به رئیس بانک مرکزی گفتم که تغییر نرخ بهره بین‌بانکی بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به رئیس بانک مرکزی گفتم که وقتی در ستاد اقتصادی دولت تصمیمی مبنی بر تعیین نرخ بهره بین بانکی گرفته شده، عبور از این عدد باعث بی‌اعتمادی می‌شود؛ از این رو درخواست کردیم نرخ بهره بین‌بانکی را کاهش دهند و پایبند به تصمیمات اقتصادی باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید عشقی درباره دلایل ریزش شاخص در ماه گذشته و تشریح روند متغیرهای مختلف تأثیرگذار بر بازار سرمایه، اظهار کرد: یکی از متغیرها، تغییر قیمت‌های جهانی بود.

وی افزود: در سه ماه ابتدایی امسال با توجه به گزارش‌های بسیار خوب از بازار و شرکت‌ها، بازار سرمایه در واکنش به کاهش قیمت‌های جهانی بازار دقیقاً هوشمندانه عمل کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در همین مدت قیمت محصول‌های فولادی، مس و پتروشیمی در بورس کالا کاهش محسوسی تجربه کرد، البته هر چند که قیمت برخی این محصول‌ها هنوز از قیمت‌های سال ۱۴۰۰ بالاتر است، اما روند کاهشی داشتند و نمی‌توان اثر کاهش قیمت‌های جهانی برخی از کالا را بر بازار سرمایه انکار کرد.

عشقی با بیان اینکه بازار براساس متغیرهای مؤثر رفتار می‌کند، اظهار کرد: برخی تصمیم‌ها مانند افزایش نرخ بهره بانکی در بازار سرمایه اثرگذار بود. به رئیس بانک مرکزی گفتم که وقتی در ستاد اقتصادی دولت تصمیمی مبنی بر تعیین نرخ بهره بین بانکی گرفته شده، عبور از این عدد باعث بی‌اعتمادی می‌شود، از این رو درخواست کردیم نرخ بهره بین بانکی را کاهش دهند و پایبند به تصمیمات اقتصادی باشند.

وی درباره اینکه چرا مانند سال‌های گذشته قیمت‌ها در بازار سرمایه و شاخص همراه با افزایش نرخ دلار بالا نرفت، گفت: این دو نسبت به یکدیگر تناظر یک به یک ندارند و نباید یک متغیر را در نظر گرفت. به طور قطع در میان مدت و بلندمدت بین این دو هماهنگی ایجاد می‌شود، اما تناظر یک به یک و هم‌زمانی مطلق بین آن‌ها وجود ندارد.

تغییر در تصمیمات دولت سرمایه‌گذاران را مردد کرده است

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: اصلی‌ترین موضوعی که منجر به شرایط فعلی بازار سرمایه شده این است که تصمیماتی که دولت در رأس امور قرار می‌دهد، آن‌قدر دستخوش تغییرات می‌شود که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند روی این تصمیمات حساب باز کرده و چشم‌اندازی برای خود ایجاد کنند.

وی معتقد است: همین موضوع کمبود نقدینگی منجربه ایجاد یک سیکل فرسایشی اصلاحی در بازار سرمایه می‌شود و اکنون بیش از یک ماه است بازار در این سیکل قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: گزارش‌های سه ماهه برخی از شرکت‌ها بسیار خوب است اما به دلیل نبود نقدینگی در بازار و کاهش معاملات، تغییر خاصی پس از ارائه گزارشات سه ماهه در بازار ایجاد نشد. این موضوع مستلزم آن است که دولت برای بازار سرمایه نگاه ویژه داشته باشد، همچنین تغییراتی را که در تصمیم‌گیری‌های خود می‌دهد، کاهش دهد تا اهالی بازار سرمایه تصمیمات باثبات‌تری از دولت ببینند و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خود را مشخص‌تر کنند.

کد خبر 593235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.