اصفهان قرمز شد/احتمال بستری و مرگ ۳۰ برابری افراد واکسینه نشده

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به قرمز شدن رنگ شهرستان اصفهان در آخرین رنگ‌بندی کرونایی ارائه شده، گفت: احتمال بستری  افرادی که نسبت به تزریق واکسن کرونای خود اقدام نکرده‌اند در آی‌سی‌یو و متقابل آن مرگ‌ومیر این افراد، ۲۹ تا ۳۰ برابر بیشتر است.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طبق آخرین نمودار رنگ‌بندی ارائه شده، ۱۲ شهرستان استان اصفهان به همراه کلان‌شهر اصفهان، در وضعیت قرمز رنگ‌بندی به سر می‌برند و طی یک ماه که حدوداً ۱۷ شهرستان استان در وضعیت آبی و پنج شهرستان در وضعیت نارنجی رنگ‌بندی بودند، اکنون ۱۸ شهرستان در وضعیت قرمز یا نارنجی به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر تنها یکی از شهرستان‌های استان اصفهان در وضعیت آبی به سر می‌برد، افزود: هنوز بیمارستان‌ها به مرحله‌ای که لازم باشد تنها بیماران کرونایی بستری شوند، نرسیده است. درحال حاضر ۶۱۳ بیمار کرونایی در بخش‌های بیمارستانی و ۷۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

در‬ روند صعودی پیک هفتم هستیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به افزایش میزان واکسیناسیون در استان اصفهان از تیرماه، ادامه داد: طی تیرماه میزان واکسن‌های تزریقی در سطح استان اصفهان حدود ۸۶ هزار دوز بود و نسبت به خردادماه که ۲۰ هزار دوز بود، افزایش ۴.۵ برابری داشته است. میزان واکسیناسیون با روندی صعودی همچنان در استان اصفهان درحال افزایش است.

وی تصریح کرد: پوشش واکسیناسیون دوز اول در استان برابر با ۸۶ درصد، دوز دوم برابر با ۷۷ درصد، دوز سوم برابر با ۳۸ درصد و دوز چهارم برابر با دو درصد است؛ بنابراین همچنان جای کار بیشتری وجود دارد تا از لحاظ پوشش واکسیناسیون به ایمنی بالایی برسیم.

عقدک با تاکید بر لزوم مراجعه افراد برای تکمیل واکسیناسیون خود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی با توجه به میزان سرایت‌پذیری سویه جدید کرونا، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر در روند صعودی پیک هفتم به سر می‌بریم و اگر شرایط حال‌حاضر طبق پیک‌های سابق پیش رود، حدود یک ماه طول می‌کشد تا به قله برسیم؛ بنابراین طی یک تا یک و نیم ماه آینده تعداد بیماران سرپایی کرونا افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن با افزایش تعداد بستری، تعداد آی‌سی‌یو و پس از آن مرگ‌ومیر خواهیم بود.

آمادگی کامل بیمارستان‌ها برای پیک هفتم

وی اضافه کرد: بیمارستان‌ها آمادگی خود را در راستای ارائه خدمات در صورت بروز پیک کرونای احتمالی حفظ کردند و درحال‌حاضر نیز همه بیمارستان‌های سطح استان دارای آمادگی لازم برای مقابله با پیک هفتم هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طبق مطالعات احتمال بستری افرادی که نسبت به تزریق واکسن کرونای خود اقدام نکرده‌اند در آی‌سی‌یو و متقابل آن مرگ‌ومیر این افراد، ۲۹ تا ۳۰ برابر بیشتر از افرادی است که در مقابل بیماری کرونا واکسینه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های ذکر شده، از مهمانی و دورهمی‌ها پرهیز کنند. همچنین افرادی که در مراسم محرم شرکت می‌کنند، فاصله اجتماعی را رعایت و از ماسک استفاده کنند و افراد دارای علائم نیز به هیچ‌وجه در مراسم‌های پیش‌رو شرکت نکنند.

عقدک با اشاره به مدت زمان قرنطینه افراد مبتلا به سویه جدید، ادامه داد: مدت زمان قرنطینه افراد مبتلا به امیکرون سابق پنج روز اعلام شده بود اما به نظر می‌رسد سویه جدید حداقل بین پنج تا ۱۰ روز زمان می‌برد تا با کاهش انتقال روبه‌رو شود و بهتر است افراد مبتلا به سویه جدید حداقل پنج روز قرنطینه شوند و پس از آن نیز با نظر پزشک به محیط بیرون بازگردند.

کد خبر 592210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.