ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل درباره ناآرامی‌ها در عراق

دبیرکل سازمان ملل در واکنش به ناآرامی‌ها در عراق اعلام کرد که با نگرانی اعتراض‌ها در این کشور را دنبال می‌کند.

به گزارش ایمنا، چهارشنبه هفته گذشته، تنها دو روز بعد از معرفی نامزد نخست‌وزیری عراق، صدها نفر از حامیان صدر در اعتراض به نامزدی محمد شیاع‌السودانی، ساعتی پس از تجمع در میدان التحریر به سمت منطقه سبز بغداد حرکت کردند و پس از تخریب دیوارهای بتنی موجود، وارد این منطقه به‌شدت حفاظت‌شده شدند. شماری از این آشوبگران، وارد ساختمان پارلمان عراق شدند و اموال عمومی را تخریب کردند.

در سایه تشدید تنش‌ها در عراق و تلاش آشوبگران حامی جریان صدر برای ناکام گذاشتن تکمیل پروسه تشکیل دولت جدید، از دو روز پیش تاکنون، شماری از احزاب سیاسی و مدنی این کشور بر ضرورت برگزاری مجدد یک انتخابات زودهنگام تاکید می‌کنند. این در حالی است که پنجمین دور از انتخابات پارلمانی عراق که نخستین انتخابات زودهنگام در این کشور بود، ۱۸ مهرماه گذشته برگزار شد اما تا به امروز به دلایل مختلف، دولت تشکیل نشده است.

آنتونیو گوترش شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای با حمایت از حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز از همه طرف‌ها خواست اقدامات فوری برای کاهش تنش، پرهیز از هرگونه خشونت و تضمین حفاظت از معترضان مسالمت‌آمیز و نهادهای دولتی انجام دهند.

گوترش از همه طرف‌ها و گروه‌های سیاسی خواست که از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و فراگیر هرچه سریع‌تر دولتی ملی تشکیل دهند.

پیش از این، دفتر سازمان ملل متحد در عراق اعلام کرد: تشدید تنش‌های جاری بسیار نگران‌کننده است. به‌کارگیری عقل و منطق برای جلوگیری از خشونت بیشتر، حیاتی است.

سازمان ملل متحد تصریح کرد: از همه طرف‌ها خواسته می‌شود تا در راستای منافع مردم عراق، از تنش‌ها بکاهند.

منبع: ایرنا

کد خبر 592378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.