نارضایتی گندم‌کاران از روند پرداخت مطالبات

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تاکنون از کل خرید سال گذشته دو میلیون تن بیشتر است، از روند پرداخت مطالبات کشاورزان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عطاء‌الله هاشمی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از شش میلیون تن گذشت، اظهار کرد: تاکنون شش میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به کل میزان خرید سال گذشته (چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان) دو میلیون تن افزایش دارد.

وی ارزش گندم‌های خریداری شده را ۷۴ هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد که از این رقم ۱۷ هزار میلیارد تومان هنوز به کشاورزان پرداخت نشده و به عبارتی ۲۲ درصد مطالبات هنوز تسویه نشده است.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به اینکه هفته گذشته حدود ۱,۸۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات تسویه شده است، از روند پرداخت انتقاد کرد و گفت: کشاورزان از این شیوه ناراضی هستند و به ما اعتراض می‌کنند که شما مطرح کردید گندم را به دولت بفروشیم اما الان دولت مطالبات را به موقع پرداخت نمی‌کند.

هاشمی اضافه کرد: به همین دلیل برخی به فروش گندم در بازار آزاد روی آورده‌اند، چراکه آنجا پول گندم را به کشاورزان نقد می‌پردازند و در برخی مناطق حتی بین ۵۰۰ تا ۱,۰۰۰ تومان هم گران‌تر می‌خرند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان خرید گندم در سال جاری به هفت میلیون تن برسد، گفت: این مسئله بستگی زیادی به روند پرداخت مطالبات دارد و اگر دولت همین شیوه فعلی را ادامه دهد قطعاً آسیب می‌خوریم و پیش بینی‌ها محقق نمی‌شود.

خرید ۳۲ هزار و ۵۲۶ تن گندم از کشاورزان / رشد صددرصدی خرید گندم

اما در خصوص پیگیری این مورد در استان اصفهان، محسن ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شروع خرید تضمینی گندم از ابتدای خردادماه، اظهار کرد: تاکنون ۳۲ هزار و ۵۲۶ تن گندم از کشاورزان اصفهانی خریداری شده است.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی گندم خریداری شده در این مدت ۳,۴۳۳ میلیارد ریال بوده است، افزود: این گندم‌ها توسط ۴,۲۱۴ کشاورز در قالب ۷,۸۶۹ محموله به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان تحویل داده شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن از گندم‌های خریداری شده تاکنون به سیلوها و مراکز دولتی حمل شده است.

ضیایی اضافه کرد: ارزش وزنی گندم خریداری شده از کشاورزان اصفهان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته صددرصد افزایش داشته که نشان‌دهنده استقبال کشاورزان از خرید تضمینی گندم است.

وی تصریح کرد: بیشترین خرید در شرق اصفهان منطقه جرقویه، هرند، زیار و ورزنه بوده و اوج آن در شهرستان سمیرم است که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده به غرب استان نیز برسد.

کد خبر 592827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.