معاون شهردار اهواز می‌گوید نگهداری ایستگاه‌های اتوبوس سخت است

"در دو سال اخیر آمار سرقت از ایستگاه‌های اتوبوس اهواز افزایش یافته است، سرقت صندلی‌ها و کولرها، تابلوها و المان‌ها را نیز شاهد هستیم، زیرا ایستگاه‌ها پراکنده و نگهداری آنها برای مناطق سخت است."

به گزارش خبرنگار ایمنا، روند شتابان توسعه شهرنشینی منجر به افزایش تقاضا برای تأمین زیرساخت‌هایی نظیر ایجاد امکانات حمل‌ونقلی شده است و تجربه نشان داده هر چه این زیرساخت‌ها فراهم باشد، انگیزه شهروندان برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهرها بیشتر است.

حمل‌ونقل عمومی از جمله موضوعاتی است که در دایره خدمات شهری نقش مهم و تاثیری‌گذاری دارد و در مباحث شهری به صورت مستقیم بر شاخص رفاه شهری، اجتماعی اثرگذار است؛ به‌رغم اینکه توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری یک ضرورت است، اما در کلان‌شهر اهواز توجه چندانی به این موضوع نشده است به‌طوری که شهروندان شاهد کاهش کیفیت حمل‌ونقل درون‌شهری هستند.

حال ناخوش حمل‌ونقل عمومی اهواز با توجه به فرسودگی تاکسی و اتوبوس‌ها و نبود سیستم سرمایشی متناسب با شرایط آب و هوایی در این کلان‌شهر موجب اعتراض دوچندان شهروندان در گرمای بیش از ۵۰ درجه زیر سایه شرجی مردادماه شده است.

سال‌های زیادی است که وجود ایستگاه‌های فلزی و بدون سایبان و اتوبوس‌های فرسوده سبب گلایه شهروندان اهوازی است، اما جز تعداد محدود ایستگاه‌های مکانیزه و مجهز آن هم در محله‌های خاص اقدام خاصی نشده است. در حالی که بعضی از کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور به سمت استفاده از مدهای حمل‌ونقل جدید از جمله قطار شهری، اتوبوس‌های ویژه، میدل‌باس، خطوط تندرو و اتوبوس برقی گام برداشته‌اند، اما اهواز هنوز برای نوسازی و تقویت ناوگان عمومی اتوبوس با مشکل مواجه است و شرایط مناسبی ندارد.

اهواز نیازمند ساماندهی جدی اتوبوس‌های عمومی در نقاط مختلف است تا مردم با مشکلات کمتری برای ایاب و ذهاب مواجه شوند؛ هنوز مشخص نیست چه زمانی قرار است این کلان‌شهر در تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی به نمره قابل قبولی برسد تا بتواند از مزایای ترویج و توسعه ناوگان برخوردار شود؟

ثبت‌نام برای خرید ۱۰۰ اتوبوس تازه‌نفس‌

عبدالامیر مجدم، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: حمل‌ونقل عمومی در خوزستان و اهواز به واسطه شرایط اقلیمی و هوایی با دیگر شهرها متفاوت است و این شرایط به گونه‌ای است که در سال حداقل هشت ماه باید از سیستم سرمایشی استفاده کرد.

وی می‌افزاید: از یک سو گرمای هوا و از سوی دیگر گرد و غبار به ناوگان حمل‌ونقل عمومی لطمه و آسیب جدی وارد کرده است و فرسودگی بالایی به واسطه آن ایجاد می‌شود که نیاز به اصلاح و یا در نهایت اضافه کردن ناوگان است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اهواز تصریح می‌کند: در چند سال اخیر هیچ نوع کمکی از سوی وزارت کشور برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی اهواز انجام نشده است و فقط در سال گذشته با پیگیری‌های شهردار این کلان‌شهر ثبت‌نام برای خرید حدود ۱۰۰ اتوبوس انجام شد که بر اساس برنامه‌ریزی به شهرداری اهواز تحویل داده خواهد شد، این اقدام جزو کارهای بی‌سابقه برای این شهر است.

وی ادامه می‌دهد: اتوبوس‌های درون‌شهری متعلق به شهروندان است، لذا باید در حفظ اتوبوس و نگهداری مبلمان داخلی آن هوشیار و کوشا باشند.

مجدم با بیان اینکه در توسعه ناوگان اتوبوسرانی اهواز رشد چندانی را شاهد نبوده‌ایم، می‌افزاید: در حوزه اتوبوسرانی موفق به حفظ وضعیت فعلی بودیم، اما نتوانستیم توسعه چندانی را شاهد باشیم، چرا که با توجه به وضعیت اقتصادی امکان اضافه کردن اتوبوس‌های جدید را به سیستم حمل‌ونقل شهری اهواز نداشتیم.

وی تصریح می‌کند: در راستای بازسازی اتوبوس‌های شهری توانستیم حدود ۵۰ دستگاه از اتوبوس‌های خراب را بازسازی کنیم که بر اساس منابع داخلی شهرداری این عملیات انجام و به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شد.

