سیلی سیلاب

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، هشتم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تسریع در اجرای توافق جامع ایران و چین» نوشت: روز گذشته رؤسای جمهور ایران و چین در گفت‌وگوی تلفنی یک ساعته، تحولات عمده بین‌المللی و منطقه‌ای را مورد بررسی قرار داده و بر تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های دوجانبه تأکید کردند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با «شی‌جین‌پینگ» رئیس‌جمهور خلق چین، دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها را در ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور دانست که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و در این چهارچوب حمایت از سیاست چین واحد را سیاست قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست.

رئیسی ضمن تأکید بر عزم کشورمان برای توسعه همه‌جانبه روابط با چین فارغ از تحولات بین‌المللی، همکاری مستقلانه و مبتنی بر منافع ملی کشورهای دارای حاکمیت را الگوی صحیح حکمرانی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد و ضمن تأکید بر لزوم غلبه عدالت و انصاف در نظم نوظهور بین‌المللی، هرگونه تلاش آمریکا برای تکرار الگوی جنگ سرد در جهان را نشانه ضعف و افول آن قلمداد کرد.

رئیس‌جمهور در واکنش به تحسین سیاست توسعه روابط و همکاری‌های ایران با همسایگان و دستاوردهای آن از سوی رئیس جمهور چین، تأکید کرد: این رویکرد جمهوری اسلامی ایران بسترهای لازم برای امنیت و توسعه جمعی در غرب آسیا را فراهم آورده است و می‌تواند الگویی برای تقویت اعتماد سیاسی و توسعه اقتصادی منطقه باشد. آیت‌الله رئیسی در این چهارچوب بر اهتمام کشورمان به تأمین امنیت دریانوردی و انتقال انرژی تأکید کرد.

وی همچنین در ادامه با مرور مذاکرات رفع تحریم، بر ضرورت تصمیم‌گیری سیاسی طرف امریکایی به عنوان ناقض توافق و لزوم اقدام مقتضی این کشور برای لغو تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های ثالث تأکید کرد.

رئیسی از بسط همکاری‌های چندجانبه اقتصادی در بستر ترتیبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای چون سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس استقبال کرد.

آیت‌الله رئیسی و «شی‌جین‌پینگ» همچنین با طرح ابتکارهای توسعه همکاری‌ها و ابراز خرسندی از روند توسعه روابط و جهش در مبادلات تجاری دو کشور در یک سال گذشته، درباره راهکارهای توسعه و تسریع در روند اجرایی شدن برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله توافق کردند.

شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهور خلق چین نیز در دومین گفت‌وگوی سران دو کشور در دولت سیزدهم، از همکاری ایران و چین در عرصه بین‌المللی و حمایت متقابل دو کشور از مواضع یکدیگر در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قدردانی کرد.
«شی‌جین‌پینگ» ضمن اشاره به اهمیت حفظ ثبات منطقه و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در این راستا، تأکید کرد که چین مخالف سیاست فشار و یکجانبه‌گرایی است.

رئیس‌جمهور چین با تأکید بر اهمیت استراتژیک روابط چین و ایران و نیز اهتمام کشورش بر تقویت و توسعه همکاری‌های کلیدی و راهبردی و امنیتی دو کشور بویژه در حوزه تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی اظهار کرد: اجرایی شدن سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور گامی بزرگ در این راستا است و بر همین مبنا دستورات لازم برای توسعه روابط همه‌جانبه استراتژیک با ایران را از جمله در عرصه اقتصادی صادر می‌کنم.

سیلی سیلاب

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیلی سیلاب» نوشت: سامانه بارشی «مانسون» که از ۳۱ تیرماه وارد کشور شده‌است، همچنان در حال بارش و گرفتن قربانی است. به سیاق اتفاق‌های مشابه، سازمان‌های درگیر در بحران ایجاد شده نتوانستند شرایط لازم را برای مقابله با سیلاب فراهم کنند، برای همین تسلیم «مانسون» شدند.

بر اساس گزارش سازمان هلال احمر، ۱۸ استان کشور در حال حاضر درگیر سیلاب‌هایی هستند که در یک هفته گذشته ۳۴ نفر را به کام مرگ کشانده‌است، ۲۵ مفقودی بر جا گذاشته و خسارت‌های کلانی به زیرساخت‌های کشور وارد کرده‌است.

