روز داروساز ۱۴۰۱ + تاریخ، زندگی نامه زکریای رازی و معرفی رشته داروسازی

تاریخ روز داروساز در تقویم ایران پنجم شهریور هر ماه و روز بزرگداشت شیمی‌دان بزرگ ایرانی، محمد بن زکریای رازی است.

به گزارش ایمنا، روز داروساز فرصت مناسبی برای یاد آوری و تجلیل از نقش مهم و تعیین کننده جامعه داروسازان پر تلاش در چرخه نظام تامین سلامت، بهداشت و درمان کشور است که با هدف بزرگداشت مقام دانشمند بزرگ ایرانی محمد بن زکریای رازی و داروسازان زحمتکش کشور به این نام نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: متن ادبی روز داروساز ۱۴۰۲

تاریخ روز داروساز ۱۴۰۱

  • تاریخ روز داروساز در تقویم شمسی ۱۴۰۱ با روز شنبه ۵ شهریور سال ۱۴۰۱ برابر است.
  • تاریخ روز داروساز در تقویم قمری با روز شنبه ۲۹ محرم سال ۱۴۴۴ برابر است.
  • تاریخ روز داروساز در تقویم میلادی با روز شنبه ۲۷ آگوست سال ۲۰۲۲ برابر است.

علت نامگذاری روز ملی داروساز

محمد بن زکریای رازی از نخستین دانشمندانی بود که از دانش شیمی در علم پزشکی استفاده کرد و به همین دلیل او را پدر داروسازی و شیمی کاربردی نامیده‌اند. شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز به پاس بزرگداشت مقام این فیلسوف بزرگ و قدردانی از زحمات فراوان وی در پیشرفت علم داروسازی، روز پنجم شهریور را به عنوان روز بزرگداشت این شیمیدان بزرگ ایرانی و روز داروساز نامگذاری کرد.

روز داروساز ۱۴۰۱ + تاریخ، زندگی نامه زکریای رازی و معرفی رشته داروسازی

زندگی نامه زکریای رازی

زکریای رازی با نام کامل ابوبکر محمد بن زَکَریای رازی در سال ۲۴۳ هجری شمسی در ری به دنیا آمد. او در جوانی عود می‌نواخته و گاهی شعر می‌سروده است. بعدها به زرگری و سپس به کیمیاگری روی آورد و در سنین بالا علم پزشکی را آموخت. وی دانشمند، همه‌چیزدان، پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان قرن سوم ایران بوده و از نخستین افرادی است که از دانش شیمی در علم پزشکی استفاده کرد؛ به همین دلیل او را پدر داروسازی و شیمی کاربردی نیز می‌نامند. این دانشمند بزرگ به کاشف الکل، نفت سفید و اسید سولفوریک یا همان جوهر گوگرد نیز مشهور است. رازی بیش از ۵۶ کتاب در زمینه‌ی پزشکی، شیمی، فلسفه، کیهان شناسی، منطق و ریاضیات تالیف کرده است. زکریای رازی در آخر عمرش نابینا شد، درباره علت نابینا شدن او روایت‌های مختلفی وجود دارد؛ ابوریحان بیرونی علت کور شدن رازی را کار مداوم با مواد شیمیایی مانند بخار جیوه دانسته است. رازی در سال ۳۰۴ هجری شمسی در شهر ری دار فانی را وداع گفت. مکان اصلی آرامگاه رازی تا امروز ناشناخته مانده است.

تاریخچه نامگذاری روز داروساز

از سال ۱۳۵۴ جامعه داروسازان ایران نام گذاری روزی به نام روز داروساز را دنبال می‌کرد. در سال ۱۳۵۵ برای نخستین بار روز ۵ شهریور توسط جامعه داروسازان ایران به عنوان روز داروساز نامگذاری شد. در روز ۵ شهریور ۱۳۵۶ در باشگاه دانشگاه تهران مراسمی برای این مناسبت برگزار شد و همچنین از تمبری که به منظور بزرگداشت این مناسبت طراحی شده بود رونمایی شد. با این حال این روز در تقویم درج نشد و رسمیت نداشت. پس از انقلاب و با پیگیری‌های بسیار جامعه داروسازان که به انجمن داروسازان ایران تغییر نام داده بود، سرانجام در سال ۱۳۷۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد تعیین روزی به نام داروساز و درج آن در تقویم موافقت نشان داد و روز پنجم شهریور برای نخستین بار در تقویم سال ۱۳۷۹ جمهوری اسلامی ایران به نام روز داروساز درج شد.

روز جهانی داروساز چه روزی است

فدراسیون بین‌المللی داروسازی (FIP) طبق نتیجه آرا که در اواخر سال ۲۰۰۰ انجام گرفت روز ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) را روز داروسازی نام گذاری کرد. این روز با هدف بزرگداشت و تقدیر از تلاش‌های داروسازان در درمان بیماری‌ها و حفظ سلامتی جوامع انسانی برگزار می‌شود.

روز داروساز ۱۴۰۱ + تاریخ، زندگی نامه زکریای رازی و معرفی رشته داروسازی

داروساز یعنی چه؟

داروساز یا دکتر داروساز شخص متخصصی است که در زمینه‌های تحقیقات، فرمولاسیون و تولید محصولات دارویی انسانی، دامی و فراورده‌های آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کند. داروسازان در دانشگاه تحت آموزش قرار می‌گیرند تا مکانیسم‌های گوناگون اثرات، عوارض جانبی و تداخلات و راه‌های بهینه سازی آن‌ها را درک کنند. به همین دلیل آن‌ها باید به دانش‌های بسیاری از جمله کالبدشناسی، شیمی و بیوشیمی، فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی، گیاه‌شناسی، سم شناسی، آنالیز و تشخیص کمی و کیفی و همچنین کاربرد دستگاه‌ها و تولید صنعتی و مدیریت آشنایی داشته باشند.

داروسازی چیست؟

داروسازی علم بهداشت را با علوم شیمی متصل می‌کند و یکی از مشاغل زیر شاخه پزشکی است.

معرفی رشته داروسازی

رشته داروسازی یکی از سه رشته برتر و محبوب شاخه علوم تجربی است که هر ساله داوطلبان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. این رشته نقش مهمی در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده و هم چنین میزان تأثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران‌های بیماری‌زا ایفا می‌کند. از دیگر نقش‌های یک دکتر داروساز فرموله کردن ماده یعنی تبدیل ماده به قرص، کپسول، شربت و… که برای بیمار قابل مصرف باشد، است.

کد خبر 592341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.