عذرخواهی معاون شهردار اهواز از شهروندان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به وضعیت تاکسی‌ها و ساماندهی آنها، می‌گوید: در دو سال اخیر اقدام خاصی برای توسعه تاکسی‌ها صورت نگرفته است و از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنم؛ البته تاکسیرانی باید یک ساماندهی حداقلی را برای خطوط در نظر بگیرد تا امنیت شغلی برای رانندگان تاکسی ایجاد شود و بتوانیم به تعداد تاکسی‌های شهر بیفزاییم.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده نسبت به تجهیز سیستم سرمایشی اتوبوس‌ها، می‌افزاید: در دو ماه گذشته تمام اتوبوس‌هایی که سیستم سرمایشی آنها مشکل داشت را به ترتیب اصلاح کرده‌ایم و اکنون بیش از ۸۰ درصد آنها به سیستم سرمایشی مجهز هستند؛ هفته‌ای سه دستگاه اتوبوس به لحاظ سرمایشی آماده و اصلاح می‌شود و مابقی نیز به‌زودی مجهز خواهد شد.

مجدم با اشاره به سرقت‌های صورت گرفته از ایستگاه‌های اتوبوس، می‌گوید: در دو سال اخیر آمار سرقت از ایستگاه‌های اتوبوس اهواز افزایش یافته است، سرقت صندلی‌ها و کولرها، تابلوها و المان‌ها را نیز شاهد هستیم، زیرا ایستگاه‌ها پراکنده و نگهداری آنها برای مناطق سخت است، لذا انتظار می‌رود شهروندان به عنوان استفاده‌کنندگان اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها چنانچه موارد مشکوکی مشاهده کردند، مراتب را اعلام کنند.

وی ادامه می‌دهد: ایستگاه‌های اتوبوس در اهواز چندین بار بازسازی می‌شود، اما شاهد سرقت تعدادی از آنها هستیم که نیاز است از سوی فرمانداری پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

انتظار شهروندان برای استفاده از بی‌آرتی

رضا بزاززاده، سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: وضعیت تهیه و راه‌اندازی اتوبوس‌های بی‌آرتی اهواز در مرحله تحقیقات و پژوهش است و باید در دوره‌های قبل توسط معاونت حمل‌ونقل انجام می‌شد، اما مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

وی می‌افزاید: از زمانی که شهردار فعلی کلان‌شهر اهواز فعالیت خود را آغاز کرده است، موضوع مطالعات اتوبوس‌های بی‌آرتی از سر گرفته شد و بخش زیادی از مطالعات انجام شده، اما هنوز به اتمام نرسیده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز با اشاره به مصرف سوخت اتوبوس‌های فعلی، تصریح می‌کند: مصرف سوخت اتوبوس در اهواز با توجه به وضعیت آب و هوایی آن قابل قیاس با سایر کلان‌شهرها نیست، زیرا در اهواز با توجه به گرمای شدید، برای استفاده از کولر میزان بیشتری سوخت مصرف می‌شود.

وی درباره برنامه‌های افزایش اتوبوس‌ها توسط این سازمان، اظهار می‌کند: در راستای راه‌اندازی و تعمیر اتوبوس‌های متوقف، اقداماتی انجام شده است و تا پایان سال حدود ۴۰ دستگاه از آنها وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر می‌شود.

بزاززاده ادامه می‌دهد: در خصوص نوسازی اتوبوس‌ها ۶۵ دستگاه تعیین شده است که ۸۰ درصد اعتبارات مورد نیاز از محل اعتباری دولتی و ۲۰ درصد را شهرداری پرداخت کرده است که از اوایل آبان‌ماه به سازمان تحویل داده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز تصریح می‌کند: ۲۰ دستگاه اتوبوس نیز از محل فروش اوراق مشارکت خریداری خواهد شد که در مجموع ۸۵ دستگاه امسال به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ اتوبوس شامل ملکی و خصوصی در سطح شهر اهواز فعال است، می‌گوید: اگر چه تعداد اتوبوس‌های این شهر کم است و نیاز سازمان اتوبوسرانی نسبت به میزان جمعیت بیشتر شده است، اما با توجه به وضعیت جغرافیایی شهر و معابر، به ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم.

میزان نیازمندی کلان‌شهر اهواز به اتوبوس

طی ۱۰ سال گذشته هیچ بودجه‌ای از سوی وزارت کشور برای کمک به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شهرداری اهواز و سایر شهرها داده نشده و اگر اقدامی هم صورت گرفته است از منابع داخلی شهرداری بوده است، بنابراین انتظار می‌رود وزارت کشور در این امر حمایت لازم را داشته باشد؛ چرا که شهرداری اهواز به تنهایی قادر به تأمین و بازسازی اتوبوس‌ها نیست.

یکی از اقدامات معاونت حمل‌ونقل و سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز اجرای طرح بازسازی اتوبوس‌های نیازمند تعمیر بود که با توجه به ایده آن، وزارت کشور، شهرداری اهواز را به عنوان شهرداری معین برای شهرستان‌ها و استان‌های جنوب غرب کشور برای الگوگیری و استفاده از طرح برای بازسازی اتوبوس‌ها انتخاب کرد.

کد خبر 592543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.