هزینه‌های فعلی صادرات دام بسیار بالا است/دام‌های صادراتی گوشت چندانی ندارند

با توجه به مازاد قابل توجه دام روی دست دامدار، دام مازاد باید خرید تضمینی شود تا تولیدکننده قادر به ادامه تولید باشد؛ اکنون پس از گذشت چندماه از صدور مجوز صادرات دام از سوی مجلس، وزیر کشاورزی نیز اعلام کرده که صادرات دام زنده از هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در تاریخ بیست‌وچهارم خردادماه، با هدف اخذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی و در راستای اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و حمایت از تولیدکنندگان دام در شرایط خشکسالی، مصوبه‌ای توسط مجلس شورای اسلامی و شورای قیمت‌گذاری تصویب شد که براساس آن، صادرات دام زنده پرواری غیر مولد (قابل عرضه در بازار) بدون عوارض مترتب از سوی دولت، مجاز شد.

در این مصوبه، سقفی برای تعداد دام زنده پرواری برای صادرات تعیین و وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد در راستای کاهش حاشیه بازار، نسبت به پیگیری لازم جهت تحویل غرفه در میادین میوه و تره‌بار بازار تهران و سایر مراکز عرضه مستقیم در استان‌ها به نحوی که اتحادیه‌ها و تشکل‌ها امکان عرضه مستقیم گوشت قرمز را داشته باشند، اقدام کند.

همچنین بر این اساس، وظایفی در راستای حمایت از تولیدکنندگان برای شرکت پشتیبانی امور دامی تعیین شد که براساس آن شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور موظف شد مراکز عرضه مستقیم گوشت قرمز خود را در چارچوب ضوابط جاری در اختیار اتحادیه‌ها قرار داده و مراکز عرضه مستقیم گوشت قرمز متعلق به آن شرکت را به مدت دو ماه بدون دریافت اجاره بها، در اختیار اتحادیه‌ها قرار دهد.

اما این مصوبه تا همین امروز هنوز اجرایی نشده است. البته اخیراً وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است که در هفته آینده صادرات گوشت قرمز آغاز خواهد شد.

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: صنعت دام کشور از حالت اقتصادی خارج شده و حتی معیشت سرمایه‌گذاران و فعالان این صنعت نیز تأمین نمی‌شود، به ویژه در استان‌های گرم همچون خوزستان، ایلام، کرمانشاه و فارس که با مشکل خشکسالی، بی‌آبی، گرانی نهاده، نبود مرتع سبز و گرمای طاقت‌فرسا روبه‌رو هستند، دام و دامدار بر لبه تیغ قرار گرفته‌اند و این صنعت در آستانه فروپاشی است.

وی اضافه می‌کند: در چنین شرایطی، دامداری به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد به طوری که براساس گزارش معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، بخش زیادی از دام موجود در کشور کاملاً ضعیف شده است، به این معنا که اگر دام نر باشد ضریب گوشتی بسیار کمی دارد و دام ماده نیز علاوه بر کاهش ضریب گوشتی، توان تولید مثل را نخواهد داشت.

رئیس شورای تأمین دام کشور می‌گوید: نگهداری این دام‌ها اکنون به صرفه نیست و نمی‌توان از آن برای جلوگیری از تشنج در بازار گوشت استفاده کرد زیرا این دام گوشت چندانی ندارد که کشتار آن میزان قابل توجهی از گوشت را تأمین کند. بنابراین در جلساتی که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد پیشنهاد شد که این دام صادر شود.

شرکت پشتیبانی امور دام، دام ضعیف را نمی‌خرد

پوریان اضافه می‌کند: شرکت پشتیبانی امور دام عملاً دام را می‌خرد تا گوشت ذخیره کند بنابراین دام ضعیف یا همان دام نیم گوشت را خریداری نمی‌کند و به دنبال دام پروار شده است. طرح خرید حمایتی و تضمینی این شرکت فقط دام‌های پرواری و مازاد را پوشش می‌دهد. مشکل فعلی دامداران دام‌های ضعیف است که بهترین روش مدیریت آن صادرات است. چندین ماه است جلساتی برای مجوز صادرات دام برگزار می‌شود، اما هنوز هیچ خبری از صادرات دام نیست.

