طراحی الگوی ایرانی «سرو سبز» در زمینه ساختمان‌های پایدار و سبز

رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: برای دستیابی به مدل ساختمان پایدار موفق به طراحی و تدوین یک الگوی ملی با عنوان «سرو سبز» شدیم که دارای هشت محور اصلی سایت، انرژی، مصالح ساختمانی، بهره‌وری آب، کیفیت محیط داخلی، کیفیت محیط خارجی، پسماند و مدیریت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز کاری امروز_ چهارشنبه دوازدهم مردادماه_ در «نشست تخصصی الگوی پیشنهادی ارزیابی ساختمان‌های پایدار در ایران» که در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: طی پروژه‌ای در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، موضوع قوانین، مقررات، آئین‌نامه و استانداردها در زمینه ساختمان سبز و پایدار بررسی شد.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به یک الگوی ساختمان‌های پایدار در نخستین گام به بررسی الگوهای رایج رتبه بندی ساختمان‌ها در کشورهای جهان پرداخته شد، گفت: در این راستا ۱۳ الگوی رتبه بندی ساختمان از کشورهای مختلف جهان شامل شش کشور توسعه یافته، شش کشور در حال توسعه نزدیک به شرایط اقلیمی ایران و یک الگوی بین‌المللی را به صورت دقیق بررسی کردیم.

رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: برای ساختمان‌های سبز الگوهای مختلفی از سوی کشورهای متعدد جهان تهیه شده است که هر کدام شاخصه‌های ارزیابی خاص متناسب با شرایط اقلیمی خود تهیه کرده‌اند، بر این اساس الگوهای حاکم در کشورهای توسعه یافته شباهت چندانی به الگوهای کشورهای در حال توسعه ندارد، چرا که مشکلات، شرایط اقلیمی و اهمیت موضوعات مختلف برای آنها متمایز است.

کاری ادامه داد: بعد از کسب نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه، موفق به طراحی و تدوین یک الگوی ملی با عنوان «سرو سبز» شدیم که دارای هشت محور اصلی سایت، انرژی، مصالح ساختمانی، بهره‌وری آب، کیفیت محیط داخلی، کیفیت محیط خارجی، پسماند و مدیریت است، در حال حاضر نیز به دنبال آن هستیم که این مهم را به عنوان یک الگوی ملی تصویب و ابلاغ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این جلسه با عنوان نشست تخصصی «الگوی پیشنهادی ارزیابی ساختمان‌های پایدار در ایران» این نوید را می‌دهد که بتوانیم این آئین نامه را در اصفهان برای اولین بار در کشور اجرا کنیم.

رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: دو جلد کتاب در این زمینه در حال چاپ است که اطلاع رسانی عمومی خواهد شد و امیدواریم ظرف چند ماه آینده این آئین نامه تصویب و ابلاغ شود

کد خبر 593590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.