی افزود: بازگشایی دانشگاه‌ها که دو سال پس از کرونا در ایام ماه مبارک رمضان صورت گرفت، اقدام بزرگی بود که همه به سختی آن آگاه و نگران مشکلات احتمالی در بخش خدمات رفاهی، تغذیه و خوابگاه بودند، اما به رغم انتظار بدخواهان این مرحله با مدیریت عالی رؤسای دانشگاه‌ها و معاونان اداری و مالی به خوبی پشت سر گذاشته شد.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های دانشگاه‌ها و افزایش نیافتن اعتبارات سرانه در حد نیاز واقعی گفت: حضوری شدن دانشگاه‌ها ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شود که ما پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم و به امید خدا این مرحله را هم پشت سر خواهیم گذاشت.

فامیل‌کریمی اجرای قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی را به علت پیش‌بینی نشدن درست موانع مشکل دیگری در سال گذشته دانست که با مدیریت خوب رؤسا و معاونان اداری و مالی دانشگاه‌ها پشت سر گذاشته شد و دانشگاه‌ها از یک مرحله سخت عبور کردند.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم در رابطه با اقدامات کنترلی روی معاونت‌های اداری مالی گفت: اساس کار حراست‌ها در این خصوص تمرکز بر مناقصات، مزایدات، خریدها و پرداخت‌هاست که برابر سامانه الکترونیک دولت در دست کنترل است.

وی افزود: معاونان اداری، مالی دانشگاه‌ها از پاک‌دست‌ترین انسان‌ها هستند و از میان دقیق‌ترین و متخصص‌ترین افراد انتخاب می‌شوند و به همین دلیل مشکلات تخلفات در دانشگاه‌ها بسیار نادر است.

وظیفه حراست در دانشگاه‌ها

رئیس مرکز حراست وزارت علوم وظیفه مراکز حراست در دانشگاه‌ها را ایجاد محیطی امن و با آرامش برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی ذکر کرد و گفت: برای فراهم کردن این محیط امن برای دوستان، عملکرد دشمنان و گروه‌های فتنه‌گر داخلی را با دقت رصد و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه وزارت علوم در دوره‌های گذشته به نوعی حیاط خلوت جریانات سیاسی واقع می‌شد، تاکید کرد: با اقدامات راهبردی و تغییر ساختار در آموزش عالی در وزارت علوم که منطبق بر جهت‌گیری‌های دولت سیزدهم است؛ امروز این وزارت تبدیل به اتاق فکر و دایره توسعه و محور تحولات کلان شده است.

فامیل‌کریمی تصریح کرد: رویکرد مرکز حراست در دوره جدید پیش‌بینی و برنامه‌ریزی به جای برخورد و انفعال پس از حادثه است و پژوهش مبتنی بر داده‌های درست، پایه و اساس این پیش‌بینی‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: حراست به دقت در محیط ستادی وزارت و دانشگاه‌ها به نارضایتی‌های ناشی از تبعیض‌ها، جایگزینی روابط به جای ضوابط توجه دارد.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم با بیان اینکه جریان نفوذ به دنبال مهار و زمین‌گیر کردن علم، پژوهش و فناوری در کشور است، تصریح کرد: این مسائل را به طور دقیق رصد کرده و اقدامات پیشگیرانه خود را به کار خواهیم گرفت.

کد خبر 593762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.