لزوم نهادینه شدن الگوی صحیح مصرف انرژی در جامعه

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تاکید بر لزوم نهادینه شدن الگوی صحیح مصرف انرژی در جامعه، گفت: این موضوع مهم باید برای مردم تشریح شود که چنانچه الگوی مصرف انرژی در ساختمان‌ها اجرا شود، چه تشویق‌هایی دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید مهدویان امروز _چهارشنبه دوازدهم مردادماه_ در «نشست تخصصی الگوی پیشنهادی ارزیابی ساختمان‌های پایدار در ایران» که به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در دهه‌های گذشته موضوع ساختمان پایدار و ساختمان‌های سبز به یکی از چالش‌های اصلی کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در یک مقطع زمانی، قانون و دستورالعملی در زمینه ساختمان پایدار وجود نداشت، اما امروز شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها وجود دارد و به الگوی اجرایی دست یافتیم، گفت: در مقطع دیگر زمانی، بلوغ لازم سازمانی وجود نداشت و وقتی صحبت از الگوی پایدار می‌شد، دغدغه و باور سازمانی برای تحقق این موضوع نبود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: وقتی صحبت از ساختمان پایدار می‌شود، دست‌اندرکاران بر اساس یک بلوغ سازمانی و دغدغه‌مندی به‌منظور اجرای آن پای در صحنه عمل می‌گذارند، در واقع این باور در سطح جهانی ایجاد شده است که دیگر نمی‌توان با روال قبلی ساخت و زیست و اگر تحول اساسی رخ ندهد، آینده بشر به‌صورت جدی در معرض خطر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: معماری پایدار، پدیده‌ای است که اکنون در بیشتر کشورهای جهان و توسط بسیاری از معماران، با دیدگاه‌های متفاوت به آن توجه می‌شود.

مهدویان اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان اقدامات مختلفی برای تبدیل شدن کلان‌شهر اصفهان به یک شهر پایدار انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به استفاده از انرژی‌های پاک، مباحث مربوط به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، دریافت مصوبه کمیسیون ماده ۵ در خصوص دستورالعمل نصب آبگرمکن خورشیدی در کاربری عمومی، تجاری و مسکونی ساختمان‌های گروه «ج» و «د» و توصیه به گروه‌های «الف» و «ب» برای نصب آبگرمکن خورشیدی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به بحران کم‌آبی، تهیه سند بازچرخانی آب خاکستری با همکاری شهرداری اصفهان، سازمان نظام مهندسی استان و شرکت آب و فاضلاب برای شهر اصفهان تدوین شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: بر این باور هستیم که باید از بلوغ سازمانی به مرحله اجرا برسیم، بنابراین کمیته‌ای را تشکیل دادیم تا گام به گام قوانین را اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از بازوهای قدرتمند در کنار شهرداری، سازمان نظام مهندسی است؛ اگر مهندسان و ناظران در کنار ما قرار نگیرند، پیشرفتی حاصل نمی‌شود، بنابراین تاکید شهرداری و سازمان نظام مهندسی این است که دستورالعمل‌ها ابلاغ شود.

مهدویان ادامه داد: موضوعی که از این مرحله به بعد باید اتفاق بیفتد، این است که بلوغی بین مردم ایجاد شود، در واقع وقتی با تلاش زیاد برچسب انرژی ساختمان تولید می‌شود، باید این مهم توسط مردم پذیرفته شود و بلوغ لازم اجتماعی برای اهمیت دادن به این موضوع شکل گیرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی مردم لازمه نهادینه شدن توجه به مصرف انرژی ساختمان است، لذا این موضوع مهم باید برای مردم تشریح شود که چنانچه الگوی مصرف انرژی در ساختمان‌ها اجرا شود، چه تشویق‌هایی دریافت می‌کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار کرد: آموزش، افزایش آگاهی جامعه و ارائه بسته‌های تشویقی در ساخت‌وساز گام بعدی است که در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری پیگیری می‌شود.

کد خبر 593593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.