افشای علت اصرار سازمان محیط‌زیست برای توسعه قرق‌های شکار/ پرونده پتروشیمی میانکاله بسته شد

افشای علت اصرار سازمان محیط‌زیست برای توسعه قرق‌های شکار، بسته شدن پرونده "پتروشیمی میانکاله" برای همیشه، "پیروز" تا شش ماهگی در تهران می‌ماند، هرگز به "خرس‌ها" غذا ندهید، کشف دو محموله قاچاق کوسه در چابهار، تخصیص اعتبارات استانی برای تأمین داروهای بیهوشی حیات‌وحش را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فشار شبکه قدرتمند شکار برای پیشبرد منافعی که کسب سودهای کلان بخشی از آن است، طی ماه‌های اخیر وارد فاز جدید و بی‌سابقه‌ای شده که دیگر فقط جامعه محیط‌زیستی را متحیر نمی‌کند. مناقشه بر سر شکارفروشی و راه‌اندازی قرق‌های خصوصی شکار از بعد فنی و بی‌توجهی مسئولان محیط‌زیست نسبت به انتقادات صاحب‌نظران این حوزه که بارها در خصوص پیامدهای جبران‌ناپذیر شکارفروشی در شرایط کنونی محیط‌زیست کشور هشدار داده‌اند، موضوع جدیدی نیست اما نادیده گرفتن بیانات صریح رهبر انقلاب در مراسم روز درختکاری مورخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در باب حرمت شکار و"حرام اعلام کردن صدور مجوز شکار" در پاسخ به استفتائات از رهبری، رویکردی تعجب‌آور است که از قدرت و نفوذ شبکه شکار در سازمان حفاظت محیط زیست حکایت دارد.

اسفند ۱۴۰۰ بود که علی سلاجقه؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این سوال که با توجه به فرمایشات و فتوای رهبر انقلاب مبنی بر «"حرام بودن شکار و شکارفروشی" آیا در سال جدید صدور مجوز شکار متوقف خواهد شد؟» شکار را یک روش مدیریتی برای تعدیل جمعیت حیات وحش اعلام کرد و تصمیم سازمان محیط زیست برای صدور یا عدم صدور مجوز شکار را منوط به خروجی نشست‌های کارشناسی اعلام کرد!

در حالی که دانشگاهیان و کارشناسان مستقل محیط زیست بارها، استدلال‌هایی مانند تعدیل جمعیت و اصلاح ترکیب جنسی جانوران با استفاده از ابزار شکار را بی‌اساس، عوامفریبانه و فاقد پشتوانه علمی دانسته‌اند. حالا هم در کمال ناباوری شاهد پافشاری تامل‌برانگیز معاون سلاجقه برای راه‌اندازی قرق‌های خصوصی جدید در کشور هستیم.

حسن اکبری؛ معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر ضرورت افزایش تعداد قرق‌های خصوصی شکار ابرازامیدواری کرد که پس از موفقیت‌های اولیه در اولین شورای عالی محیط زیست بتوانند تعداد قرق‌های اختصاصی را افزایش دهند و گفت: "سازمان محیط زیست سعی دارد امسال تعدادی قرق را مصوب کند و اگر این اقدام را انجام ندهیم از برنامه‌های حفاظتی پیش بینی شده عقب می‌افتیم! "

اکبری با تاکید بر اینکه برای انجام این کار جدی و مصمم هستیم، دفاعیات همیشگی مسئولان این سازمان از قرق‌های خصوصی شکار را که بارها مورد نقد و بررسی قرار گرفته و غیرموجه دانسته شده‌اند، را تکرار کرد اما با جمله پایانی‌اش فصل جدیدی در دفتر دفاعیات سازمان محیط‌زیست از طرح راه‌اندازی قرق‌های اختصاصی باز کرد و گفت: "سازمان حفاظت محیط‌زیست به کنوانسیون تنوع‌زیستی ملحق شده است و بنابر تعهد این سازمان به کنوانسیون تنوع‌زیستی باید تعداد قرق‌های اختصاصی را به ۱۷ و تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ قرق افزایش دهیم! " بدین ترتیب پس از آنکه مسئولان محیط‌زیست سال‌ها با شعار حفاظت مشارکتی و بهره‌مندی جوامع محلی از واگذاری قرق‌های اختصاصی شکار به بخش خصوصی دفاع کردند، حالا پای دلیل واقعی اما پنهان دفاع این دسته از مسئولان محیط‌زیست از قرق‌های اختصاصی افشا شد!

