۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
«دردشت» در مدار محله‌محوری

با توجه به اینکه در این دوره مدیریت شهری، ارتقای کیفیت زندگی در محله‌های کم‌برخوردار مورد تاکید مدیران شهری است، در سال‌ جاری حدود ۳۰ محله در طرح «محله‌محوری» مورد توجه قرار گرفته است تا خدمات به صورت عادلانه در آنها توزیع شود؛ یکی از این محله‌ها «دردشت» در قلب دیار نصف جهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فضاهای شهری بخش عمده‌ای از زمان و مکان زندگی شهروندان را به خود اختصاص می‌دهد، از این رو نیاز است بخش‌هایی از کارکردهای فضاهای شهری به مراکز اجتماعات و مراکز تفریحی و مکان‌هایی برای کودکان اختصاص یابد و با ایجاد فضای مناسب علاوه بر جلوگیری از مهاجرت افراد از محله‌های خود نسبت به بازگشت مهاجران به این بافت‌ها کمک شود.

فضای شهری باید به گونه‌ای باشد که در آن شهروندان احساس تعلق نسبت به محله داشته باشند، در این راستا باززنده‌سازی محله‌های شهری به عنوان واحد اجتماعی و بازسازی کالبدی به همراه بازسازی اجتماعی مطرح شده است و توانمندسازی اجتماعات محلی به‌عنوان سیاست اصلی در سطح محله مطرح شده است.

رویکرد محله‌محوری از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که تقویت بعضی از آنها می‌تواند گرایش شهروندان در مشارکت برای اداره امور شهر را افزایش دهد؛ در این میان شاخص‌های محله و کارکردهایی که محل به‌عنوان یکی از فضاهای عمومی در شهرها ایفا می‌کند، از موضوعاتی است که در گرایش‌های شهروندان برای حضور در عرصه‌های عمومی تأثیر زیادی دارد.

احیای محله و رویکرد محله‌محوری یکی از موضوعاتی است که کارکردهای اجتماعی بسیاری را به همراه دارد، اما نیازمند تعریف شاخص‌های متناسب با زمان و مکان است، از این رو مدیریت شهری ششم اصفهان «محله‌محوری» را به عنوان شعار خود انتخاب کرد تا شهرداری بتواند سطح محلات این شهر را به منزلت شهروندان نزدیک کند.

یکی از محله‌های مورد نظر «دردشت» در قلب دیار نصف جهان و در محدوده منطقه سه شهرداری اصفهان است، منطقه‌ای که دارای ۱۴ محله و ۲۶۳ هکتار بافت فرسوده است؛ قدمت بافت تاریخی این منطقه از دوران دیلمیان و سلجوقیان است و بیشترین آثار تاریخی دوران صفویه را در خود جای داده است.

«دردشت» به محله‌محوری شهرداری اصفهان پیوست

محمدباقر کلاهدوزان مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اهالی محله شهشهان (دردشت) به دلیل تراکم بافت فرسوده و تاریخی و حجم بالای تردد شهروندان به‌دلیل وجود بازارها و مراکز تجاری متعدد در خیابان‌های عبدالرزاق و ابن‌سینا، نارضایتی دارند و این امر باعث تمرکز مدیریت جدید شهری به این موارد شد تا پروژه‌هایی برای رفع این مشکلات در نظر گرفته شود.

وی می‌افزاید: در سال‌های گذشته در محله شهشهان پروژه‌های متعددی اجرا شده است که یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها ساماندهی محور گردشگری دردشت است که از محل مدرس ابن‌سینا با گذر از بازارچه دردشت، حمام و بوستان دردشت به سمت دو منار دردشت (سلطان بخت آغاعصارخانه جماله و حمام شیخ‌بهایی به بازارچه شیخ بهایی می‌رسد و سنگ‌فرش کف و کاهگل کردن دیوارهای تخریب شده را شامل شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به طرح‌های جدید پروژه محرک توسعه محله شهشهان خاطرنشان می‌کند: با مطالعات گسترده در این محله و اختصاص پروژه‌های مخصوص کودک از سال‌های گذشته که توسط نماینده یونیسف در ایران، مورد تأیید قرار گرفت، پارک دردشت به عنوان پارک دوستدار کودک انتخاب و در پی آن پروژه‌ها تکمیل شد و تجهیز وسایل کودک در این بوستان، احداث خانه کودک و ورزشگاه ویژه مادر و کودک نیز تصویب شد.

وی ادامه می‌دهد: با رویکرد جدید مدیریت شهری و طرح محله‌محوری علاوه بر اینکه این پروژه‌ها مورد تأیید قرار گرفت، عملیات تسریع آزادسازی و طراحی آن انجام و تجهیز کارگاه شد و عملیات حفاری خانه کودک انجام خواهد شد.

کلاهدوزان با اشاره به توجه مدیریت شهری به محله شهشهان، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های شهروندان این محله آزادسازی گلوگاه‌هایی بود که شاهد ترافیک روزانه در آن معابر بودیم، لذا در سال جاری اعتبار ۵۰ میلیارد ریال به منظور آزادسازی گلوگاه‌های این محله اختصاص داده شده است.

«دردشت» در مدار محله‌محوری

وی تصریح می‌کند: با توجه به ترافیک و تصادفات بیش از حد خیابان ابن‌سینا، عملیات احداث رفیوژ میانی در راستای دور نزدن‌های ناگهانی خودروها یا موتورسیکلت‌ها در این خیابان انجام شد که با این اقدام، آمار وقوع تصادفات نیز کاهش چشمگیری داشته است.

حذف ترددها در بازارچه دردشت

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: در راستای بهبود شرایط محیطی جنوب مسجد جامع و طرح محله گردشگری شیخ بهایی در سال جاری، ۳۳ میلیارد ریال هزینه برای آزادسازی انجام شده است که در مورد این طرح و طرح آزادسازی گلوگاه‌ها از مالکان همکاری بیشتر با شهرداری را خواستاریم.

وی با اشاره به بازارچه دردشت اظهار می‌کند: در سال جاری مرمت سقف بازارچه دردشت با تخصیص ۱۳ میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است که با توجه به تکمیل مرمت سایر سقف‌ها، نیازمند اعتبار ۵۵ میلیارد ریالی هستیم.

کلاهدوزان اضافه کرد: با توجه به گذر قدیمی بازارچه دردشت که تردد وسایل نقلیه هنوز در قسمت‌هایی از آن برقرار است و آسیب‌هایی را به بدنه و سقف رسانده است، لذا طرح احداث گذر کمکی این بازار در دست مطالعات شهرسازی قرار گرفته است که با تصویب و اجرای آن تردد در بازار به طور کلی حذف خواهد شد.

محمدباقر کلاهدوزان با اشاره به بودجه ۱۶۳ میلیارد ریالی محله‌محوری شهشهان، اظهار امیدواری می‌کند: با اجرای پروژه‌ها در این محله و ارتقای محله دردشت که یکی از گذرهای مهم گردشگری شهر اصفهان است، شاهد محله‌ای پررونق و برخوردار از خدمات شهری و در خور ساکنان آن باشیم.

کد خبر 592854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.