۲۷ شرکت از ۳۰ خودروساز کشور مونتاژکار هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: شرکت ایران‌خودرو و سایپا، مونتاژکار نیستند بلکه شرکت‌هایی هستند که با یک با زنجیره بزرگ، خودرو تولید می‌کنند؛ از بین ۳۰ شرکت خودروسازی در ایران، تنها سه شرکت مونتاژ کار نیستند.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طی دو دهه اخیر زنجیره تأمین خودرو در ایران بیشتر از طریق مونتاژ انجام می‌شد اما چند سالی است که توسعه، طراحی و ساخت خودرو در داخل انجام می‌شود.

وی افزود: فعالیت صنعت خودروسازی در ایران از همان روزهای اولیه مبتنی بر دانش بوده است. به عنوان مثال استفاده از مهندسی معکوس به نوعی تولید دانش‌بنیان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: آن چیزی که باید در حوزه دانش‌بنیان برای صنعت خودرو رقم بخورد در حال انجام است اما با حمایت‌های محدود از این صنعت نمی‌توان انتظار رشد عمیق دانش را داشت.

کاکایی گفت: صنعت خودروی ایران تا حدودی دانش‌بنیان شدن را تجربه کرده و همچنان به این مسیر ادامه می‌دهد. برای مثال از ۲۵ سال پیش مفاهیمی چون تحقیق و توسعه راه افتاد و یک‌سری معافیت‌هایی به دنبال آن در نظر گرفته شد.

وی افزود: در شرایط فعلی، دولت نمی‌تواند برای هرچیزی که برچسب دانش‌بنیان می‌خورد معافیت مالیاتی اعمال کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه مبالغ حمایتی از این صنعت ناچیز است، گفت: صنعت خودرو نتیجه زنجیره‌ای از عملیات بسیار متعدد و متنوع از پلمیر، فولاد و صنعت مخابرات است و آن چیزی که ما از خودروسازی‌های خارجی می‌بینیم این است که آن‌ها در بستری از همکاری جهانی هستند.

کاکایی گفت: اینکه عده‌ای تصور می‌کنند هر ماشینی که در داخل تولید می‌شود مونتاژ چین است یا اینکه بگوییم تماماً داخلی است، درست نیست.

داخلی سازی خودرو توجیه اقتصادی ندارد

وی ادامه داد: شرکت ایران‌خودرو و سایپا مونتاژکار نیستند، بلکه شرکت‌هایی هستند که با یک با زنجیره بزرگ، خودرو تولید می‌کنند؛ از بین ۳۰ شرکت خودروسازی در ایران تنها سه شرکت مونتاژکار نیستند.

این استاد دانشگاه گفت: اصولاً نظام تعرفه‌ای به گونه‌ای است که بالای ۲۰ درصد داخلی‌سازی برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.

کاکایی با بیان اینکه افزایش عمق داخلی‌سازی نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دارد، گفت: بازده اقتصادی آن بسیار پایین است. تحقیق، توسعه و داخلی‌سازی در خیلی از موارد به یک اقتصاد باثبات نیاز دارد.

وی گفت: هزینه تحقیق و توسعه بسیار بالاست و زمان مورد نیاز برای آن بین پنج تا ۱۰ سال است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: وقتی ثبات تورمی وجود ندارد و قیمت‌ها دائماً بالا و پایین می‌شود، یک سرمایه‌گذار کمتر به این صنعت ورود می‌کند.

کاکایی خاطرنشان کرد: با خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا راه تحقیق و توسعه برای آن‌ها بسته خواهد شد.

کد خبر 592750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.