قطار مذاکرات دوباره به راه افتاد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، سیزدهم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاحات سه‌گانه» نوشت: رئیس‌جمهور روز گذشته در هیئت وزیران از انجام کارهایی خبر داد که آرزوی دیرینه کشور بود.

بیمه شدن شش میلیون ایرانی فاقد پوشش بیمه و اجرای طرح دارویار که منجر به قطع دست دلالان و رانت و قاچاق دارو شد، از جمله این اقدامات درخور توجه در یک سال فعالیت دولت سیزدهم است. اما این دستاوردها که به دنبال گره‌گشایی است و منافع ملی را تأمین می‌کند، چگونه حاصل شده است؟ این دستاوردها را می‌توان محصول رویکرد دولت مردمی، یعنی برنامه‌ریزی و عمل برای تحقق عدالت دانست.

آیت‌الله رئیسی در این باره گفت: «ما نباید متأثر از برخی حواشی و پیامدهای کوچک احتمالی، از زیر بار مسئولیت تصمیمات بزرگ و ضروری برای کشور شانه خالی کنیم.» دست‌کم در دو دستاورد مورد اشاره، به نظر می‌رسد شانه خالی نکردن دولت از زیر بار مسئولیت‌ها و تصمیمات سنگین و اتفاقاً شانه دادن زیر این بارها منجر به این اتفاقات بزرگ شده است.

هرچند رئیس‌جمهور در ادامه این اظهارات، اعضای دولت را به تبیین این دستاوردها فراخواند، زیرا در فقدان این تبیین، چه بسا روایتگری در انحصار جریان‌هایی قرار بگیرد که با منافع مردم و نظام سر آشتی ندارند. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی سخنان خود در جلسه روز گذشته هیئت‌وزیران را با تبیین فلسفه قیام عاشورا آغاز کرد.

رئیس‌جمهور، آزادگی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی را فلسفه اصلی نهضت عاشورا دانست و گفت: انقلاب اسلامی در جهان امروز پرچمدار آرمان‌های عاشورایی است و هر روز دلدادگان این پیام در سراسر جهان بیشتر می‌شوند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه پس از استماع گزارشی از روند اجرای طرح «دارویار» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نگاه منصفانه را لازمه قضاوت درباره طرح‌های بزرگ در دست اجرای دولت دانست و گفت: اجرای این دست طرح‌ها، نیازمند هماهنگی‌های بین بخشی و ظرافت‌های بسیاری است که گاهی در اظهارنظرها و قضاوت‌ها نسبت به آن کم‌توجهی می‌شود. کار بزرگی در حوزه دارو آغاز شده که ممکن است در ابتدای انجام آن، برخی نقایص و کاستی‌ها هم وجود داشته باشد اما امروز کمتر کسی در اصل اجرای این طرح تردید دارد.

قطار مذاکرات دوباره به راه افتاد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مدارس دولتی دیپلمه‌پرور نوشت: طبق روال سال‌های گذشته حتی قبل از انتشار اسامی و اطلاعات نفرات برتر کنکور سهم ناچیز مدارس دولتی در بین شاگرد اول‌های کنکور قابل‌پیش‌بینی بود. حالا طبق فهرست منتشر شده تنها یک نفر از رتبه‌های برتر از مدرسه دولتی است و یکی هم از مدرسه‌ای نمونه دولتی که سطح آموزشی‌اش با مدارس دولتی عادی متفاوت است.

این تفاوت در سطح آموزش در میان مدارس استعداد درخشان و برخی مدارس غیرانتفاعی با مدارس دولتی، از زمین تا آسمان است. حتی مدارس دولتی عادی در یک شهر هم در مناطق مختلف شهر با یکدیگر متفاوتند.

با این همه شاید نتوان قبولی در ماراتن و رقابت نابرابر کنکور را معیار درستی از سنجش تفاوت سطح مدارس دولتی عادی با دیگر مدارس دانست. عملکرد مدارس دولتی عادی بر خلاف دانشگاه‌های دولتی به گونه‌ای بوده که دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها ترجیح می‌دهند هر طور شده فرزندانشان را به مدارس غیردولتی یا لااقل مدارس دولتی خاص بفرستند تا شاید بتوانند به قبولی آن‌ها در دانشگاه دل ببندند.

این در حالی است که رهبر انقلاب همواره تأکید کرده‌اند باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آن‌ها در کنکور کمتر است. از بین ۴۰ داوطلب برتر کنکور تنها دو نفر یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی درس خوانده‌اند.

