پردرآمدترین رشته‌های شاخه ریاضی‌ و فنی در ایران

مشاوران تحصیلی درباره پردرآمدترین، پرطرفدارترین و ناشناخته‌ترین رشته‌های شاخه ریاضی و فنی توضیحاتی ارائه دادند.

فرانک فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه رشته‌های مهندسی در بین زیرشاخه‌های علوم ریاضی جزو پرطرفدارترین رشته‌ها محسوب می‌شود، اظهار کرد: در بین زیرشاخه‌های ریاضی معمولاً مهندسی مکانیک، برق، صنایع و متالوژی مواد از جایگاه مناسبی برخوردار است.

وی افزود: رشته‌های مهندسی معمولاً از نظر درآمد جایگاه مناسبی دارد؛ رشته مهندسی برق که از درآمد و آینده شغلی مناسبی برخوردار است.

این مشاور تحصیلی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی برق علاوه بر اینکه می‌توانند از طریق سیستم‌های دولتی وارد بازار کار شوند، خودشان نیز می‌توانند کارآفرینی کرده و مشغول به فعالیت شوند؛ بنابراین مهندسی برق از نظر بازار کار جایگاه خوبی دارد.

وی تاکید کرد: داوطلبان بهتر است در بین رشته‌هایی که جامعه کنونی به آن نیاز دارد، علاقه خود را دنبال کنند و بیشتر از اینکه رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد را مدنظر قرار دهند، باید به علاقه خود توجه کنند.

فاطمی در همین رابطه افزود: هنگامی که دانش‌آموز به رشته مورد نظر خود علاقه‌مند باشد، نه تنها مقدار مطالعه روزانه‌اش بیشتر می‌شود بلکه در آینده نیز شغل متناسب با رشته خود را پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: علاقه در انتخاب رشته اهمیت بسیاری دارد و قطعاً نمی‌توان تنها براساس شرایط جامعه انتخاب رشته کرد، زیرا اگر علاقه وجود نداشته باشد در بهترین رشته نیز آینده شخص تضمین نخواهد شد.

پرطرفدارترین رشته شاخه ریاضی و فنی

مائده کمالی در رابطه انتخاب رشته هوشمندانه در زیرگروه ریاضی و فنی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از سال‌های گذشته دانش‌آموزان با توجه به توان علمی خود، شاخه ریاضی را برای تحصیل انتخاب می‌کردند؛ در بین رشته‌های دانشگاهی آن هم چهار رشته برق، مکانیک، عمران و کامپیوتر طرفداران بیشتری داشت، اما متأسفانه امروزه دانش‌آموزان بیشتر به اجبار خانواده و با این تصور که رشته‌های شاخه ریاضی نمی‌تواند پول‌ساز باشد رشته تجربی را انتخاب می‌کنند.

این مشاور تحصیلی ادامه می‌دهد: طی سال‌های گذشته متقاضیان با رتبه یک‌هزار و۲۰۰ می‌توانستند در رشته عمران دانشگاه صنعتی اصفهان قبول شوند، اما شرایط در سال‌های اخیر به گونه‌ای پیش رفته است که فرد با رتبه چهار هزار نیز می‌تواند در رشته‌های تیپ یک دانشگاه صنعتی پذیرش شود.

وی در رابطه با دانشگاه‌های مورد علاقه دانش‌آموزان، خاطرنشان می‌کند: عمده شرکت کنندگان گروه آزمایشی ریاضی تلاش کمتری برای قبولی در دانشگاه می‌کنند و دانش‌آموزان خاص نیز برای قبولی در دانشگاه‌های خاصی چون شریف و تهران تلاش می‌کنند.

پردرآمدترین رشته‌های شاخه ریاضی و فنی

این مشاور تحصیلی در رابطه با پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی در گروه آزمایشی ریاضی می‌گوید: رشته‌های برق، مکانیک، عمران، کامپیوتر و صنایع جزو پردرآمدترین‌های ریاضی است. شرکت‌کنندگان با کسب درصدهای بالا در کنکور می‌توانند رشته‌های دکترای پیوسته فیزیک یا بیوتکنولوژی را انتخاب کنند البته در ادامه متقاضیان این دو رشته باید آماده مصاحبه باشند زیرا ظرفیت پذیرش کمی دارد.

کمالی در رابطه با شرط موفقیت شرکت‌کنندگان کنکور سراسری خاطرنشان می‌کند: با شرایط موجود شرکت‌کنندگان علاوه بر علاقه باید ایده و خلاقیت داشته باشند تا در ادامه درآمد خوبی کسب کنند.

پراستخدام‌ترین رشته شاخه ریاضی و فنی

وی ادامه می‌دهد: رشته حسابداری یکی از پراستخدام‌ترین رشته‌ها در این گروه است؛ این رشته می‌تواند درآمد خوبی ایجاد کند، اما متقاضیان این رشته که فقط برای رسیدن به شغل‌های دولتی تلاش می‌کنند، نمی‌توانند به درآمد بالایی فکر کنند. رشته حسابداری تنها رشته‌ای است که فرد می‌تواند در دوران دانشجویی نیز از آن کسب درآمد کند.

این مشاور تحصیلی خاطرنشان می‌کند: رشته‌های عمران و کامپیوتر طرفدار بیشتری نسبت به سایرین دارد. رشته برق و مکانیک نیز طرفدار دارد، اما این رشته‌ها اشباع شده است.

کد خبر 593368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.