در هیچ کشور کم‌آبی برای تولید برق آب ذخیره نمی‌شود/با پوشش گیاهی سیل خطری ایجاد نمی‌کند

یک استاد دانشگاه گفت: ذخیره آب برای تولید برق، روشی منسوخ شده است زیرا باعث خشک‌شدن سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

مهدی بصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سال‌هاست که در سایر کشورها برای تولید برق، سد احداث نمی‌کنند و احداث سد صرفاً با هدف ذخیره‌سازی آب است که در هر دو صورت، ساخت سد روش درستی نیست.

وی افزود: تأمین برق باید از روشی به جز ساخت سد تأمین شود، زیرا این اقدام موجب خشک شدن سفره‌های زیرزمینی خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت: ساخت سد تنها در شرایطی که ذخیره‌سازی برای تأمین آب شرب یک منطقه صورت گیرد، لازم است و ذخیره آب برای کشاورزی و صنعت، روش اشتباهی است که در تمام دنیا منسوخ شده است.

بصیری با بیان اینکه سیلاب پدیده‌ای است که با گرمایش زمین و جو تشدید شده است، گفت: در سراسر دنیا ورود انسان به هر مکانی موجب تخریب شد. انسان باید با طبیعت زندگی کند نه اینکه بر طبیعت زندگی کند.

وی ادامه داد: سیلاب از جهتی که آب‌های زیرزمینی را تغذیه و از فرونشست جلوگیری می‌کند مفید است. از وقتی که روی مسیرها و مسیل‌ها مانع درست کردیم سیلاب اذیت کننده شد، مگر نه در گذشته سیلاب‌های عظیمی را داشتیم که به این صورت خرابی به بار نمی‌آورد؟

این استاد دانشگاه تاکید کرد: وقتی جنگل‌ها و مراتع بالادست را نابود می‌کنیم، آب جاری شده با سنگ‌ریزه و خاک همراه شده و می‌تواند باعث تخریب مناطق پایین دست خود شود؛ در صورتی که اگر مرتعی وجود داشته باشد آب جاری شده به خاک نفوذ کرده و سپس به تدریج رها می‌شود.

بصیری خاطرنشان کرد: تصور می‌کنیم که آمدن سیل موجب هدررفت آب می‌شود، اما سیل باعث پر شدن آبخوان‌ها شده و باعث می‌شود آب کمتری بخار شود؛ همچنین تغذیه آبخوان‌ها از سیلاب باعث می‌شود حداقل خیالمان از خشکی تالاب‌ها، قنات‌ها و فرونشست آسوده شود.

وی گفت: در ایالت فلوریدا آمریکا معمولاً سیل زیاد می‌آید اما چون پوشش گیاهی آنجا از بین نرفته و با سنگ و خاک همراه نیست، دوباره جذب زمین می‌شود؛ درواقع اثر تخریبی سیلاب بیشتر زمانی است که با سنگ‌ریزه و خاک با آب همراه شود.

کد خبر 592033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.