در زمانه حاضر، کسب شرایط لازم برای آمادگی مقابل سیلاب ابتدا متکی به مناسبات علمی از جمله هوشیاری در پیش‌بینی سازمان هواشناسی و بعد از آن وجود اراده و عمل در سازمان‌های درگیر از جمله وزارت کشور، استانداری، راه و شهرسازی، شهرداری و دهداری‌ها و دیگر سازمان‌های امدادی است که باید مناسبات لازم را برای خدمات عمرانی براساس کشور در معرض تهدید حوادث و بلایای طبیعی طراحی و اجرا کنند که هرگز به این موضوع وقعی گذاشته نمی‌شود، از همین‌رو آنچه در معرض سیلاب قرار می‌گیرد، به راحتی نابود می‌شود و سازمان‌های درگیر کاری ندارند، به جز اینکه ابتدا غافلگیر شوند و سپس شاهد حادثه باشند؛ اتفاقی که شنبه هفته گذشته در شهرستان استهبان استان فارس افتاد و مرگ ۲۲ شهروند را رقم زد و ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد پنج‌شنبه ۶ مرداد در منطقه امامزاده داوود در شمال غرب تهران تکرار شد و هشت کشته و ۱۹ مفقودی برجا گذاشت.

آن‌گونه که سازمان هلال احمر اعلام کرده‌است، از هفته گذشته تا کنون ۳۴ نفر در جریان سیلاب‌های کشور جان باخته و ۲۵ نفر ناپدید شده‌اند. تجربه نشان داده‌است، سازمان هواشناسی در سال‌های اخیر به زعم هزینه‌کردهای کلان در پیش‌بینی‌های صحیح، ناتوان عمل کرده‌است، به طوری که در بارندگی جنوب استان فارس و استهبان هواشناسی بعد از وقوع سیلاب اعلام هشدار کرد!

اعلام هشدار دیرهنگام سازمان هواشناسی تذکر به این سازمان را از سوی دیوان محاسبات کشور به همراه داشت. مهرداد بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات کشور اعلام کرد که ترک فعل سازمان هواشناسی در تکمیل شبکه ملی هشدار رخدادهای سیل، طوفان و گرد و غبار در دستور دیوان محاسبات قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد که به رغم گذشت پنج سال از تصویب قانون هوای پاک، مطابق ماده ۲۶ قانون، سازمان هواشناسی مکلف بود ظرف دو سال شبکه ملی هشدار و پیش‌آگاهی رخدادهای سیل، طوفان و گرد و غبار را تکمیل کند، این مهم انجام نشده است، از همین رو ترک فعل صورت‌گرفته به زودی در دستور کار دیوان محاسبات قرار خواهد گرفت.

سیلی سیلاب

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تذکر جدی وزیر خارجه به همتای افغانستانی درباره حقابه هیرمند» نوشت: وزیر امور خارجه گفت: به زودی هیئت عالی‌رتبه‌ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود و رایزنی با مقامات افغانستان در مورد حقابه عازم این کشور می‌شود.

در پی دستور رئیس‌جمهور در خصوص پیگیری مسئله حقابه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با ملأ متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان مکالمه تلفنی برقرار کرد. امیر عبداللهیان در این گفت‌وگو با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند اظهار امیدواری کرد که موانع مصنوعی جهت رسیدن آب به جمهوری اسلامی ایران و تأمین حقابه ایران وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: تحویل حقابه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین‌المللی در قبال ایران است. امیر عبداللهیان با اشاره به مطالبه جدی مردم و نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه افزود: اگر مسئله حقابه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.

وی افزود: به‌زودی هیئت عالی‌رتبه‌ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود و رایزنی با مقامات افغانستان در مورد حقابه عازم این کشور می‌شود. ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان با استقبال از سفر هیئت وزارت نیروی کشورمان گفت: ما نسبت به حقابه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آن را به سوی ایران روان می‌سازیم.

امیر عبداللهیان در پاسخ اظهار کرد: ما می‌توانیم با تشکیل تیم فنی و عملیاتی مشترک مسیر رودخانه را به مجرای درست خود برگردانیم تا مردم دو سوی مرز از هدر رفت آب آسیب نبینند.

سیلی سیلاب

کد خبر 592025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.