موقوفات و نذرها برای ساخت فیلم‌های مذهبی هزینه شود

یک پژوهشگر و برنامه‌ساز گفت: با توجه به هزینه‌بر بودن ساخت فیلم‌های مذهبی و نمایش‌ با مضمون ادبیات عاشورایی نیازمند حامی و سرمایه‌گذاری جدی در این راستا هستیم که لازم است بخشی از موقوفات و نذرها به این حوزه سرریز شود.

مهدی ساغری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ساخت فیلمی مثل مختارنامه دو دهه پیش با ۲۰ میلیارد تومان در حالی ساخته شد که به خاطر محدودیت‌های بودجه‌ای امکان ساخت نماهایی جدیدی از فیلم‌های مذهبی نیست و این در حالی است که فولاد مبارکه یک هزار میلیارد تومان برای مسئولیت اجتماعی اختصاص داده است که اگر تنها بخشی از این بودجه‌ها برای تولید نمایش‌ها و فیلم‌های مذهبی هزینه شود به‌جای بازپخش فیلم‌های در طی سال‌های متمادی فیلم‌های جدید جایگزین خواهد شد.

وی افزود: جای خالی اشخاصی چون «حر» و «حبیب بن مظاهر» در فیلم مختار دیده می‌شود که در صورت تأمین بودجه امکان ساخت جنبه‌های مختلف از واقعه عاشورا و تبدیل قصه‌های قرآن به فیلم‌های مذهبی وجود دارد همچنین قرآن مملو از داستان‌ها و روایت‌های مختلفی است که متأسفانه تعداد نویسنده متخصص و پژوهشگر مذهبی برای تبدیل آنان به فیلم‌نامه اندک است به همین دلیل در ساخت و تولید فیلم‌ها و نمایش‌های مذهبی به مشکل برخورد کردیم.

کارگردان و تهیه‌کننده تصریح کرد: ساخت فیلم‌های مذهبی و تاریخی نسبت به فیلم‌های کمدی و اجتماعی از حساسیت بالایی برخوردار است و کمتر کارگردانی زیر بار ساخت آن می‌روند مگر اینکه مشاورین تاریخی و مذهبی در کنار آن‌ها باشد و بیان وقایع باید به‌طور دقیق صحنه‌سازی و شخصیت‌ها بازنمایی شود حتی در ادای اسامی با همان لفظ و سن شخصیت‌های تاریخی باید دقت لازم صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه کارگردان‌ها بیشتر تمایل به ساخت فیلم‌های گیشه پسند دارند، گفت: امروز هدر رفت بودجه‌های فرهنگی و اجتماعی را شاهدیم که اگر مدیریت خوبی در این حوزه شاهد بودیم منجر به ساخت فیلم‌های قوی تاریخی و مذهبی می‌شد.

ساغری زاده با اشاره به اینکه فیلم حضرت یوسف به ۳۰ زبان دوبله و در ۳۰ کشور به نمایش درآمد، افزود: فیلم حضرت یوسف به نقطه تجاری و درآمدزایی رسید که باید به سمت ساخت این دست فیلم‌ها برویم، همچنین برای تولید این دست فیلم‌ها نیازمند حمایت حکومت و دولت هستیم، در یک دوره تاریخی میدان امام اصفهان محل نمایش تعزیه به‌عنوان اصیل‌ترین اثر نمایشی در جهان اسلام بود و در زمان ناصرالدین‌شاه شاهد ساخت «تکیه الدوله» برای نمایش تعزیه در تهران بودیم و این اهمیت حاکمیت به اثرهای نمایشی در آن زمان را نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه جهان امروز از نمایش برای حرف زدن استفاده می‌کنند، گفت: تولید فیلم‌های تاریخی و مذهبی باکیفیت و با مضامین و روایت‌های مختلف دینی باید در اولویت قرار بگیرد.

کد خبر 593493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.