آمریکا در شرق فرات چه می‌کند؟

یک تحلیلگر ارشد مسائل منطقه با اشاره به ادامه فعالیت پایگاه‌های نظامی آمریکا در نزدیکی‌ مرز عراق با سوریه گفت: اخراج آمریکایی‌ها از منطقه آن‌ها را از رسیدن به اهداف شومی مانند احیای داعش و حفظ امنیت رژیم صهیونیستی بازمی‌دارد اما مسئله مهم‌تر آن است که حضور آمریکا در منطقه امنیت ایران را کاهش می‌دهد.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم اخراج نیروهای آمریکا از شرق فرات در سوریه اظهار کرد: آمریکایی‌ها از زمان ایجاد ائتلاف صوری به نام ضد داعش در زمان اوباما، سعی کردند به بهانه سرکوب داعش و گروه‌های تروریستی که در سوریه حضور نظامی داشتند، پایگاه‌های نظامی در نزدیکی مرز عراق ایجاد کند که این پایگاه‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به وعده ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، افزود: پس از اتمام دوره اوباما، ترامپ با اعلام هزینه‌بر بودن حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا وعده داد که نیروهای آمریکایی را هرچه سریع‌تر از سوریه خارج کند اما لابی‌های صهیونیستی در آمریکا و گروهای با نفوذی که منافع خود را در گروی ارتجاع در منطقه می‌دانند، با دستور ترامپ مخالفت کردند و باعث تجدید نظر او در این زمینه شدند.

تأمین امنیت رژیم صهیونیستی با احیای داعش

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه با اشاره به ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به بهانه سرکوب داعش خاطرنشان کرد: این نیروها هر از گاهی یک عملیات نظامی انجام می‌دهند، در حالی که هدف اصلی آن‌ها حفظ امنیت اسرائیل است و تلاش می‌کنند با جلوگیری از قدرتمند شدن سوریه به‌وسیله احیای داعش به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی کمک کنند.

وی احیای داعش را یکی از برنامه‌های اصلی آمریکا دانست و افزود: پس از آنکه هیمنه داعش فروریخت، پرچمش به زیر کشیده شد و نتوانست حکومتی به نام داعش در شمال سوریه و عراق تشکیل دهد، آمریکایی‌ها تلاش کردند آن را دوباره احیا کنند، حتی در زمان اوباما نیز تصاویری وجود داشت که از داعش حمایت می‌کند.

قنادباشی هدف آمریکایی‌ها از حضور در سوریه را جلوگیری از قدرتمند شدن سوریه دانست و گفت: این هدف در جهت سیاست حفظ رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار دارد، البته جنایت دیگری که آمریکا در منطقه شرق فرات در سوریه انجام می‌دهد، دزدیدن نفت سوریه و فروش غیرقانونی آن برای تأمین هزینه‌های خود است، هدف استراتژیک دیگری که آمریکا دنبال می‌کند و بستن مرزهای بین عراق و سوریه و جلوگیری از اتحاد این دو کشور در مقابل اشغالگری‌ها است.

سنگرهای در حال ریزش، مقدمه اخراج آمریکایی‌ها از منطقه

وی با اشاره به اهمیت اخراج آمریکایی‌ها از این منطقه اظهار کرد: اخراج آمریکایی‌ها از دو جهت دارای اهمیت است، نخست اینکه آن‌ها را از رسیدن به اهداف شومی مانند احیای داعش و حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه بازمی‌دارد اما مسئله مهم‌تر این است که حضور آمریکایی‌ها در منطقه امنیت ایران را کاهش می‌دهد.

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه اخراج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را باعث قرار گرفتن آنها در موضع انفعالی دانست و گفت: اگر این نیروها از سوریه نیز اخراج شوند در موضع انفعالی‌تری قرار می‌گیرند و زمینه برای اخراج کامل آنها از دیگر کشورها نیز فراهم می‌شود، به عبارت دیگر هر سنگری که از آمریکایی‌ها فرو بریزد و از هر کشوری اخراج شوند، برای اخراج آنها از دیگر کشورها گام مثبت بلندتری برداشته می‌شود.

وی با یادآوری جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی طی دهه اخیر در سوریه تاکید کرد: در حال حاضر سوریه از درآمد پایینی برخوردار است و اگر قرار باشد بخش بزرگی از نیروی انسانی و بودجه این کشور صرف مقابله با گروه داعش شود که پیوسته توسط آمریکا تغذیه تسلیحاتی می‌شود، توان سوریه در تمام ابعاد کاهش خواهد یافت.

قنادباشی اخراج آمریکا از سوریه را زمینه‌ساز کمک به برقراری آرامش و خشکاندن ریشه‌های تروریسم در منطقه دانست و افزود: در همان قسمت‌هایی که آمریکا حضور دارد شاهد تربیت و تجهیز نیروهای مخالف دولت سوریه از جمله داعش هستیم، اگر تربیت و تجهیز این نیروها متوقف شود باعث رشد و توسعه سوریه همچنین تأمین دوباره تمامیت ارضی این کشور خواهد شد.

کد خبر 592123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.