اهمیت توجه به ۲ مولفه پیش‌بینی و پیشگیری در حوادث جهت کاهش آسیب‌ها

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیگیری و ارزیابی دقیق سیلاب و ارائه گزارش شفاف به شهروندان برای جلوگیری از حوادث این‌چنینی ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد آقامیری، امروز _یکشنبه نهم مردادماه_ در تذکر پیش از دستور جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه سیلاب امام‌زاده داوود (ع)، اظهار کرد: دو مؤلفه پیش‌بینی و پیشگیری اصلی‌ترین وجوه ترسیم و تعریف اقدامات لازم در پروسه مدیریت است، در فرایند پیش‌بینی با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و تکنولوژی‌های نوین در شناخت به‌وقت و اعلام هشدارهای لازم در رخ دادن حادثه سیلابی می‌توان سطح آسیب و خطرات سیلاب پیش‌رو را به شکل محسوسی کاهش داد.

وی ادامه داد: این مهم با بهره‌مندی و نصب سامانه‌های برگرفته از تجهیزاتی مانند باران‌سنج، سطح‌سنج و سامانه آنلاین اعلام هشدار سریع قابل دستیابی است که در مواقع بحران و پیش از وقوع حادثه بتوان جان شهروندان را نجات داد و از آسیب‌های محتمل تا حد امکان جلوگیری کرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران بیان اینکه می‌توان با انجام اقدامات "آبخیزداری" در بالادست به خصوص نقاط کوهستانی از سرازیر شدن جریان‌های واریزه‌ای جلوگیری خواهد شد و علاوه‌بر آن نیز با انجام مستمر لایروبی، پاکسازی و بهسازی عمرانی مسیل‌ها و رودخانه‌ها، مسیر عبور و گذردهی رواناب تسهیل می‌شود، گفت: احداث و نگهداشت شبکه مدیریت آب‌های سطحی تکمیل‌کننده پروسه مهار و هدایت و دفع رواناب خواهد بود، لذا در اقدامات پیشگیرانه می‌توان سه اصل آبخیزداری، لایروبی و توسعه و نگهداشت شبکه مدیریت آب‌های سطحی را به عنوان زنجیره اصلی فرایند پیشگیرانه مدیریت سیلاب نام برد.

وی در خصوص تحلیل حادثه رخ داده در امام‌زاده داوود (ع)، افزود: این حادثه از منظر فنی در حوضه آبریز کن از ناحیه کوهستانی البرز مرکزی که از مناطق مرتفع بالادست سرچشمه می‌گیرد، رخ داده است. آبراهه‌هایی همچون کشار، رندان و امام‌زاده داوود (ع) از اصلی‌ترین سرشاخه‌های این حوضه آبریز بوده‌اند و حوادث متعدد وقوع سیلاب رودخانه کن در سال‌های گذشته مانند سال ۱۳۹۴، اهمیت توجه ویژه به اقدامات پیشگیرانه و بهره‌مندی از اصول فنی پیش‌بینی را در این جغرافیا دوچندان می‌کند و انتظار می‌رود که دستگاه‌های متولی امر به نحوی اقدام لازم در این خصوص را به طور مستمر در دستور کار قرار دهند.

آقامیری با بیان اینکه مطابق شرح وظایف مشخص شده در مدیریت سیلاب، دولت وظیفه اصلی کنترل و دفع خطرات سیلابی نقاط خارج از شهرها را بر عهده دارد، تصریح کرد: ارزیابی فنی اولیه از حادثه مذکور نشان‌دهنده حرکت جریان واریزه‌ای از کوهستان‌های مشرف به مسیر رودخانه با مدل سیلاب سریع بوده است. به طوری که در این جریان واریزه‌ای، توده‌های خاک اشباع از آب و قطعات سنگ از دامنه کوه‌ها به پایین سرازیر و وارد کانال مسیر رودخانه شده و با مدفون ساختن اشیای سر راه خود مانند خودرو، شروع به تخریب کرده است، اما نکته قابل توجه دیگر وجود تنگ‌شدگی و مسقف بودن مسیر رودخانه در محدوده امام‌زاده بوده که به تعبیری گلوگاه سیلابی را رقم زده است و ورود جریان واریزه‌ای در این نقطه منجر به وقوع حادثه‌ای تلخ شد.

وی با بیان اینکه پیگیری و ارزیابی دقیق سیلاب و ارائه گزارش شفاف به شهروندان برای جلوگیری از حوادث این‌چنینی ضروری است، اضافه کرد: خواستار ارائه گزارش دستگاه‌های دولتی وزارت جهاد، وزارت نیرو (آب منطقه‌ای)، سازمان هواشناسی و ارائه گزارش نحوه عملکرد سامانه و تجهیزات مدرن هشدار سیلاب توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران به قید فوریت در صحن علنی شورای اسلامی شهر هستیم.

کد خبر 592460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.