افشای ویژگی‌های پنهان مریخ توسط Mars Express

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: دوربین استریو با وضوح بالا (HRSC) مدارگرد مارس اکسپرس که مسئول ثبت تصاویر جدید مریخ است، نکات بسیاری را در مورد ویژگی‌های سطحی مختلف این سیاره فاش کرده است.

نگار ناسخیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سطح جنوبی مریخ دارای ارتفاعاتی است که میلیاردها سال سن دارد، اظهار کرد: مدارگرد مارس اکسپرس تصویری از زمستان یکی از دهانه‌های ارتفاعات جنوبی مریخ به نام دهانه هوک ثبت کرده است.

وی افزود: این دهانه حدود چهار میلیارد سال پیش در لبه شمالی ناحیه‌ای به وسعت ۱۸۰۰ کیلومتر تشکیل شده است؛ دهانه هوک دارای قطری به اندازه ۱۳۸ کیلومتر و عمقی حدود ۲.۴ کیلومتر است.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: این تصویر دو دهانه یا شکاف را نشان می‌دهد که در بخش غربی Valles Marineris (ارتفاعات جنوبی مریخ که بزرگ‌ترین ارتفاعات منظومه شمسی محسوب می‌شود) قرار دارد. کیفیت بالا این عکس جزئیات سطح را به خوبی نشان می‌دهد و با استفاده از آن می‌توان به عمق زیاد این دهانه‌ها که بیش از هفت کیلومتر است پی برد.

وی اشاره کرد: در کنار تپه‌های ماسه‌ای تیره، دو تپه با رنگ روشن قرار دارد که بیشتر شبیه به کوه بوده و بیش از سه هزار متر ارتفاع دارد. سطوح آن‌ها به شدت توسط بادهای قوی مریخ فرسایش یافته است که نشان می‌دهد آن‌ها از ماده ضعیف‌تری نسبت به سنگ‌های اطراف ساخته شده است.

ناسخیان افزود: اکسپرس مواد معدنی سولفاتی حاوی آب را در برجستگی‌های منطقه بین دو تپه پیدا کرده است؛ این تصویر نشان می‌دهد که برجستگی‌ها ممکن است هنگام تبخیر مایعی که زمانی شکاف را پر می‌کرد؛ شکل گرفته باشد؛ البته این نظریه هنوز مورد بحث است.

وی در رابطه با مدارگرد Mars Express گفت: Express از سال ۲۰۰۳ به دور سیاره سرخ می‌چرخد و تاکنون از سطح مریخ تصویربرداری کرده است؛ این مدارگرد مواد معدنی این سیاره را نیز نقشه‌برداری کرده، ترکیب و گردش جو ضعیف را شناسایی می‌کند، زیر پوسته مریخ را کاوش و چگونگی تعامل پدیده‌های مختلف در محیط این سیاره را بررسی می‌کند.

این منجم و ستاره‌شناس تاکید کرد: دوربین استریو با وضوح بالا (HRSC) مدارگرد مارس اکسپرس که مسئول ثبت این تصاویر جدید است، نکات بسیاری را در مورد ویژگی‌های سطحی مختلف مریخ نشان‌داده است.

کد خبر 592115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.