فرقی بین بزرگسال و کودک در ابتلا به سویه BA.۵ نیست/مصون‌نماندن از ابتلا به سویه BA.۵

عضو ستاد ملی کرونا گفت: در سویه BA.۵ کودکان نیز همچون بزرگسالان مبتلا می‌شوند درصورتی‌که در سویه‌های قبلی کرونا، کودکان مبتلا نمی‌شدند یا درصد ابتلای آنان بسیار کم بود.

حمید عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: زیرسویه جدید کرونا که هم‌اکنون کشور و جهان را درگیر کرده، یکی از زیر سویه‌های اومیکرون به نام BA.۵ است؛ این سویه به اندازه‌ای تغییر و جهش پیدا کرده که بنا به گفته برخی از دانشمندان از لحاظ علائم، همه‌گیری و عوارض ابتلاء با ویروس اصلی کرونا بسیار متفاوت است.

نکات مهم درباره سویه BA.۵

وی افزود: کرونا، ویروس جدیدی نیست بلکه نخستین نمونه این ویروس تحت عنوان «سارس کووید یک» در سال ۲۰۰۳ در جهان نمایان شد و کرونایی که سه سال پیش کل جهان را درگیر خود کرد به نام «سارس کووید ۲» شناخته شد و بعضی دانشمندان و متخصصان ویروس‌شناسی زیرسویه جهش یافته اومیکرون BA.۵ را به عنوان «سارس کووید ۳» معرفی کردند.

این عضو ستاد ملی کرونا تصریح کرد: سویه BA.۵ با تغییرات و جهش‌هایی که کرده است، تبدیل به یک ویروس جدید با قابلیت‌های جدید نسبت به ویروس کرونا شده است که یکی از مهم‌ترین ویژگی این ویروس قابلیت انتشار فوق‌العاده بالا و بیماری‌زایی بسیار کم است که این امر نشان‌دهنده تکامل ویروس کرونا است، زیرا وقتی هر نوع ویروسی تکامل پیدا می‌کند، قابلیت انتشار آن افزایش و در مقابل شدت بیماری‌زایی آن کاهش می‌یابد.

خاصیت واکسن گریزی سویه جدید

وی اضافه کرد: به دلیل جهشی که سویه BA.۵ پیدا کرده، نسبت به زیرسویه‌های قبلی همچون دلتا، خاصیت واکسن‌گریزی پیدا کرده است. براساس مطالعات بالینی که روی تمام واکسن‌های کرونا و اثربخشی آن روی سویه BA.۵ صورت گرفته، مشخص شده است که هیچ‌کدام از واکسن‌های کرونا نمی‌تواند در پیشگیری از ابتلای فرد به سویه BA.۵ مؤثر واقع شود و امکان ابتلای فرد حتی اگر چهار دوز واکسن کرونا را تزریق کند بالا است؛ اما در افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، شدت بیماری بسیار کاهش پیدا می‌کند.

عمادی تاکید می‌کند: وقتی عنوان می‌شود شدت کشندگی سویه BA.۵ نسبت به زیرسویه‌های دیگر کرونا همچون دلتا کمتر است، بدین خاطر است که در سویه‌های قبلی کرونا همچون دلتا با اینکه تعداد ابتلای افراد کم بود، اما آمار فوتی‌ها و بستری در آی‌سی‌یو زیاد بود؛ درصورتی‌که در سویه BA.۵ با وجود اینکه شدت ابتلای آن ده‌ها برابر بیشتر از سویه‌های قبلی کرونا است، آمار فوتی‌ها و بستری بیماران در آی‌سی‌یو بسیار پایین‌تر است.

وی ادامه داد: در سویه BA.۵ شاهد هستیم افرادی که در این سه سال پاندمی کرونا مبتلا نشده‌اند، مبتلا به این سویه می‌شوند که این نشان می‌دهد در سویه BA.۵ فردی مصون نیست، اما شاهد بیماران بدحال و فوتی‌های کمتری در این زیرسویه هستیم درحالی‌که در سویه دلتا حتی شاهد فوتی‌های روزانه بالای ۵۰۰ نفر در کشور بودیم.

عمده افراد فوتی در اثر ابتلاء به سویه BA.۵

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی اظهار کرد: عمده افرادی که شاهد هستیم در اثر ابتلاء به سویه BA.۵ فوت می‌کنند، بیشتر افراد سالخورده، دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای و افرادی هستند که اقدام به واکسیناسیون کرونا حتی یک دوز هم نکردند در واقع در ماه‌های اخیر شاهد فوت یک فرد مبتلا به زیرسویه BA۵ که فاقد بیماری خاص و زمینه‌ای که واکسیناسیون کرونا خود را انجام داده است، نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر هم اکنون به بیمارستان‌ها مراجعه کنیم، درخواهیم یافت افرادی که در اثر ابتلاء به این سویه جدید در بیمارستان‌ها بستری هستند، افراد سالخورده، دارای بیماری زمینه‌ای و بیماری‌های خاص هستند.

عمادی تصریح کرد: در سویه BA.۵ کودکان هم همچون بزرگسالان مبتلا می‌شوند در صورتی که در سویه‌های قبلی کرونا کودکان مبتلا نمی‌شوند یا درصد ابتلای آنان بسیار کم و ناچیز بود اما در زیرسویه جدید فرقی بین بزرگسال و کودک در ابتلاء به کرونا نیست؛ منتهی شدت کشندگی زیرسویه BA.۵ در کودکان بسیار کم است مگر کودکانی که دچار بیماری خاص، نقص سیستم ایمنی بدن به صورت مادرزادی هستند.

مدت قرنطینه افراد در زیرسویه BA.۵

وی گفت: سویه BA.۵ علائم جدیدی نسبت به سویه‌های قبلی کرونا ندارند و به طور معمول با بدن درد، سردرد، کمر درد، اسهال شدید، گلودرد بسیار شدید و غیره است که البته فرد مبتلا همه این علائم را ندارد بلکه تنها یک تا دو علامت را دارد.

این عضو ستاد ملی کرونا اضافه کرد: بهبود فرد مبتلا به زیر سویه BA.۵ پس از شش روز است اما مدت قرنطینه فرد در خانه نباید کمتر ۱۰ روز باشد و فردی که در اثر ابتلاء به این زیرسویه کمتر از ۱۰ روز در اجتماع حاضر شود، باعث شیوع این ویروس به دیگران می‌شود.

کد خبر 592014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.