ضرورت بیمه همگانی ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه قوانین لازم در رابطه با حوادث طبیعی در کشور وجود ندارد، گفت: تعریف بیمه‌ جبران خسارت حادثه دیدگان بلایای طبیعی برای رفع نگرانی مردم از جبران خسارت و آسیب‌های ناشی از سیل، ‌زلزله و دیگر حوادث ضروری است.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص حضور مسئولان در مناطق سیل زده اظهار کرد: پیش از وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله باید پیش‌بینی‌های لازم برای کاهش آسیب‌های ناشی از این حوادث صورت گیرد بنابراین مسئولان باید درباره ترک فعل‌هایی که در این زمینه انجام داده‌اند پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت بخش‌های مختلف در مدیریت بحران تنها نباید به کفن و دفن افراد محدود شود، افزود: پس از وقوع سیل یا زلزله، حضور مسئولان در صحنه چندان مقبول نیست، زیرا با پیش‌بینی و اقدامات لازم، نباید حوادثی از این دست اتفاق بیفتد و باعث کشته و زخمی شدن برخی افراد و ایجاد خسارت‌های مادی فراوان شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد از اینکه قوانین لازم در رابطه با حوادث طبیعی در کشور وجود ندارد، گفت: اینکه ساختمان‌ها با امکان ضد زلزله ساخته نمی‌شوند، سدها در نقاط مختلف مشکلات سیلابی دارند و یا رودخانه‌های کشور از نظر سیلابی بودن و اجرای طرح‌های آبخوان‌داری کنترل نمی‌شوند و آب آنها مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد، برخی از ترک فعل‌هایی است که در گذشته اتفاق افتاده است و باید مورد پیگیری قرار گیرند.

وی با اشاره به حضور به موقع وزیر کشور بلافاصله پس از وقوع حوادث طبیعی در محل، ادامه داد: این حضور به موقع در محل گرچه مسئولان استانی را برای امدادرسانی به حادثه دیدگان فعال می‌کند اما حقیقت آن است که وزیر کشور، وزیر حوادث نیست و مسئولیت‌های مشخص و متعددی بر عهده دارد که باید به آنها عمل کند.

کنعانی مقدم تصریح کرد: یکی از وظایف وزیر کشور رسیدگی به حوادث است اما اگر قرار باشد وزیر تمام وقت خود را در سیل و زلزله و آتش گرفتن و فروریختن ساختمان در آبادان و مسائیلی از این دست بگذراند، چه کسی می‌تواند مسائل کشور را حل و فصل کند؟

جنبه تبلیغاتی حضور مسئولان در بین مردم

وی خواستار کمرنگ شدن جنبه تبلیغاتی مسئله حضور مسئولان در بین مردم شد و گفت: مسئله حضور مسئولان در بین مردم نباید جنبه تبلیغاتی پیدا کند زیرا مردم انتظار دارند که مسئولان به وظایف خود عمل کنند چه در صحنه حاضر باشند و چه در پشت صحنه و پشت میز خود مشغول حمایت مادی و معنوی از مردم باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره انتظارات حادثه دیدگان سیلاب‌های اخیر برای جبران خسارت‌های این حوادث، ادامه داد: مناطق حادثه‌خیز در کشور تقریباً مشخص هستند و با توجه به سابقه تکرار این حوادث در گذشته به نظر می‌رسد باید نوعی بیمه اجباری باید در کشور وجود داشته باشد که در چنین شرایطی آسیب دیدگان از پشتیبانی بیمه برخوردار شوند و دولت نیز باید سهم خود را در زمینه بیمه حوادث پرداخت کند.

وی با تاکید بر لزوم تعریف بیمه جبران خسارت برای حادثه دیدگان بلایای طبیعی گفت: تصویب چنین قانونی برای رفع نگرانی مردم از جبران خسارت و آسیب‌های ناشی از سیل، زلزله و دیگر حوادث ضروری است زیرا سفر موردی مسئولان به استان‌ها و دستور پرداخت وام و حل مشکلات خسارت دیدگان نشان دهنده نبود سازماندهی و پشتیبانی قانونی از حوادث در کشور است که به نظر می‌رسد از همین نقطه بیشتر از زلزله و سیل آسیب می‌بینیم.

کنعانی مقدم راهکار حل این مشکل را تصویب قانون بیمه اجباری در مجلس شورای اسلامی بیان کرد و افزود: تدابیر لازم در هنگام وقوع حوادث و به ویژه حمایت اجباری از حادثه دیدگان باید در این قانون پیش بینی شود البته محدود شدن جبران خسارت به واگذاری چند نوع لوازم خانگی مانند فرش و یخچال، نقض غرض خواهد بود و حتی کرامت انسانی را نیز زیر سوال می‌برد.

کد خبر 593075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.