آیا جنگ داخلی در عراق گزینه‌ای محتمل است؟

کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی و جهان اسلام با اشاره به اینکه تحرکات جریان صدر در روزهای اخیر و اشغال پارلمان بر روند سیاسی عراق تاثیری بر روند سیاسی این کشور نخواهد داشت، ‌گفت: معرفی محمد شیاع سودانی یک انتخاب اجماعی در عراق است و گروه‌های سیاسی می‌دانند که نباید با یک تظاهرات عقب نشینی کنند.

سعدالله زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این روزها عراق صحنه تحولات، توافقات و اختلافات است که این پدیده جدیدی نیست و در طول حداقل دو دهه گذشته بارها و بارها شاهد این وضعیت بودیم.

وی با اشاره به تأثیر اتفاقاتی مانند تحرکات جریان صدر در روزهای اخیر و اشغال پارلمان بر روند سیاسی عراق، افزود: چنین اتفاقاتی تأثیر خاص و مهمی بر روند سیاسی این کشور نخواهد داشت، معرفی محمد شیاع سودانی یک انتخاب نسبتاً اجماعی در عراق است و تقریباً همه گروه‌های شیعه منهای صدر، کردها و سنی‌ها بر روی نخست وزیری این شخصیت توافق کرده‌اند و می‌دانند که اگر با یک تظاهرات از این موضوع عقب نشینی کنند دیگر هرگز نخواهند توانست دولت تشکیل دهند.

آسیب عراق از کوتاه آمدن در برابر فشارها

کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی و جهان اسلام خاطرنشان کرد: نمایندگانی که سودانی را برای نخست وزیری معرفی کردند می‌دانند که اگر این بار کوتاه بیایند معنای آن این است که به طور کلی در برابر فشارهایی از این نوع آسیب‌پذیر هستند و این بدان معناست که وضعیت دولت در عراق برای مدت مدیدی در حالت تعلیق خواهد ماند.

وی با تاکید بر اینکه تحرکات صدری‌ها در موضوع انتخاب سودانی تأثیری نخواهد داشت، گفت: این مساله ممکن است انتخاب رسمی سودانی را تا یکی دو هفته به تأخیر بیندازد اما باعث درگیری‌های داخلی به معنای واقعی ایجاد نخواهد شد.

زارعی ایجاد تنش و درگیری در عراق و بسیاری از نقاط دیگر را دور از ذهن ندانست و ادامه داد: چنین تنش‌هایی ممکن است در بسیاری از کشورها به وجود آید اما نام اتفاقاتی که این روزها در عراق رخ می‌دهد جنگ داخلی و درگیری شیعه با شیعه و امثال آنها نیست بلکه تکرار همان اتفاقاتی است که تاکنون صدها بار در عراق شاهد شکل‌گیری آنها بوده‌ایم.

وی با تاکید بر این عراق در آستانه یک جنگ داخلی قرار ندارد، گفت: درگیری‌هایی که حتی منجر به کشته شدن تعدادی از مردم شده، موضوع تازه‌ای در این کشور نیست، تنها ممکن است اتفاقاتی پیش رو باشد اما جنگ داخلی رخ نمی‌دهد و نگرانی امنیتی به آن معنا عراق پیدا نخواهد کرد.

جریان صدر در برابر همه گروه‌های سیاسی

کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی و جهان اسلام در واکنش به نظریه برخی کارشناسان درباره ایجاد بن بست سیاسی در عراق خاطرنشان کرد: وجود راه حل سیاسی برای این مشکل، صدر را بر آن داشته که وارد میدان شود وگرنه در صحنه سیاسی این جریان در یک سوی ماجرا قرار دارند و همه جریان‌های دیگر در نقطه مقابل آنها قرار دارند، بنابراین در زمینه معرفی نخست وزیر اجماع وجود دارد و گزینه پیشنهادی در عمل با بیانیه‌های صادر شده از سوی شخصیت‌های شیعه، کردها و سنی‌ها پشتیبانی شده است.

وی با اشاره به برخی تلاش‌های پشت پرده برای دامن زدن به اختلافات در عراق، افزود: این کشور همیشه دشمنانی مانند آمریکایی‌ها و سعودی‌ها داشته است که به دنبال بی‌ثباتی در عراق هستند اما این نظر که چنین دشمنانی اکنون به این جمع‌بندی رسیده باشند که بیایند به میدان و کار بزرگی شکل دهند و یا اینکه بگوییم صدری‌ها از کشورهای خارجی دستور می‌گیرند، تحلیل درستی نیست.

زارعی معرفی سودانی به عنوان نخست وزیر را انتخاب مشترک همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق اعلام کرد و ادامه داد: برخی گروه‌ها این گزینه را از روی رغبت و برخی دیگر با اکراه آن‌را پذیرفته‌اند بنابراین هیچ گره خاصی در کار وجود ندارد البته اینکه کشورهای خارجی دنبال جریان‌سازی‌هایی در عراق باشند موضوع جدید نیست اما حتی آنها نیز اکنون به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که این موضوع را پرورش دهند.

حمایت ایران از انتخاب اجماعی در عراق

وی درباره ادعای طرفداران جریان صدر از حمایت جمهوری اسلامی از سودانی گفت: سودانی گزینه مورد اجماع نه فقط شیعیان بلکه حتی کردها و سنی‌های این کشور و یک انتخاب صد در صد عراقی است که ایران هیچ دخالتی در انتخاب او نداشته اما همواره اعلام کرده است که از انتخاب اجماعی در عراق حمایت می‌کند.

کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی و جهان اسلام هدف ایران در حمایت از اجماع عراقی‌ها در انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور را حفظ ثبات در این کشور اعلام کرد و ادامه داد: کشور ما و عراق از نظر جغرافیایی ظروف مرتبطه هستند به همین دلیل ثبات و امنیت در عراق را در تلاقی با ثبات و امنیت در ایران می‌بینیم و طبیعی است که از اجماع دموکراتیک در ساختار سیاسی این کشور حمایت می‌کنیم بدون اینکه نتیجه اجماع چه برای ما اهمیتی داشته باشد.

کد خبر 592857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ali ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    تغییر محل برگزاری پارلمان عراق . به مکان دیگری برای تشکیل دولت جدید فعالیت بیشتر از چارچوب هماهنگی برای تغییر مکان