ضرورت نظارت بر موکب‌های عزاداری/ مدیریت شهری در کنار مردم است

محرم که از راه می‌رسد شیعه غرق در عزا و ماتم است، نصب پرچم‌ها، المان‌ها و برپایی تکیه‌ها و دسته‌های عزاداری در هر کوی و برزن نشان از شور و شوق حسینی مردم دارد که در هر گوشه‌ای از شهر به وضوح دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرن‌ها است مراسم عزاداری و سوگواری برای حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) برگزار می‌شود و این سنت دیرینه نسل به نسل بین مردم ادامه یافته است، در ایام محرم با سیاه پوش شدن محله‌ها و مساجد، شهر رنگ و بوی دیگری می‌گیرد، تکیه‌های عزاداری در محرم با بوی اسپند و نوای یا حسین (ع) عطر معنوی را به شهر می‌بخشند.

امسال مدیریت شهری اصفهان با فرا رسیدن ماه محرم اقدامات لازم را برای برگزاری مراسم در محله‌های شهر انجام داده و نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتری برخورد کرده است، مدیران شهری معتقد هستند که در هر محله شهر باید برای برپا داشتن مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

مدیریت شهری سعی می‌کند تا مردم را در برگزاری مراسم ایام شهادت امام حسین (ع) بسیج کند، برپایی این مراسم مربوط به مناطق برخوردار، کم‌برخوردار، حاشیه یا غیر حاشیه شهر نیست و در تمام مناطق شهر این مراسم مذهبی برگزار می‌شود، حتی گاهی مردم مناطق کم‌برخوردار به شکل ویژه‌تری در این برنامه‌ها و مراسم‌حضور می‌یابند.

آحاد مردم آزاده خواه سوگوار امام حسین (ع)

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره فرا رسیدن محرم و برپایی موکب‌های عزاداری در هر کوی و برزن به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: سروده شاعر بزرگ محتشم کاشانی در تاریخ بی‌نظیر است که می‌گوید، «باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است»، با آمدن ماه محرم و شور و اشتیاق عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هر محله و منطقه‌ای به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه سوگواری و عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به دسته، گروه، شهر، قوم و قبیله خاصی بازنمی‌گردد، ادامه می‌دهد: آحاد مردم که آزاده و آزاده‌خواه هستند، برای امام حسین (ع) سوگواری می‌کنند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: مدیریت شهرداری در دوره جدید نسبت به برگزاری پرشور مراسم مذهبی به ویژه مراسم سوگواری در محرم با حساسیت بیشتری برخورد کرده و معتقد است که در هر محله شهر باید برای برپا داشتن مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

وی خاطرنشان می‌کند: همان طور که در دهه امامت و و لایت این امر به خوبی محقق شد، باید تلاش کنیم در ایام محرم نیز این اتفاق بیفتد، مبنا بر این است که شورای اسلامی شهر اصفهان کار مردم را به خود مردم بسپارد، مردم در برگزاری مراسم سوگواری تمام بضاعت و توان خود را صرف می‌کنند تا بتوانند مراسم مذهبی را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند.

حضور مردم مناطق کم‌برخوردار به شکل ویژه در مراسم مذهبی

نادرالاصلی در خصوص برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مناطق برخوردار و کم‌برخوردار شهر اصفهان، تاکید می‌کند: مدیریت شهری نیز تلاش می‌کند تا مردم را در برگزاری مراسم ایام شهادت امام حسین (ع) بسیج کند و تمام مردم اصفهان در مناطق برخوردار، کم‌برخوردار و حاشیه شهر در تلاش برای برپایی سوگ حسینی هستند و در تمام مناطق شهر این همبستگی و هم‌دلی به چشم می‌خورد و حتی گاهی مردم مناطق کم‌برخوردار به شکل ویژه‌تر در این برنامه‌ها و مراسم حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان تسهیلات لازم جهت ارائه مجوزها برای برپایی موکب و برگزار کردن محافل و مجالس سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را فراهم کرده است، می‌افزاید: امکان ارائه تسهیلات برای برگزاری موکب فراهم شده است تا مردم بتوانند هیئت‌های مذهبی را در ایام محرم دایر کنند، شهروندان برای دریافت مجوز می‌توانند بر اساس آنچه که مجموعه خدمات شهری اعلام کرده است، در سایت مربوطه مجوزهای لازم را به آسانی دریافت کنند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: نکته اصلی این است که بتوان مباحث انتظامی، ایمنی و امنیت شهروندان را تأمین کنیم تا برای موکب‌داران و افرادی که در مراسم شرکت می‌کنند، حادثه‌ای اتفاق نیفتد.

وی خاطرنشان می‌کند: ضروری است در این زمینه نظارت‌های لازم وجود داشته باشد، این نظارت برای مجموعه‌هایی که می‌خواهند برنامه‌ای داشته باشند، با مراجعه به سایت و ارائه اطلاعات و دریافت مجوز امکان‌پذیر است، هیچ گونه مخالفتی برای برپایی مراسم‌های مذهبی در ماه محرم وجود ندارد.

اهمیت فرهنگ‌سازی در خصوص آزادگی، ایثار و شهادت در ماه محرم

نادرالاصلی در خصوص اینکه امام الحسین (ع) الگوی آزادی و آزادگی هستند و در ماه محرم باید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم انجام شود، اظهار می‌کند: مردم با فرهنگ آزادگی، ایثار و شهادت آشنایی کامل دارند و نشانه آن نیز در دوران دفاع مقدس به وضوح دیده شد که مردم چگونه برای دفاع از خاک وطن حضور یافتند و قطعاً این اتفاق به تاسی از قیام امام حسین (ع) بوده است، همچنین ادامه راه امام حسین (ع) حائز اهمیت است.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر دشمن و رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند تا دین و اعتقادات مذهبی برای مردم کم‌رنگ شود. سخن‌ران‌ها، هیئت‌داران، جوانان و مجموعه نیروهای فرهنگی باید علاوه‌بر برگزاری هیئت‌ها، دسته‌ها و مراسم عزاداری برای روشنگری و تقویت اعتقادات مذهبی مردم تلاش کنند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: لازم است به شور، شعار و شعور حسینی پرداخته شود تا مسیر امام حسین (ع) ادامه یابد.

کد خبر 593492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.