امشب شاهد اوج بارش شهابی دلتا دلوی جنوبی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی دلتای دلوی از ۲۱ تیر تا اول شهریور فعال خواهد بود و پیک این بارش حدود شنبه –هشتم مردادماه- است.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بارش شهابی دلتای دلوی از ۲۱ تیر تا اول شهریور فعال خواهد بود و پیک این بارش حدود شنبه –هشتم مردادماه- است. در این زمان، کانون بارش در صورت فلکی دلو قرار دارد و شب بعد از ساعت ۲۱:۳۵، وقتی کانون بارش از افق شرقی فاصله بگیرد، قابل مشاهده خواهد بود، سپس تا سپیده‌دم حدود ساعت ۰۵:۴۷ فعال خواهد بود. البته طبق توضیحات ارائه شده، بهترین زمان رصد حدود نیمه شب تا قبل از سپیده‌دم است. ZHR این بارش ۲۵ است که از موقعیت رصدخانه لارستان، زمانی که کانون بارش در اوج یعنی ارتفاع ۴۶ درجه بالاتر از افق شما ظاهر می‌شود، ممکن است تا ۱۸ شهاب در ساعت را ببینید. خوشبختانه ماه دو روزه کمترین تداخل را ایجاد می‌کند. بارش‌های شهابی بر اساس نام صورت فلکی که در آن قرار دارد یا ستاره‌ای که در نزدیکی آن است نامگذاری می‌شوند.

وی افزود: منشأ این شهاب باران با قطعیت مشخص نیست. طبق اکثر منابع، شهاب‌های دلتا دلوی ممکن است از دنباله‌دار 96P Machholz باشد. با این حال، آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا دنباله دار P / 2008 Y12 (SOHO) را علت اصلی بارش شهابی می‌داند. به نظر می‌رسد این شهاب سنگ‌ها با سرعت ورود ۴۱ کیلومتر در ثانیه از نقطه‌ای واقع در صورت فلکی دلو، در نزدیکی ستاره درخشان Skat که به عنوان دلتای دلو نیز شناخته می‌شود، تابش می‌کنند. بارش دلتای دلوی جنوبی برای ناظران نیمکره جنوبی واضح‌تر است، هر چند که ناظران در قسمت شمالی سیاره ما نیز می‌توانند این جریان را مشاهده کنند. بهترین زمان رصد حدود ساعت ۰۳:۰۰ است و به علاقه‌مندان آسمان شب این فرصت را می‌دهد تا "شهاب" بیشتری را مشاهده کنند.

اوج بارش شهابی الفا جدی‌ای

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی الفا جدی‌ای از ۱۲ تیر تا ۲۴ مرداد فعال است و حدوداً شنبه –هشتم مردادماه- با آهنگ پنج شهاب در ساعت به اوج می‌رسد. کانون بارش در مرز صورت‌های فلکی جدی و دلو قرار دارد. حدود ساعت ۰۱:۰۰ بامداد کانون بارش به بیشترین ارتفاع می‌رسد و تا قبل از طلوع آفتاب بهترین زمان برای رؤیت شهاب است. از موقعیت رصدخانه لارستان، کانون بارش در اوج، در ارتفاع ۵۲ درجه بالاتر از افق قرار دارد و ممکن است بتوانید حداکثر ۳ شهاب در هر ساعت را ببینید.

وی تصریح کرد: این بارش ناشی از عبور دنباله دار 169P/NEAT از نزدیکی زمین است. شهاب‌واره‌ها با سرعت ۲۳ کیلومتر بر ثانیه وارد جو زمینی می‌شوند، آنها بسیار کند و کم، اما نسبتاً روشن هستند. این بارش بندرت بیش از پنج شهاب در ساعت تولید می‌کند. با این حال، در طول اوج فعالیت، می‌تواند گلوله‌های آتشین رنگی تولید کند، شهاب‌هایی که از هر ستاره و سیاره‌ای روشن‌تر به نظر می‌رسند.

کد خبر 591924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.