امشب مقارنه مریخ و اورانوس را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: یکی از بهترین موقعیت‌ها برای رصد سیاره ابی رنگ اورانوس، موقعیت مقارنه است زیرا به دلیل کم‌نور بودن در آسمان به راحتی قابل تشخیص نیست، اما در وضعیت‌های خاص می‎‌توان از اجرام پرنورتر آسمان برای یافتن این جرم کمک گرفت.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره همسایه زمین «مریخ» و غول یخ‌زده منظومه شمسی «اورانوس» سه‌شنبه _یازدهم مردادماه_ در وضعیت مقارنه قرار دارند و سیاره سرخ از یک درجه و ۲۲ دقیقه قوسی جنوب اورانوس عبور می‌کند. این دو جرم از موقعیت رصدخانه لارستان، در آسمان بامداد حضور خواهند داشت؛ اجرام ساعت ۰۰:۳۹ طلوع می‌کنند سپس زمانی که به ارتفاع ۶۶ درجه بالاتر از افق شرقی می‌رسند حدود ساعت ۰۵:۴۶ در روشنایی آسمان ناپدید می‌شود. قدر مریخ ۰.۲ و اورانوس ۵.۸ تخمین زده شده است و هر دو در صورت فلکی حمل خواهند درخشید.

وی افزود: این دو جرم در فاصله زاویه‌ای ۸۰ درجه از خورشید، خواهند بود. رصد این پدیده با چشم غیر مسلح امکان پذیر نیست و در صورت استفاده از ابزارهای نجومی، جدایی اجرام در حدی نیست که در یک میدان دید مشاهده شوند. یکی از بهترین موقعیت‌ها برای رصد سیاره ابی رنگ اورانوس، موقعیت مقارنه است زیرا به دلیل کم نور بودن در آسمان به راحتی قابل تشخیص نیست، اما در وضعیت‌های خاص می‎‌توان از اجرام پرنورتر آسمان برای یافتن این جرم کمک گرفت. اورانوس یکی از سیارات هشت‌گانه منظومه شمسی است که از لحاظ فاصله نسبت به خورشید در ردیف هفتم پس از زحل قرار گرفته است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: فاصله متوسط این سیاره تا خورشید ۲٬۸۶۹٬۶۰۰٬۰۰۰ کیلومتر و چهار برابر بزرگ‌تر از کره زمین است. سه‌شنبه _یازدهم مردادماه_ این سیاره از دید ما در نزدیکی سیاره مریخ که به رنگ قرمز در آسمان می‌درخشد، قابل رصد است. در صورت دسترسی به یک آسمان کاملاً تاریک و بدون غبار، این پدیده با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است.

کد خبر 592695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.