نقش استراتژیک روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: جدا شدن روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی قطعاً ضربه بزرگی به اکتشافات فضایی بشر وارد می‌کند، زیرا سازمان‌های فضایی مانند روسیه و آمریکا که توانمندی‌های منحصربه‌فردی در زمینه ساخت ایستگاه فضایی دارند اگر با یکدیگر متحد باشند، قطعاً قدم‌های مفیدی برای بشر برداشته می‌شود.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه روسیه در زمینه ساخت ایستگاه فضایی شهرت دارد، اظهار کرد: دانشمندان روس در ساخت ایستگاه فضایی بسیار توانمند بوده‌اند و حتی از آمریکایی‌ها نیز در برخی از حوزه‌های ساخت ایستگاه فضایی توانمندتر هستند.

وی افزود: ایستگاه فضایی میر که متعلق به روسیه بود تا پیش از ایستگاه فضایی بین‌المللی بیشترین رکورد حضور در فضا را داشت و همین مسئله برتری روسیه از آمریکا را در زمینه ساخت ایستگاه فضایی نشان می‌دهد؛ بنابراین نقش روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز بسیار مهم است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: آمریکا و روسیه در گذشته ایستگاه‌های فضایی مخصوص به خود را داشتند، اما با گذشت زمان و پس از جنگ سرد اتحادی بین‌المللی برای ساخت ایستگاه فضایی بزرگ‌تر و مجهزتری نسبت به سایر نمونه‌ها شکل گرفت.

وی اشاره کرد: ایستگاه فضایی بین‌المللی از دو بخش مداری روسی و آمریکایی تشکیل شده است و کشورهای دیگر بسته به پیمانی که با آمریکا یا روسیه دارند، می‌توانند از یکی این دو بخش استفاده کنند؛ بنابراین روسیه نقش مهم و استراتژیکی در ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد.

مرادی در رابطه با خروج روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: طبق اخباری که به تازگی منتشر شده روسیه اعلام کرده تا سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا خواهد شد، اما این مسئله ادعای جدیدی نیست، زیرا پیش‌تر نیز روسیه اعلام کرده بود که ممکن است زمانی از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود.

وی تصریح کرد: اینکه روسیه بخواهد تا سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شود پیش‌تر نیز مطرح بود، اما مسئله قابل توجه این است که شاید جنگ بین روسیه و اوکراین در جدا شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی تأثیرگذار باشد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: اینکه روسیه بخواهد قبل از سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود بعید است، زیرا در این شرایط نخستین کشوری که ضرر می‌کند خود روسیه است. روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی بسیار فعالیت داشته و اگر بخواهد زودتر از ایستگاه خارج شود، متضرر می‌شود.

وی اشاره کرد: یکی از مسائلی که در رابطه با خروج روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی مطرح است، جداسازی بخش مربوط به روس‌ها است؛ درواقع امکان دارد روسیه بخواهد بخش مربوط به خود را از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا کند و با استفاده از قطعات آن ایستگاه فضایی اختصاصی برای خود ایجاد کند و به کشورهای دیگر اجاره دهد.

مرادی در رابطه با پیامدهای خروج روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: ایستگاه فضایی بین‌المللی نمادی برای وحدت پس از جنگ سرد به‌شمار می‌رود و ناسا به دنبال این بود که تا سال ۲۰۳۰ این اتحاد را حفظ کند.

وی افزود: جدا شدن روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی قطعاً ضربه بزرگی به اکتشافات فضایی بشر وارد می‌کند، زیرا سازمان‌های فضایی مانند روسیه و آمریکا که توانمندی‌های منحصربه‌فردی در زمینه ساخت ایستگاه فضایی دارند، اگر با یکدیگر متحد باشند، قطعاً قدم‌های مفیدی برای بشر برداشته می‌شود.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: فضا همچنان برای بشر ناشناخته بوده و برای شناخت آن به هم‌افزایی بین کشورها نیاز است. ایستگاه فضایی بین‌المللی نمادی برای اتحاد بین کشورها بود و با جدا شدن روسیه از آن دوباره تفرقه‌هایی در مأموریت‌های فضایی ایجاد می‌شود که این مسئله به اهداف بشر لطمه وارد می‌کند.

کد خبر 592665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.