از لزوم توجه به خانه‌های تاریخی اصفهان تا پاکسازی حلقه‌دره

پربازدیدترین اخبار هفته گذشته سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش‌خبرنگار ایمنا، «خانه‌های تاریخی اصفهان با کاربری‌های تشریفاتی»، «شهرداری، حامی حرکت‌های مردم‌محور محرم»، «حاشیه مسیرهای منتهی به حلقه‌دره پاکسازی شد»، «بار بر زمین مانده پسماند در اراک»، «شهرداری نمی‌تواند پروانه ساختمانی صادره را ابطال کند»، «گره‌گشایی شهرداری از گره‌های کور شهر / رفع مشکل ۵۰ ساله زمین‌های علی‌آباد کلنگان»، «TBM خط ۲ متروی اصفهان به ایستگاه امام حسین (ع) می‌رسد، «بناهای سست اهواز»، «تشکیل کارگروه سیلاب در شهرداری اصفهان» و «تغییرات جدید در خطوط ۶۸ و ۴۲ اتوبوسرانی اصفهان» در صدر اخبار پربازدید سرویس کلانشهرهای ایمنا در هفته گذشته قرار گرفت که در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

خانه‌های تاریخی اصفهان با کاربری‌های تشریفاتی

«خانه‌های تاریخی اصفهان با کاربری‌های تشریفاتی» یکی از اخبار پربازدید سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته بود که جزئیات این مسئله در گفت‌وگو با کارشناسان و مدیران شهری تشریح شد.

تعداد خانه‌های تاریخی در اصفهان بی‌شمار است و هر یک از نظر نوع معماری و میراث فرهنگی و سیر تاریخی می‌تواند یک برند شهری و سیاسی برای اصفهان باشد، این خانه‌ها نه تنها ظرفیت عظیمی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است، بلکه سند زنده تاریخی و درگاه آموزشی برای شهروندان اصفهان است.

وجود خانه‌هایی همچون «خانه مشروطیت»، «خانه انقلاب» و «خانه حکمت و فلسفه» حکایت از نقش کلیدی اصفهان در جریان‌های سیاسی و تاریخ سرنوشت‌ساز ایران دارد، در حالی که این خانه‌ها اکنون کاربری تشریفاتی دارد.

شهرداری، حامی حرکت‌های مردم‌محور محرم

سعید امامی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری پویش پرچم با شعار «هر خانه یک حسینیه»، اظهار کرد: سیاست‌گذاری برای محرم امسال این است که سیاست شعار مردم سپاری فرهنگ و سپردن کار به مردم را به صورت جدی دنبال کنیم.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین زمانی که مردم در آن کنش‌گری می‌کنند، ماه محرم است، از این رو تلاش کردیم در این ایام تصدی‌گری نکنیم و تنها از مجموعه‌های مردمی، هیئت‌ها و نهادهایی که به امر تعظیم شعائر و برپایی عزاداری سید الشهدا می‌پردازند، حمایت کنیم.

حاشیه مسیرهای منتهی به حلقه‌دره پاکسازی شد

از دیگر خبرهای پربازدید هفته گذشته سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا «حاشیه مسیرهای منتهی به حلقه‌دره پاکسازی شد» بود.

محمدرضا خسروی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از پاکسازی حاشیه جاده‌های منتهی به حلقه‌دره با حضور بیش از ۱۲۰ پاکبان خبر داد و گفت: هموطنان باید هنگام حضور در طبیعت، با خود کیسه‌های زباله همراه داشته باشند تا از ریختن زباله و رها شدن آن در طبیعت جلوگیری شود.

بار بر زمین مانده پسماند در اراک

«بار بر زمین مانده پسماند در اراک» نظر مخاطبان زیادی را در هفته گذشته به خود جلب کرد و جزو اخبار پربازدید کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا قرار گرفت.

مدیریت پسماندها به‌ویژه در کلان‌شهرها یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می‌شود و به همین دلیل افزایش بازدهی سامانه هوشمند مدیریت جمع‌آوری پسماندهای اراک مورد توجه مدیران شهری این کلان‌شهر قرار گرفته است که به سرانجام رسیدن و تحقق بازدهی آن، مشروط به همکاری شهروندان است.

امروزه ساماندهی مناسب و اصولی زباله‌های شهری یکی از معضلات جدی در شهرهای مختلف است؛ در بیشتر شهرهای پیشرفته دنیا، حجم زیادی از زباله‌ها بازیافت می‌شود و به گفته کارشناسان، دفن زباله روشی منسوخ شده در دنیا محسوب می‌شود، چرا که این روش پیامدهایی زیست‌محیطی زیادی همچون وارد شدن شیرابه زباله‌ها به منابع آب و آلوده کردن آنها را در پی خواهد داشت.

شهرداری نمی‌تواند پروانه ساختمانی صادره را ابطال کند

از دیگر اخبار پربازدید در هفته گذشته «شهرداری نمی‌تواند پروانه ساختمانی صادره را ابطال کند» بود که مورد استقبال بازدیدکنندگان سرویس کلانشهرهای ایمنا قرار گرفت.

با توجه به بند ۶ مصوبه سی‌وچهارمین جلسه شورای عالی اداری مورخ سیزدهم آبان‌ماه ۱۳۷۱، پروانه ساختمانی، از ابتدای بهمن‌ماه ۱۳۷۱ به‌عنوان سند رسمی تلقی می‌شود.

ضمن اینکه تنها مرجع ابطال پروانه ساختمانی، دیوان عدالت اداری است، اما در قسمتی از پروانه ساختمانی محلی جهت اصلاح پروانه وجود دارد که در صورتی که مالک قصد تغییراتی را در ساختمان خود دارد، طی مراحل قانونی شهرداری می‌تواند در قسمت اصلاحیه پروانه، اقدامات لازم را انجام دهد.

