۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۵
شام خونین در الیزه

پذیرایی گرم ماکرون از محمد بن سلمان در فرانسه و شامی که به افتخار وی در کاخ الیزه برپا شد، بیشتر به شام خونین تعبیر شد زیرا با وجود دست‌های خون‌آلود ولیعهد جوان عربستان در قتل کودکان یمنی و نخبگان سیاسی عربستان انتظار نمی‌رفت که رئیس‌جمهور فرانسه این‌گونه از بن سلمان استقبال کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد «سفر اخیر بن سلمان به فرانسه» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: استقبال گرم امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در کاخ الیزه نشان می‌دهد موضوع حقوق بشر که فرانسه داعیه‌دار آن است جایی در ادبیات سیاسی این کشور ندارد.

جنگ هفت ساله خونین محمد بن سلمان علیه مردم بی‌دفاع یمن، دستگیری ۴۰۰ تن از نخبگان سیاسی عربستان، ادبیات تهاجمی ولیعهد عربستان علیه کشورهای منطقه از وی کارنامه سیاهی نزد افکار عمومی ترسیم کرده است.

این نخستین سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به بزرگترین کشور اروپا یعنی فرانسه پس از قتل دردناک جمال خاشقجی روزنامه‌نگار برجسته سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی تلقی می‌شود.

تا قبل از نشست اخیر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای مصر، اردن و عراق، محمد بن سلمان نمی‌توانست به اروپا سفر کند. از آن جایی که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان قرار است قدرت را به فرزند خود محمد بن سلمان واگذار کند لذا وی نیازمند یک مشروعیت بین‌المللی است و سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به جده عربستان صرفاً در این راستا قرار دارد.

در فرانسه پذیرایی گرم ماکرون از محمد بن سلمان و شامی که به افتخار وی در کاخ الیزه برپا شد به شام خونین تعبیر شد زیرا با وجود دست‌های خون‌آلود ولیعهد جوان عربستان در قتل کودکان یمنی و نخبگان سیاسی عربستان انتظار نمی‌رفت که رئیس جمهوری فرانسه این گونه از بن سلمان استقبال کند.

ولیعهد عربستان که به دلیل صدور دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار برجسته سعودی در مقر کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه از سوی نهادهای حقوق بشر بین‌المللی تحت تعقیب قرار دارد پس از یک سلسله لابی‌گری با رهبران چند کشور اروپایی از جمله فرانسه توانست از تعقیب مصون بماند.

در دیدار صمیمی امانوئل مکرون و محمد بن سلمان در کاخ الیزه یک کلید واژه برجسته وجود داشت و آن «نفت» است زیرا فرانسه به دلیل قطع صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا دچار مشکل جدی در حوزه انرژی شده است و تلاش دارد تا نفت عربستان را جایگزین نفت روسیه کند.

اگر چه کشورهای دیگری در سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" می‌توانند با افزایش صادرات نفت خود به کشورهای اروپایی کمبود این ماده را جبران کنند اما مکرون با طرح موضوع نفت عربستان قصد دارد تا افکار عمومی را فریب دهد زیرا مسئله انرژی به صورت مستقیم با زندگی مردم فرانسه ارتباط دارد.

بسیاری از احزاب لیبرال فرانسه همزمان با سفر محمد بن سلمان به پاریس که تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت خواستار دستگیری و محاکمه ولیعهد عربستان شدند. از این رو فرانسه که مدعی مهد دموکراسی و آزادی است با پذیرایی از ولیعهد عربستان ثابت کرد که هیچ‌گونه ارزشی برای حقوق بشر قائل نیست و این موضوع ابزاری در خدمت رهبران این کشور قرار دارد.

اروپا به ویژه فرانسه با استقبال از محمد بن سلمان در برابر افکار عمومی ملت‌های آزاده جهان سقوط کرد، زیرا مشروعیت بخشیدن به حاکمیت آینده ولیعهد عربستان که قرار است به زودی جانشین پدر خود شود نشانه سقوط اخلاقی فرانسه است.

کد خبر 592299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.