برداشت هوشمندانه آب در وروتسواف لهستان

شهرداری وروتسواف لهستان یک برنامه آزمایشی را با عنوان "باران را بگیر" راه‌اندازی کرده است که به شهروندان این امکان را می‌دهد تا یک باغ بارانی به وجود بیاورند و تا ۸۰ درصد از هزینه‌های مربوط به اجرای برنامه یا حداکثر پنج هزار زلوتی را برای تأمین مالی آن درخواست کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آب باران بهترین منبع آب رایگان است. با حفظ چرخه طبیعی آب، خانوارها تأثیر مثبتی بر ریزاقلیم‌ها و تنوع زیستی دارند. بر اساس برآوردهای لهستان، استفاده ماهرانه از آب باران مزایای اقتصادی بسیاری به همراه دارد و به همین علت، مسئولان این برنامه را راه‌اندازی کرده‌اند تا مردم محلی را برای جمع‌آوری و بهره‌گیری از آن تحریک کنند.

مهم‌ترین مزیت این سیستم، کاهش مصرف آب تا ۵۰ درصد است. جمع‌آوری آب باران باعث تسهیل زهکشی، کاهش هزینه‌های نگهداری و محدود کردن خطر سیل می‌شود. باید در نظر داشت که مدیریت آب باران مکانیسم اساسی سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی است.

برداشت هوشمندانه آب در وروتسواف لهستان

تغییر اقلیم به این معنی است که ما به طور فزاینده‌ای شاهد پدیده‌های شدید آب‌وهوایی، از باران‌های شدید گرفته تا خشکسالی‌های طولانی مدت هستیم. در شهرهای توسعه‌یافته، تغییر اقلیم مشکلات گرمایش بیش از حد و کمبود آب برای گیاهان را ایجاد می‌کند و متعاقباً آب کمتری وارد زمین می‌شود. این برنامه علاوه بر ترویج اقتصاد مدور، به مقابله با تغییرات آب‌وهوایی نیز کمک می‌کند.

شهرداری امیدوار است که این برنامه آزمایشی به ساکنان وروتسواف کمک کند تا آب باران را به طور مؤثرتری مدیریت کنند. مدیر دفتر آب و انرژی اداره شهر در این رابطه گفت: "امیدواریم که مزارع بیشتری با استفاده از آب باران آبیاری شود و به این ترتیب مصرف آب آشامیدنی برای چنین اهدافی محدود شود."

طی یک بارندگی ۱۰ دقیقه‌ای از پشت‌بامی به مساحت ۱۲۰ متر مربع، می‌توان حدود ۱۸۰ لیتر آب جمع‌آوری کرد که این مقدار تقریباً به اندازه سه بار شستن ماشین است.

کد خبر 593230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.