۲۹ داوطلب (۷۲ درصد) در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل کرده‌اند. ۲۳ درصد از داوطلبان در مدارس غیرانتفاعی درس خوانده‌اند. دست برتر مدارس استعداد درخشان در دو گروه آزمایشی هم از دیگر موضوعاتی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. امسال ۱۰ نفر اول گروه علوم تجربی و همچنین پنج نفر اول گروه زبان، در مدارس استعداد درخشان درس خوانده‌اند.

یعنی در عمل سمپادی‌ها راه را حتی روی دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی در این دو گروه بستند. مقایسه این آمار با ترکیب مدارس رتبه‌های برتر سال ۹۹ نشان از رشد سهم سمپادی‌ها دارد. در آن سال دانش‌آموزان استعدادهای درخشان ۶۷ درصد، غیرانتفاعی ۱۸، نمونه دولتی ۱۰ درصد و دولتی‌ها ۵ درصد رتبه‌های برتر را در اختیار داشتند.

۳۸ درصد تهرانی‌ها جزو نفرات برتر و ۴۰ درصد آن‌ها نفرات برتر ریاضی و علوم انسانی هستند. سال ۹۸ بود که اعلام نتایج کنکور یک واقعیت تلخ از چالش‌های نظام آموزشی کشور را به شکلی جدی عیان کرد.

در میان پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری با رتبه زیر هزار حتی یک نفر از دانش‌آموزان مدارس دولتی هم دیده نمی‌شد! این مسئله نشان داد به رغم تأکید قانون اساسی کشورمان بر برخورداری آحاد جامعه از آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت، در نظام آموزشی ما درآمد، منطقه جغرافیایی و طبقه اجتماعی یکی از معیارهای اصلی دریافت آموزش کیفی و برخورداری از تربیت و پرورش متعالی شده است.

این ماجرا در سال‌های بعد هم به گونه‌ای تکرار شد و سهم مدارس دولتی صفر نه ولی در حد یکی دو نفر بود آن هم نه مدارس دولتی عادی که اغلب دانش‌آموزان در آن‌ها درس می‌خوانند.

امسال هم دوباره شاهد تکرار همان نتایج در میان برگزیدگان کنکور سراسری هستیم با این تفاوت که توزیع جغرافیایی رتبه‌های برتر کنکور امسال نسبت به سال‌های قبل قابل قبول‌تر است و سهم دانش‌آموزان پایتخت‌نشین در این جمع کاهش داشته‌است، اما همچنان تمامی رتبه‌ها متعلق به دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی و استعداد درخشان است و تنها برگزیده مدارس دولتی دانش‌آموز مشهدی است که در یک مدرسه نمونه دولتی درس می‌خوانده‌است.

قطار مذاکرات دوباره به راه افتاد

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قطار مذاکرات دوباره به راه افتاد» نوشت: دقیقاً ۱۵۰ روز از آخرین باری که علی باقری، انریکه مورا و راب مالی مذاکره کننده‌های ارشد ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا، وین پایتخت اتریش را ترک کردند می‌گذرد.

در اوج سرمای استخوان سوز وین طرف‌های مذاکراتی قرار گذاشتند خیلی زود و پس از مشورت‌های کافی با پایتخت‌های خود برای نهایی کردن توافق احیای برجام به وین برگردند اما این مشورت‌ها و توقف گفت وگوهای مستقیم و غیر مستقیم ۱۵۰ روز به طول انجامید و اکنون در حالی که شما این گزارش را می‌خوانید، هر سه این مذاکره کننده‌ها به وین رسیدند تا در هوای گرم این روزهای وین گفت وگوهای جدید را شروع کنند.

گفت‌وگوهایی که ایران می‌گوید با ابتکاراتی جدید در آن حاضر شده، اروپا بر متن جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه تاکید دارد و آمریکایی‌ها با رفتاری سرد، خود را نه چندان امیدوار به نتیجه نشان می‌دهند.

اما همزمان با این تحولات در وین، در نیویورک هم اجلاس مقابله با گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جریان است و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با استفاده از این فرصت به اظهار نظرهایی متناقض با مسئولیتش در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران می‌پردازد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت مدعی شده که برنامه هسته‌ای ایران از لحاظ بلندپروازی‌ها و ظرفیت در حال گسترش است. وی همچنین مدعی شد: «بیانات خوب» برای راضی کردن بازرسان بین‌المللی کافی نیست. او همچنین ابراز امیدواری کرد ایران آماده شفافیت در زمینه برنامه هسته‌ای خود باشد.

اظهارات مدیر کل آژانس اتمی یک روز بعد از آن مطرح شده که «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها ماشین سانتریفیوژ از جمله ماشین‌های پیشرفته در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی صادر شده و این موضوع قبلاً به اطلاع آژانس رسیده است.

قطار مذاکرات دوباره به راه افتاد

کد خبر 593673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.