این امر علت پافشاری‌های این تنها دستگاه متولی حفاظت از حیات وحش کشور بر افزایش تعداد قرق‌های شکار را معنادار می‌کند اما اینکه سازمان محیط زیست چرا و بر چه اساس، متعهد شده که بخش قابل توجهی از اراضی ملی را به بخش خصوصی که عموماً شکارچیان هستند واگذار کند، نخستین سؤالی است که به ذهن هر مخاطب می‌رسد و البته تا به امروز بی‌جواب مانده است!

بی‌توجهی‌های سازمان محیط‌زیست نسبت به نارضایتی‌ها از شکارفروشی به اینجا ختم نمی‌شود؛ همین چند روز پیش بود که اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان طی فراخوانی شکارچیان را به ثبت‌نام در سامانه تازه راه‌اندازی شده شکار و صید دعوت کرد! اینکه چرا ریشه‌های شبکه شکار در خاک ایران تا این حد عمیق و قدرتمند شده که بی‌توجه به همه انتقادات و مخالفت‌ها و حتی حکم صریح فقهی رهبری به پیشبرد اهداف خود ادامه می‌دهد، علامت سوال بزرگی است که حالا به نظر می‌رسد جواب آن را باید خارج از مرزهای کشور جست‌وجو کرد.

افشای علت اصرار سازمان محیط‌زیست برای توسعه قرق‌های شکار/ پرونده پتروشیمی میانکاله بسته شد

پرونده "پتروشیمی میانکاله" برای همیشه بسته شد

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره پتروشیمی میانکاله اظهار کرد: با قطعیت می‌گویم که پرونده توسعه پتروشیمی در میانکاله برای همیشه بسته شد و دیگر شاهد چنین فعالیت‌هایی در این منطقه نخواهیم بود.

وی درباره سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های استان مرکزی و مازندران بیان کرد: یک بخش اساسی که در دستور کار دولت قرار دارد، فراهم کردن سوخت استاندارد برای نیروگاه‌هاست که این مهم با کمک مردم انجام می‌شود و مردم نیز باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

سلاجقه با بیان اینکه بدون مشارکت مردم هیچ کاری در کشور موفق نخواهد بود، گفت: گاهی اوقات زیاده‌خواهی‌ها یا افزایش درجه حرارت باعث می‌شود که به‌ناچار در بحث تأمین انرژی از سوخت‌هایی حاصل از فرآورده‌های نفتی مانند مازوت استفاده شود که از وزیر محترم نفت خواسته‌ایم که به‌طور جدی به این مسئله ورود پیدا کند؛ شخص رئیس جمهور نیز با جدیت پیگیر این موضوع هستند.

وی تصریح کرد: مقرر شد در نیروگاه شازند اراک مازوت‌سوزی اتفاق نیفتد و روزانه سه میلیون مترمکعب گاز مورد نیاز این نیروگاه توسط وزارت نفت تأمین شود؛ به پالایشگاه آبادان نیز امسال حدود ۳۰۰ میلیون یورو بودجه اختصاص پیدا کرد تا این پالایشگاه نیز به‌سمت کاهش سولفور و نهایتاً به‌سمت بدون سولفور شدن حرکت کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: نیروگاه شهید سلیمی نکا نیز یکی از نیروگاه‌هایی است که متأسفانه آلاینده‌های زیاد آن هم برای پوشش گیاهی و هم پوشش جانوری منطقه مشکل‌ساز بوده است؛ در خصوص پوشش جانوری منطقه بنده شخصاً با مردم منطقه صحبت کردم و بنابر گفته آن‌ها، ماهیگیران منطقه سالانه چندین تن از ماهیان خود را بر اثر آلودگی حاصل از این نیروگاه از دست می‌دهند. در این راستا سعی می‌کنیم که وزارت نفت به تکالیف خود عمل کند و کاهش مازوت‌سوزی را در نیروگاه شهید سلیمی شهرستان نکا داشته باشیم.

افشای علت اصرار سازمان محیط‌زیست برای توسعه قرق‌های شکار/ پرونده پتروشیمی میانکاله بسته شد

"پیروز" تا ۶ ماهگی در تهران می‌ماند

حسن اکبری، معاون تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد آخرین وضعیت "پیروز"، توله یوزپلنگ ایرانی اظهار کرد: پیروز به دلیل عدم تغذیه از شیر مادر و تغذیه از شیرخشک همچنان ضعف سیستم ایمنی دارد اما در سه هفته اخیر که تغذیه آن از شیر خشک به گوشتخواری تغییر کرده است شرایط بهتری دارد.

