سهم ناچیز تالاب گاوخونی از بارندگی‌های اخیر

سهم تالاب بین‌المللی گاوخونی از بارندگی‌های اخیر حدفاصل روزهای ششم تا هفتم مردادماه، بسیار ناچیز بوده است؛ به‌طوری‌که هیچ سیلاب و روانابی از شاخه زاینده‌رود و در محل ایستگاه هیدرومتری شاخ کنار، وارد تالاب بین‌المللی گاوخونی نشده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره محیط‌زیست استان اصفهان، حسین اکبری اظهار کرد: سهم تالاب بین‌المللی گاوخونی از بارندگی‌های اخیر حدفاصل روزهای ششم تا هفتم مردادماه بسیار ناچیز بوده است به طوری که هیچ سیلاب و روانابی از شاخه زاینده‌رود و در محل ایستگاه هیدرومتری شاخ کنار، وارد تالاب بین‌المللی گاوخونی نشده است.

وی افزود: براساس پایش‌های میدانی، مقدار کمی رواناب از سمت گردنه ملااحمد نائین و از طریق آبراهه مجاور کوه سیاه به شمال تالاب وارد شده که موقت و حجم آن بسیار کم بوده و به دلیل نبود امکانات سنجش، تعیین میزان دقیق آن میسر نیست و میزان تخمینی آن حدود ۱۰ هزار متر مکعب برآورد می‌شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی حفاظت محیط‌زیست استان ادامه داد: علاوه بر آن در روزهای ششم و هفتم مردادماه، دو سیلاب کوتاه مدت چند ساعته از سمت شرق و ارتفاعات قلعه خرگوشی در استان یزد وارد شرق تالاب شد که به دلیل نبود تجهیزات اندازه‌گیری، حجم دقیق آن مشخص نیست.

وی ادامه داد: از سمت جنوب و از طریق رودخانه موسوم به «واز» آبی از سمت شهرستان ایزدخواست به علت وجود سد به پایین دست سرازیر نشده است مگر اینکه روان‌آبی از آبراهه‌های پایین دست به سمت تالاب جریان یافته باشد که به علت شرایط بسیار صعب‌العبور دسترسی به جنوب تالاب، ورود احتمالی سیلاب و حجم آن مشخص نشده است.

اکبری خاطرنشان کرد: در سطح تالاب گاوخونی نیز متأسفانه هیچ‌گونه بارندگی ثبت و گزارش نشده، بررسی‌های بیشتر و تکمیلی میدانی برای برآورد حجم وارد شده به تالاب در حال انجام است ضمن آنکه تصاویر ماهواره‌ای که تا چند روز آینده قابل دسترس خواهد بود، اطلاعات بیشتر و درک بهتری از نمایه‌ها و شاخص‌ها را از میزان سیلاب وارد شده به تالاب از شاخه‌های غیرزاینده‌رود و زیرحوضه، مشروط به اینکه هوا ابری نباشد، نشان خواهد داد که نتایج آن در هفته آینده مشخص خواهد شد.

وی افزود: درمجموع براساس بررسی‌های اولیه میدانی و اطلاعات دریافتی، میزان آبگیری یا افزایش رطوبت موقتی و بسیار محدود و لکه‌ای تالاب، ناشی از بارندگی‌های اخیر، کمتر از یک درصد حداقل میزان نیاز آبی سالیانه تالاب، تخمین زده می‌شود که موجب تأخیر در خشک شدن کامل تالاب، با توجه به عدم دریافت حقابه‌ها و در نتیجه غبارخیزی آن می‌شود.

کد خبر 592416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.