شهرداری گزارش دقیقی از اقدامات در حوزه سیلاب ارائه دهد

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: از شهرداری تهران در خواست می‌کنم گزارش دقیقی از تکالیف و الزامات قانونی خود در حوزه سیلاب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوده نجفی، امروز _یکشنبه نهم مردادماه _ در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری، اظهار کرد: در سیل روزهای اخیر بیش از ۶۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۳۰ نفر مفقود شدند.

وی ادامه داد: به دلیل توپوگرافی خاص شهر، ارتفاع زیاد از سطح دریا، رشد فزاینده جمعیت در سطح شهر، اختلاف ارتفاع در نقاط مختلف شهر و توسعه واحدهای صنعتی در حومه شهر تهران و تغییرات گسترده در نتیجه بزرگ‌راه‌سازی‌هایی که در تهران انجام شده و همچنین وضعیت رود دره‌ها، تهران دارای وضعیت بسیار پیچیده و آسیب‌پذیر است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که مطالعات گسترده‌ای در طول سال‌های اخیر انجام شده است، گفت: دچار یک فراموشی تاریخی شده‌ایم، چرا که هر چند سال یک بار سیل رخ می‌دهد و جان تعداد زیادی از هموطنان را می‌گیرد و تا بحران و سیل بعدی به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: نقشه آسیب‌پذیری ناشی از سیلاب تهران می‌تواند بازتاب مناسبی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی مناطق مختلف شهر تهران ارائه دهد و آسیب‌پذیری مطرح شده روی‌بافت فرسوده و پرتراکم بسیار اثرگذار بوده و منطبق است و در بسیاری از مناطق شهر این مسئله جدی است. بر اساس ماده ۵۸ توسعه برنامه دوم توسعه شهر تهران شهرداری موظف است طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب شهر تهران را با همکاری وزارت نیرو و سایر و نهادهای ذی‌ربط در سال اول برنامه تدوین و برنامه‌های اجرایی آن را پس از تصویب شورای اسلامی شهر مطابق طرح زمان‌بندی اجرایی کند.

نجفی اضافه کرد: ماده ۵۹ و ۶۰ برنامه توسعه شهر تهران و همچنین ماده ۸۴ برنامه سوم توسعه شهر تهران که شهرداری را موظف به پیشگیری طرح سیلاب نسبت به عملیاتی کردن طرح جامع مدیریتی آب‌های سطح تهران شامل طراحی و اجرایی پروژه‌های توسعه بهبود و عملکرد شبکه‌ای اصلی و فرعی، تهیه سامانه جامع اطلاعات مکانی و توسعه شبکه‌ای پایش کمی و کیفی بارش روان آب و پیاده‌سازی نظام نگهداشت مجاری تأسیسات موجود و مدیریت آب‌های سطحی و پیاده‌سازی سامانه، هشدار سیلاب‌ها با همکاری وزارت نیرو و سازمان هواشناسی اقدام کند.

وی گفت: از شهرداری تهران درخواست می‌کنم گزارش دقیقی از تکالیف و الزامات قانونی خود در حوزه سیلاب به شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص حفاظت و ساماندهی رودخانه‌ها، بهسازی مسیل‌های شهری، استفاده بهینه از رواناب‌های شهری، ایجاد مدیریت یکپارچه و واحد در مدیریت سیلاب شهری با بهره‌گیری از مدل‌سازی کامپیوتری به توسعه پایدار کلان‌شهر تهران، افزایش ارتفاع نهرها و ورودی کانال‌ها تله‌های زباله‌گیر، لایروبی مستمر و روزانه انهار و همچنین هدایت آب‌های سطحی به کانال‌ها ارائه کند.

کد خبر 592477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.