نابودی جنگل‌های ایران تا ۵۰ سال آینده/اکالیپتوس گونه‌ غیربومی جنگل‌ها

یک کارشناس و کنشگر محیط‌زیست گفت: نابودی جنگل‌های ایران تا ۵۰ سال آینده، مطابق با برآوردهای هشدارگونه ناسا از وضعیت ایران حقیقت دارد، به این معنا که با تداوم این شرایط طی سال‌های آینده اثری از جنگل‌هایی که امروز می‌شناسیم در کشور باقی نخواهد ماند.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با ابزار تأسف از اینکه جنگل‌های ایران وضعیت بسیار نامناسبی دارند، با تاکید بر اینکه جنگل‌های ایران را از هر دیدی که نگاه کنید در حال اضمحلال و اتمام است، اظهار کرد: در دهه‌های آینده طبق هشدارهای ناسا از جنگل‌های کشور چیزی نمی‌ماند و با این روند تخریب تا ۵۰ سال آینده این جنگل‌ها ناپدید می‌شوند، متأسفانه درخت اکالیپتوس که گونه‌ای غریبه و غیرایرانی است و به هیچ‌عنوان برای جنگل‌های ما مناسب نیست را می‌کارند، اگرچه از نظر ظاهری جنگل‌ها سبز هستند اما این درختان غیربومی آفت‌های خود را به همراه دارد.

وی درخصوص اینکه فرسایش خاک قدرت زایندگی و رویش را از آن می‌گیرد و خاک فرسایش یافته می‌میرد، افزود: قسمت اعظم فرسایش خاک بر اثر پدیده جنگل‌زدایی ایجاد می‌شود، وقتی درختان جنگل‌ها را قطع کنیم، خاک از پوشش گیاهی جنگل عریان می‌شود و از بین می‌رود. این پدیده‌ها به صورت متوالی یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتد.

این کارشناس و کنشگر محیط‌زیست درباره اینکه پوشش گیاهی خاک در ایران باید بالاتر برود، خاطرنشان کرد: اگر پوشش گیاهی مناسب باشد فرسایش خاک صورت نمی‌گیرد. درحال‌حاضر علوفه‌ای که توسط باران و برف رشد می‌کند توسط چهارپایان خورده می‌شود این چهارپایان خاک را خالی از پوشش گیاهی کرده و آن را فرسایش می‌دهند.

وی ادامه داد: تنها راه کوتاه‌مدت برای کاهش فرسایش خاک این است که باید به خاک زمان استراحت داد تا تقویت شود.

کهرم اظهار کرد: در زیر جنگل‌ها آب‌انباری عظیم وجود دارد که با نابودی جنگل‌ها علاوه بر از بین رفتن این منبع با ارزش و عظیم، خاک و حیات‌وحش کشور نیز نابود خواهد شد، باید هرچه سریع‌تر جلوی تخریب این جنگل‌ها گرفته شود. چنان‌چه تصمیم بگیرند از این به بعد با جنگل‌ها کاری نداشته باشند تمام این طبیعت برخواهد گشت.

کد خبر 592370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.