وی با بیان اینکه پیروز همچنان با رسیدن به شرایط پایدار فاصله دارد، گفت: روز سه‌شنبه بدن "پیروز" عفونت کرد و سه وعده غذا نخورد اما خوشبختانه با مشورت با دامپزشک خارجی و دامپزشکان داخلی از پیروز آزمایش گرفتیم، داروهای لازم برای توله یوز تجویز شد و اکنون به شرایط عادی بازگشته است.

معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه وزن‌گرفتن پیروز از زمان گوشتخوار شدن بهتر شده است، ادامه داد: تمام واکسن‌های لازم به یوزپلنگ تزریق شده اما باید توجه کنیم که پیروز به دلیل اینکه در شرایط طبیعی بزرگ نشده، تمام آنزیم‌های لازم را در بدن خود ندارد.

اکبری در رابطه با برنامه‌های سازمان برای نگهداری پیروز توضیح داد: در حال حاضر به دلیل اینکه پیروز نیاز به شرایط ویژه دارد و نگهداری از آن با تمام گربه‌سانان فرق دارد، باید پیروز را در تهران نگهداری کنیم چرا که دسترسی به امکانات مورد نیاز برای نگهداری پیروز در تهران بهتر است اما اگر مشکلات پیروز برطرف شود بعد از شش ماهگی ممکن است که پیروز را به پارک ملی توران منتقل کنیم.

وی از مهیا کردن فضای باز استاندارد برای نگهداری پیروز در پارک پردیسان خبر داد و خاطرنشان کرد: یک فضای باز مناسب برای نگهداری پیروز درنظر گرفته‌ایم که توله یوزپلنگ در این محیط بزرگ‌تر توانایی فعالیت بیشتری داشته باشد اما به دلیل اینکه ممکن بود برخی بیماری‌ها از طریق سگ، گربه، روباه و …، به پیروز منتقل شود، منتظر ماندیم تا پیروز هر دو دوز واکسن را تزریق کند و در مقابل بیماری‌های انتقالی ایمن شود. اگر مشکلات ایمنی پیروز برطرف شود، آمادگی داریم تا هفته آینده پیروز را به این محیط منتقل کنیم.

افشای علت اصرار سازمان محیط‌زیست برای توسعه قرق‌های شکار/ پرونده پتروشیمی میانکاله بسته شد

هرگز به "خرس‌ها" غذا ندهید!

هفته گذشته تصاویر تغذیه یک ماده خرس قهوه‌ای و توله‌هایش از صبحانه کوهنوردان در کوه سبلان خبرساز شد و واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی به همراه داشت؛ در حالی که بسیاری از کاربران فضای مجازی اقدام کوهنوردان را قابل تقدیر دانسته و از زیبایی‌های تعامل انسان و حیات‌وحش صحبت می‌کردند، کارشناسان محیط‌زیست در رابطه با مخاطراتی که تعامل حیات‌وحش با انسان درپی دارد هشدار می‌دادند.

هشدار متخصصان به این منظور است که اگر گونه‌های وحشی حیات‌وحش مانند خرس‌ها به تعامل به جامعه انسانی و غذادهی دستی توسط انسان‌ها عادت کنند، توانایی‌های خود را برای تأمین غذا از دست می‌دهند و دیگر توانایی سازگاری با طبیعت به شکل قبلی را ندارند. همچنین نزدیک شدن آن‌ها به زیستگاه‌های انسان می‌تواند باعث تلف شدن آن‌ها بر اثر شکار، تصادفات جاده‌ای و یا تقابل با محلیان شود.

کارشناسان همواره به عدم غذارسانی، نزدیک شدن به حیات‌وحش، لمس و جابه‌جا نکردن توله آن‌ها تأکید دارند. غذارسانی به حیات‌وحش اگرچه ممکن است از نظر انسانی مطلوب به نظر برسد اما این کار برای جانور بسیار مخاطره‌انگیز است و می‌تواند منجر به مرگ آن شود. نزدیک شدن خرس به جوامع انسانی و عادت به تغذیه از پسماندها مورد دیگری است که می‌تواند به واسطه تغذیه از زباله‌های آلوده به خرس‌ها آسیب بزند.