گره‌گشایی شهرداری از گره‌های کور شهر / رفع مشکل ۵۰ ساله زمین‌های علی‌آباد کلنگان

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار کرد: زمین‌های فاز یک علی‌آباد کلنگان به مساحت حدود ۷۰ هکتار، در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری (محدوده شمال شهرک نگین و انتهای خیابان رباط سوم) واقع شده است که در سال ۱۳۴۹ توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران تفکیک و به نظامیان واگذار شده بود، سال ۱۳۵۰ اسناد مالکیت این پلاک‌ها صادر و تحویل مالکان شد که به دلایل مختلف از جمله قرارگیری این زمین‌ها خارج از محدوده، مشکلات فراوانی برای مالکان به‌وجود آمد و به یک گره کور در شهر تبدیل شد...

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های این معاونت، مشکل ۵۰ ساله و گره کور زمین‌های علی‌آباد کلنگان باز شد، گفت: مالکان این زمین‌ها می‌توانند پیگیر وضعیت پلاک‌های خود باشند.

TBM خط ۲ متروی اصفهان به ایستگاه امام حسین (ع) می‌رسد

سیدمحسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان گفت: در صورت تأمین منابع مالی تا پایان سال، TBM جبهه غربی خط دو متروی اصفهان با گذر از ایستگاه خلجا به ایستگاه امام حسین (ع) می‌رسد. دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) خط دو متروی اصفهان که از جبهه غربی کار خود را آغاز کرده است، روز عید غدیر خم از ایستگاه شهید حجازی واقع در ابتدای خیابان کهندژ، به ایستگاه آیت‌الله کاشانی رسید و پس از اورهال به سمت ایستگاه خلجا حرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به حفاری خط دو متروی این کلان‌شهر از جبهه شمال شرقی با استفاده از دو دستگاه TBM، افزود: انتظار داریم TBM جبهه شمال شرقی نیز تا پایان سال با گذر از ایستگاه شاهد، به ایستگاه طوقچی برسد؛ در حال حاضر TBM تونل غربی جبهه شمال شرقی در ایستگاه لاله در حال اورهال و TBM شرقی که از این جبهه در حال حفاری است، هنوز به ایستگاه شاهد نرسیده است.

بناهای سست اهواز

«بناهای سست اهواز» یکی از اخبار پربازدید سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته بود که جزئیات این مسئله در گفت‌وگو با مدیران شهری اهواز تشریح شد.

تراژدی ریزش ساختمان متروپل که در چند ماه گذشته رخ داد، آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و ریزش بسیاری دیگر از ساختمان‌هایی که در لابه‌لای اخبار گم شده است، قصه‌ای پر از غصه است و چنان زخمی بر تن مردم و خانواده‌های جان‌باختگان زده است که تا سال‌ها مرهمی ندارد؛ علاوه بر آن ترس از ریزش ساختمان‌های قدیمی و ناایمن دیگر همچنان ذهن شهرودان را درگیر خود کرده است که در چنین شرایطی لزوم بررسی جدی در قانون ساخت‌وساز و نظارت دستگاه‌های مرتبط در تمام شهرهای ایران، بیش از پیش احساس می‌شود تا دیگر شاهد تکرار حادثه‌ای همچون متروپل نباشیم.

شهر اهواز یکی از هشت کلان‌شهر ایران است که رشد قارچ‌گونه و غیراصولی در بعضی از محله‌های خود داشته است و خطر ریزش بعضی از ساختمان به‌ویژه در پهنه خطرناک منطقه منبع آب، همواره بیخ گوش شهر قرار دارد، لذا ورود جدی دستگاه‌های نظارتی، اجرای و قضائی برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناخوشانید ضروری است.

تشکیل کارگروه سیلاب در شهرداری اصفهان

«تشکیل کارگروه سیلاب در شهرداری اصفهان» یکی از اخبار پربازدید سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته بود که جزئیات این مسئله در گفت‌وگو مدیران شهری تشریح شد.

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: با هشدار سیلاب در روزهای پایانی هفته از سوی فرمانداری و تاکید ستاد مدیریت بحران، از هفته گذشته کارگروه سیلاب از سوی ستاد داخلی شهرداری تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: تمام نقاط آب‌گرفتگی که در بارش‌های گذشته دچار خسران و حادثه می‌شد، شناسایی شده است و این نقاط را در قالب یک نقشه جانمایی برای معاونت عمرانی شهرداری و مناطق برای اصلاح هندسی ارسال شده است که بخشی انجام و بخشی دیگر در مرحله پاکسازی است.

تغییرات جدید در خطوط ۶۸ و ۴۲ اتوبوسرانی اصفهان

امیرحسن رضازاده، معاون هماهنگ‌کننده شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تغییرات جدید خطوط ۶۸ و ۴۲ اتوبوسرانی را تشریح کرد و گفت: به منظور بهبود خدمات اتوبوسرانی به شهروندان از روز دوشنبه سوم مردادماه_ مسیر خط ۴۲ اتوبوسرانی اصفهان تغییراتی داشته است، از این‌رو مسیر این خط از میدان امام حسین (ع)، فرشادی، شریف واقفی، ۲۲ بهمن، علامه امینی، کلمان، ۱۳ آبان و پایانه خوراسگان است.

وی تصریح کرد: شهروندانی که قصد عزیمت به خیابان همدانیان را دارند، می‌توانند از خط ۶۸ (پایانه جی، هشت‌بهشت، میدان امام حسین (ع)) استفاده کنند.

کد خبر 591726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.