چگونه انتخاب رشته کنیم؟ + بهترین انتخاب رشته‌های علوم نظری

معاون علمی دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: درصورتی‌که دو فاکتور علاقه‌مندی و آینده شغلی از انتخاب رشته کنکور حذف شود، نتیجه مطلوبی برای داوطلب و جامعه نخواهد داشت و عملاً هنگامی که شخصی بدون علاقه و توانمندی در رشته‌ای با بازار کار مناسب وارد می‌شود، مهارتی کسب نخواهد کرد.

غلامرضا مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه انتخاب رشته هوشمندانه طبق سه پارامتر انجام می‌شود، اظهار کرد: برای داشتن انتخابی هوشمند در بین رشته‌های دانشگاهی، باید رشته مدنظر جزو سه دسته آرمانی، واقع‌بینانه و بدبینانه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: برای داشتن انتخابی هوشمند در بین رشته‌های دانشگاهی، باید رشته مد نظر با وضعیت علمی و رتبه داوطلب تناسب داشته‌باشد، علاوه بر آن در انتخابی هوشمند وضعیت رشته مورد علاقه داوطلب در استان محل سکونت نیز بسیار اهمیت دارد زیرا اعتبار برخی از رشته‌ها در شهرهای مختلف متفاوت است.

معاون علمی دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان ادامه داد: درصورتی‌که انتخاب رشته داوطلبان طبق این سه پارامتر متناسب با علاقه، رتبه و شرایط شهر داوطلب انتخاب شود، قطعاً انتخابی واقع‌بینانه و مطلوب خواهد بود.

وی در رابطه با اهمیت علاقه در انتخاب رشته گفت: با توجه به اهمیت آینده شغلی رشته‌های تحصیلی، شاید یکی از مهم‌ترین و هوشمندانه‌ترین کارهایی که داوطلبان می‌توانند انجام دهند، بررسی دورنمای کاری رشته مورد نظر است و در کنار این مسئله نیز باید علاقه شخص حتماً مدنظر قرار گیرد.

مالکی تاکید کرد: درصورتی‌که دو فاکتور علاقه‌مندی و آینده شغلی از انتخاب رشته کنکور حذف شود، نتیجه مطلوبی برای داوطلب و جامعه نخواهد داشت و عملاً هنگامی که شخصی بدون علاقه و توانمندی در رشته‌ای با بازار کار مناسب وارد می‌شود، مهارتی کسب نخواهد کرد و شغل مناسب خود را نیز پیدا نمی‌کند.

بهترین رشته‌های تجربی

وی در رابطه با پرطرفدارترین رشته‌های تجربی گفت: درحال‌حاضر در مجموعه رشته‌های علوم تجربی، مجموعه زیرشاخه‌های پزشکی در کنار دامپزشکی و گرایش‌های پیراپزشکی بسیار پرطرفدار بوده و معمولاً رتبه‌های بالای کنکور سراسری متقاضی این رشته‌های هستند.

بهترین رشته‌های علوم انسانی

معاون علمی دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان با اشاره به رشته‌های برتر علوم انسانی گفت: در بین زیرشاخه‌های علوم انسانی، جدا از گرایش‌های دانشگاه فرهنگیان، حقوق، روان‌شناسی و حسابداری بسیار پرطرفدار است و معمولاً داوطلبان انسانی به این سه رشته توجه ویژه‌ای دارند.

وی اشاره کرد: یکی از رشته‌هایی که در بین داوطلبان معمولاً ناشناخته بوده و درحال‌حاضر داوطلبان هر سه رشته نظری می‌توانند، آن را انتخاب کنند، رشته مدیریت مالی است؛ این رشته از بازار کار و آینده بسیار خوبی برخوردار است و فارغ از مراکز غیر انتفاعی تعداد محدودی از دانشگاه‌های دولتی در این رشته پذیرش دارند.

بهترین رشته‌های ریاضی و فنی

مالکی در رابطه با بهترین رشته‌های شاخه علوم ریاضی گفت: در سال جاری تنها ۱۴۵ هزار نفر از داوطلبان متقاضی رشته علوم ریاضی بودند و با توجه به ظرفیت‌سازی که در دانشگاه‌ها انجام شده، رقابت در بین انتخاب رشته شاخه ریاضی مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: درحال‌حاضر تنها رقابت متقاضیان علوم ریاضی بر سر دانشگاه است و داوطلبان برای انتخاب رشته مشکلی نخواهند داشت، اما به طور کلی مجموعه رشته‌های مهندسی متناسب با شرایط شهر داوطلب از جایگاه مناسبی برخوردار است.

معاون علمی دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: در انتخاب رشته‌های علوم ریاضی ظرفیت منطقه بسیار تأثیرگذار است؛ اگر در شهری که صنایع مرتبط با پتروشیمی در آن فعال است، رشته مهندسی شیمی را انتخاب کنید، از آینده کاری مناسبی برخوردار خواهید شد.

کد خبر 593635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.