در رابطه با این موضوع، حسن قاسم‌پور، مدیرکل محیط‌زیست استان اردبیل اظهار کرد: این ماده خرس در گذشته توسط انسان‌ها به صورت دستی تغذیه شده و به این شکل با انسان انس گرفته است. موضوع دیگر عدم مدیریت پسماند در محل تقابل خرس با انسان است که ممکن است تغذیه از پسماندها خرس را به آن نقطه کشانده باشد. در این رابطه با هیئت کوهنوردی مذاکره کرده و از آن‌ها خواستیم که روزانه این زباله‌ها جمع‌آوری و به خارج از کوهستان منتقل شود.

وی ادامه داد: از زمان پخش این فیلم، مدیریت پسماند و آموزش‌های لازم در خصوص تعارض انسان و حیات‌وحش را در دستور کار قرار داده‌ایم. از کوهنوردان عزیز و هر کسی که ممکن است با حیات‌وحش در این منطقه روبه‌رو شود، درخواست می‌کنیم که به هیچ وجه به حیات‌وحش از جمله خرس‌ها غذا ندهند و توله آن را نیز لمس نکنند و همچنین از ثبت فیلم و عکس از حیوان به ویژه از فاصله نزدیک پرهیز کنند.

افشای علت اصرار سازمان محیط‌زیست برای توسعه قرق‌های شکار/ پرونده پتروشیمی میانکاله بسته شد

کشف دو محموله بزرگ قاچاق کوسه ماهیان در چابهار

داوود میرشکار مدیر کل حفاظت محیط‌زیست سیستان وبلوچستان اظهار کرد: با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در سپاه پاسداران و یگان حفاظت محیط زیست دریایی استان دو محموله کوسه ماهیان به وزن جمعاً ۳۶ تن شناسایی و کشف و ضبط شد.

وی تصریح کرد: در جریان گشت و کنترل‌های مستمر و بازرسی از سردخانه‌ها و کامیون‌های عبوری، حدود ۲۱ تن «کوسه و باله کوسه‌ماهی» از یکی از سردخانه‌های شهرستان چابهار و ۱۵ تن کوسه ماهی از یک خودروی سردخانه‌دار حمل کننده آبزیان کشف و ضبط شد.

میرشکار افزود: در این خصوص دو متخلف به همراه مدارک و مستندات مربوطه جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی گردیدند.

گفتنی است: صید کوسه‌ماهی و فروش گوشت و باله آنها که اغلب به‌دلیل نوع مصرف در تهیه غذاهای گران‌قیمت رستورانی و یا تولید کالاهای پزشکی توسط صیادان محلی صورت می‌گیرد و به کشورهای همسایه و سایر استان‌های کشور قاچاق می‌شود.

افشای علت اصرار سازمان محیط‌زیست برای توسعه قرق‌های شکار/ پرونده پتروشیمی میانکاله بسته شد

تخصیص اعتبارات استانی برای تأمین داروهای بیهوشی حیات‌وحش

حسن اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به آخرین آمار ابزار و ادوات بیهوشی و زنده‌گیری حیوانات وحشی در کشور، اظهار کرد: براساس آمارهای دریافتی در حال حاضر در ۳۱ استان کشور، ۱۴۸ بلوپایپ، ۴۰ قبضه پیستول (دو نوع ابزار ساده برای بیهوش کردن حیوانات وحشی) و ۵۴ قبضه اسلحه بیهوشی وجود دارد که برای زنده‌گیری، جابجایی و مقیدسازی حیوانات وحشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی، به برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص به‌کارگیری سلاح بیهوشی، زنده‌گیری و انتقال آن اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۴۴ دوره آموزشی با موضوع بیماری‌های حیات وحش برگزار شده است که ۱۲ دوره از آن به چگونگی به‌کارگیری سلاح بیهوشی مربوط بوده است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در سال جاری دوره آموزشی سیزدهم تئوری و عمل با هدف بازآموزی کامل ۳۱ کارشناس حیات وحش از ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها به میزبانی استان فارس برگزار شد.

اکبری خاطرنشان کرد: به فراخور میزان درگیری استان‌ها در بحث مقابله با بیماری‌های حیات‌وحش، مبلغ ۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان به هراستان برای تأمین داروهای بیهوشی اختصاص یافته و متعاقباً شیوه‌نامه‌ای برای نحوه عمل کارشناسان حیات‌وحش در هنگام بروز حوادث خاص حیات‌وحش برای ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها ارسال شده است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ برای چهار استان و در سال ۱۴۰۱ حداقل برای پنج استان به منظور راه‌اندازی واحدهای بازپروری و قرنطینه قابل بهره‌برداری، اعتباراتی درنظر گرفته شده است.

کد خبر 591819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.