وی درخصوص صدور مجوز صادرات دام نیز می‌گوید: ابلاغیه و شیوه نامه صادرات دام، صادر شده است اما باید موضوعات مختلفی درخصوص آن در نظر گرفته شود. مهم نیست که شیوه نامه ابلاغ شود. هزینه‌های فعلی صادرات یک رأس دام بسیار بالا است. به جز خرید یک رأس دام، هزینه‌های سرسام‌آوری برای صادرات وجود دارد.

رئیس شورای تأمین دام کشور می‌گوید: براساس گزارشات میدانی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان پژوهش‌های مجلس، بخشی از جمعیت دام کشور ضعیف شده است. با توجه به گران شدن چند برابری نهاده‌های دامی و کم آبی و فقر مراتع، قرار بود بخشی از این دام خرید تضمینی شود اما با توجه به اینکه مکانیزم خرید تضمینی توسط وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دامی به نحوی بود که فقط برای دام‌های چاق تعریف شده بود دامی که کشتار می‌شود و ضریب گوشتی بالایی دارد.

پوریان اضافه می‌کند: بازار داخلی پذیرای دام ضعیف شده نیست. ضریب گوشتی یک دام سبک (بره) باید در حدود ۴۰ درصد گوشت خالص باشد اما در دام ضعیف این ضریب ۲۸ درصد است. بنابراین دام ضعیف نه در بازار داخلی و نه توسط شرکت پشتیبانی خریداری نمی‌شد و عملاً تنها راهکار این بود که این دام صادر شود.

وی تصریح می‌کند: معمولاً کشورهایی همچون کویت، عمان و عراق در محله اول به عنوان بازارهای سنتی دام ایران و در گام دوم کشورهایی همچون امارات و قطر مقصد صادرات دام ایران است. گوساله تولید ایران عموماً به عراق صادر می‌شود.

به گفته رئیس شورای تأمین دام کشور در بودجه ۱۴۰۱ بندی اضافه شده است که برای صادرات گوشت گوساله عوارض قابل توجهی در نظر گرفته شده است. با این وجود صادرات گوساله به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور عوارض به صرفه نبوده و انجام نخواهد شد. در بخش گوسفند می‌توان صادرات را انجام داد که میزان حجم و ارزش ریالی آن به بازارهای خارجی بستگی دارد. در بازار عملاً باید راهکاری برای خرید بخشی از این دام تعریف شده تا دامداران نیز متضرر نشوند.

پوریان درخصوص افزایش قیمت خرید تضمینی دام سبک و تأثیر آن بر بازار داخل، گفت: اگر این اقدام انجام شود، همزمان قیمت گوشت در بازار توسط دولت کنترل خواهد شد و این موضوع منجر به افزایش قیمت گوشت در بازار نمی‌شود. البته دولت فقط گوشت نر پرواری را خریداری می‌کند و این درحالی است که یک گله از انواع بزغاله، میش و گوسفند ماده تشکیل شده و مشکلات دامداران با خرید یک دسته خاص از گوسفندان رفع نمی‌شود.

وی تهیه گوشت برای بازار را وظیفه مهم وزارت کشاورزی معرفی کرده و اضافه می‌کند: سیاست‌های محدودکننده و عدم صدور مجوز صادرات باعث شده است که دامداران انگیزه و رغبتی برای تولید نداشته باشند و میزان تولیدشان را کم کنند در حالی‌که در بخش تولید گوشت ظرفیت بالای برای تأمین بازار داخلی وجود دارد.

پوریان همچنین کاهش نقدینگی را بزرگترین و اساسی‌ترین مشکل دامداران دانسته و می‌گوید: قیمت خوراک دام چند برابر شده است و از سوی دیگر با افزایش نرخ گوشت بازار داخلی بی‌رمق شده است و با صادرات بخش زیادی از صنعت احیا می‌شود.

کد خبر 593102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.