رابطه از دست دادن حس بویایی و آلزایمر چیست؟

گروهی از محققان پس از انجام مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش فوری حس بویایی در میان افراد می‌تواند پیشگوی ابتلا به آلزایمر در آینده باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه از دست دادن ناگهانی حس بویایی یک تجربه بسیار ناخوشایند برای افراد به حساب می‌آید، با این حال می‌تواند آن‌ها را از تغییر عملکرد مغز آگاه کند که با بررسی‌های بیشتر می‌تواند نشان از احتمال ابتلاء به آلزایمر در سنین بالاتر باشد. در این وضعیت و چنانچه افراد کم شدن حس بویایی خود را جدی بگیرند و نزد متخصص به بررسی علل وقوع آن بپردازند، خواهند توانست احتمال ابتلاء به بیماری‌های مغزی به ویژه آلزایمر را به حداقل برسانند.

آشفتگی‌هایی که در بیماری و آلزایمر اتفاق می‌افتد اغلب با ایجاد اختلالاتی در حس بویایی در ارتباط است و خود را در مناطقی از مغز با بیشترین ارتباط با حافظه نشان می‌دهد. محققان به بررسی رابطه میان علل مرتبط با کاهش ناگهانی حس بویایی و عملکرد ذهنی و شناختی پرداختند و متوجه شدند که احتمال ابتلاء به آلزایمر در سنین بالاتر می‌تواند مهم‌ترین علت آن باشد.

محققان برای اثبات ادعای خود تعداد ۵۱۵ فرد بزرگسال را مورد مطالعه قرار دادند و به مدت چند سال، حس بویایی و عملکرد مغز آن‌ها را بررسی کردند. از برخی از شرکت‌کنندگان اسکن ام آر آی هم گرفته شد تا بررسی‌ها با اطمینان بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. پژوهشگران در پایان تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که کاهش ناگهانی حس بویایی در یک بازه زمانی با وضعیت نرمال در افراد به کوچک‌تر شدن جسم خاکستری به عنوان ناحیه‌ای از مغز که مرتبط با حس بویایی و حافظه است، منجر می‌شود.

جالب این‌که افرادی با تجربه چنین وضعیتی، بیشتر در معرض ابتلاء به آلزایمر قرار می‌گیرند. محققان همچنین متوجه شدند که تغییرات رخ داده در نواحی بویایی اولیه بیشتر قابل مشاهده است و همین امر باعث می‌شود حجم و شکل جسم خاکستری در مناطق مربوط به حافظه و بویایی در مغز کاهش یابد. این محققان امیدوار هستند که بتوانند از این دستاورد خود برای تشخیص زودهنگام احتمال ابتلای افراد به آلزایمر بهره گیرند و به اعمال اقدامات بالینی برای به حداقل رساندن اثرات آن بپردازند.

کد خبر 592169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.