از دست دادن بلندمدت حس بویایی و چشایی در میان برخی بیماران کرونایی

مدل‌سازی ریاضی محققان نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی ممکن است در حدود ۵.۶ درصد از بیماران کرونایی ادامه داشته باشد، درحالی‌که ۴.۴ درصد ممکن است حس چشایی‌ آن‌ها بهبود نیابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال از دست دادن حس بویایی و چشایی در میان برخی مبتلایان به بیماری کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، ۱۸ مطالعه که شامل ۳۷۰۰ بیمار بود را تجزیه و تحلیل کردند. مدل‌سازی ریاضی محققان نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی ممکن است در حدود ۵.۶ درصد از بیماران کرونایی ادامه داشته باشد، در حالی که ۴.۴ درصد ممکن است حس چشایی‌شان بهبود نیابد.

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که تا یک ماه پس از عفونت اولیه، فقط ۷۴ درصد از بیماران حس بویایی و ۷۹ درصد حس چشایی‌شان بازیابی شده بود. پس از شش ماه، ۹۶ درصد حس بویایی‌شان و ۹۸ درصد حس چشایی‌شان بهبود یافته بود.

داده‌های ارائه شده نشان داد که احتمال بازیابی حس بویایی و چشایی در میان زنان کمتر از مردان است. علاوه بر این، افرادی که از دست دادن بویایی شدیدتری داشتند یا در طول عفونت از گرفتگی بینی رنج می‌بردند، احتمال کمتری داشت که حس بویایی‌شان بازیابی شود.

کد خبر 592667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    دوسال هست حس بویایی ندارم