اصل طرد پاولی چه چیزی را مشخص می‌کند؟

یک کارشناس‌ارشد فیزیک پلاسما گفت: اصل طرد پاولی مشخص می‌کند که هیچ دو الکترونی وجود ندارد که دارای چهار عدد کوانتومی برابر باشد و نهایتا باید یکی از اعداد کوانتومی این دو ذره با دیگری متفاوت باشد.

عرفان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه «اصل طرد پاولی» تحت عنوان قاعده غیرامکان نیز شناخته می‌شود، اظهار کرد: ولفگانگ پاولی در سال ۱۹۲۵ قاعده غیرامکان یا اصل طرد را مطرح کرد.

وی افزود: اصل طرد پاولی، قاعده‌ای مربوط به مکانیک کوانتومی است که طبق آن هیچ دو الکترون یا هیچ دو فرمیونی نمی‌تواند حالت کوانتومی یکسانی داشته‌باشد.

این کارشناس ارشد فیزیک پلاسما ادامه داد: در این مسئله نیاز است که به مبحث عدد کوانتومی توجه کرد؛ این اعداد به هر الکترون یا هر حالت کوانتومی نسبت داده می‌شود که بسته به نوع، چرخش، ارتعاش و اسپین تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این مسئله را طبق مثالی بررسی کنیم، می‌توانیم دو الکترون را در نظر بگیریم؛ این دو الکترون می‌تواند در سه عدد نخست که چرخش، نوع و ارتعاش است با یک دیگر برابر باشد، اما طبق اصل پاولی در این دو ذره اسپین حتماً باید متفاوت باشد.

تمنده افزود: با توجه به این مسئله طبق اصل طرد پاولی هیچ دو الکترونی وجود ندارد که دارای چهار عدد کوانتومی یکسان باشد.

وی در رابطه با تعبیر فیزیکی این مسئله گفت: در تعبیر فیزیکی، این اصل بیان می‌شود که دو ذره در یک زمان یکسان، نمی‌توانند مکان یکسانی داشته‌باشند.

این کارشناس ارشد فیزیک پلاسما تاکید کرد: اصل طرد پاولی مشخص می‌کند که هیچ دو الکترونی وجود ندارد که دارای چهار عدد کوانتومی برابر باشد و نهایتاً باید یکی از اعداد کوانتومی این دو ذره با دیگری متفاوت باشد.

کد خبر 593339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.