توجه شورای ششم به نقش‌آفرینی شهروندان در اداره شهر

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهروندان باید در امور شهری نقش‌آفرینی کنند و نقش هادی و تسهیل‌گر را برعهده داشته باشند.

احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: معتقد هستم که باید شهر را به دست شهروندان سپرد و در تمام مراحل از برنامه‌ریزی تا اجرا و نظارت خود شهروندان نقش‌آفرینی کنند و نقش هادی و تسهیل‌گر را برعهده داشته باشند.

وی با بیان اینکه واگذاری امور به شهروندان را می‌توان در هیئت‌ها مشاهده کرد، ادامه داد: برگزاری برنامه‌ها و اقداماتی که با تمام وجود انجام می‌شود، در بقا و تکرار آن برنامه یا مراسم تأثیرگذار است. مراسم دهه محرم، جشن نیمه شعبان و اعیاد مختلف که قرن‌ها است با وجود مخالفت‌های گوناگون حاکمان زمان متوقف نشده با همت خودجوش شهروندان برپا و زنده مانده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه همراهی و یاری رساندن شهروندان به یکدیگر نه تنها در مراسم گوناگون بلکه در مدیریت بحران به وفور مشاهده شده است، افزود: در ساعات و روزهای اولیه بحران‌ها سازمان‌ها و دستگاه‌های رسمی توان یاری رساندن به مصدومان در سطح محلی را نداشتند و این گروه‌های محلی و شهروندان بودند که برای یاری و نجات مجروحان و آسیب‌دیدگان پیش‌قدم شدند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است سازمان‌ها، ارگان‌ها و ساختارهایی مانند مدیریت شهری فرصتی را برای گروه‌های مردم‌نهاد جهت آموزش‌های تخصصی ایجاد کنند، البته این آموزش‌ها باید با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد.

لزوم مشارکت نخبگان و دانش‌بنیان‌ها در مدیریت بحران‌

صادقی اضافه کرد: می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت هوشمندسازی، امکان ثبت و اجرای خدمات داوطلبانه از سوی شهروندان در مدیریت شهری را فراهم کرد، زیرا سال‌ها است که گروه‌های مردمی و جهادی بار اصلی بحران‌ها را به دوش می‌کشند.

وی افزود: در کنار آموزش تخصصی لازم است، بسترهایی برای مشارکت نخبگان و دانشمندان جوان جهت ایجاد مجموعه‌های دانش‌بنیان برای مشارکت‌جویی فراهم کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دوران دفاع مقدس شهروندان شهیدپرور عاشقانه و بدون توقع، نقش‌آفرینی کردند که الگویی بزرگ برای جهانیان است.

وی تاکید کرد: این حس ارزشمند در روزهای مبارزه با بیماری منحوس کرونا نیز تکرار شد و یادآور آن دلاوری‌ها و شجاعت‌ها بود که با همراهی تمام شهروندان رقم خورد.

کد خبر 593480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.