از خبر خوش برای دهه‌شصتی‌های مجرد تا لغو نشدن دورکاری برای زنان

خبر خوش معاون رئیس‌جمهور برای دهه‌شصتی‌های مجرد، برای دریافت «هدیه ازدواج» نیازی به مراجعه به شعب تأمین اجتماعی ندارید، کاهش میزان نرخ باروری جهان، قانون دورکاری زنان هنوز لغو نشده است، برخی حقوق زنان تضییع‌ شده است را در بسته خبری زنان و خانواده ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اظهار کرد: برای زنانی که در سنین پایین و زیر ۲۵ سال ازدواج می‌کنند و همچنین کسانی که متولد دهه شصت هستند، تسهیلاتی نظیر وام درنظر گرفته شده است.

وی افزود: با ارائه این تسهیلات موافقت شده است و پس از تخصیص اعتبارات لازم و ابلاغ، جزئیات دقیق آن اعلام خواهد شد.

برای دریافت «هدیه ازدواج» نیازی به مراجعه به شعب تأمین اجتماعی ندارید

طبق ماده ۸۵ قانون تأمین‌اجتماعی، کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به عنوان هدیه به بیمه‌شدگان اجباری واجد شرایط که برای بار اول تشکیل خانواده می‌دهند، پرداخت می‌شود.

بیمه‌شدگان برای دریافت کمک هزینه ازدواج لازم است شرایطی داشته باشند. یکی از شرایط مهم برای دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه لازم است به نحوی که بیمه‌شده ظرف پنج سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حق‌بیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد. از دیگر شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی این است که در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.

میزان کمک هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف ۲ سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ و در صورتیکه مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد. در صورتی که زن و شوهر هر دو بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی و واجد شرایط باشند، پرداخت کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر انجام می‌شود. همچنین بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی که سال‌های قبل ازدواج کرده‌اند و در زمان ازدواج شرایط فوق را داشته‌اند و کمک هزینه مذکور را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

برای ارائه درخواست دریافت کمک هزینه ازدواج، نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی نیست بلکه این خدمت در سامانه غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی موجود است و بیمه‌شدگان متقاضی می‌توانند با ورود به این سامانه به آدرس: es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان / حمایت‌های کوتاه مدت / درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنند.

براساس این گزارش، جمع مبالغ پرداختی در سال گذشته از محل هدیه ازدواج، معادل ۳۲۲ میلیارد تومان بوده که بیشترین وکمترین مبالغ پرداخت شده در سال ۱۴۰۰ بابت هدیه ازدواج به ترتیب مربوط به ادارات‌کل تأمین‌اجتماعی غرب تهران بزرگ و خراسان شمالی بوده است.

زنان ایرانی به‌رغم تحریم دستاوردهای قابل توجهی در درمان کرونا داشته‌اند

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دیدار سفیر ژاپن در ایران و رئیس بنیاد ساساکاوا با تسلیت به ملت و دولت ژاپن به دلیل ترور نخست وزیر این کشور گفت: تعاملات مردمی هزار ساله بین دو ملت ایران و ژاپن و روابط دیپلماتیک بیش از ۹۰ سال بین این دو کشور، عامل مؤثری جهت توسعه مناسبات دوجانبه است.

وی با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه و قهرآمیز آمریکا علیه کشورمان، افزود: بانوان ایرانی با وجود تحریم‌ها دستاوردهای قابل توجهی در عرصه‌های مختلف از جمله در درمان کرونا داشته‌اند.

افزایش جمعیت درآمد سرانه کشورها را افزایش می‌دهد

مسعود عالمی نیسی، سرپرست مؤسسه تحقیقات جمعیت در نشست «جمعیت و پیشرفت؛ نظریه و واقعیت» به بررسی سه دسته از نظریات منفی، مثبت و خنثی‌گرا در مسئله جمعیت پرداخت و اظهار کرد: در آینده نزدیک کشور با مسئله سالمندی مواجه خواهد شد و این موضوع مورد اجماع متخصصین است؛ حل این بحران نیازمند افزایش نرخ ازدواج و فرزندآوری در کشور است.

وی افزود: مجموع مطالعات تجربی نشان می‌دهند که جمعیت به طور قطع تأثیر منفی بر توسعه اقتصادی نمی‌گذارد؛ حداکثر آن است که اگر هم نظریه‌های خنثی پذیرفته شوند به این معنی است که جمعیت تأثیری بر اقتصاد نمی‌گذارد؛ می‌توان جمع‌بندی کرد، جمعیت و افزایش آن مسئله نیست بلکه مسئله در مدیریت است؛ ما باید مدیریت اقتصادی را درست کنیم و نباید نگران جمعیت باشیم؛ از متخصصین و رسانه‌ها انتظار می‌رود این واقعیت‌های تجربی را با مردم و مسئولان در میان بگذارند و صورت مسئله را از جمعیت به مدیریت تغییر دهند؛ این شاه‌بیت تمام بحث‌های امروز ماست.

سرپرست مؤسسه تحقیقات جمعیت تصریح کرد: وضعیت درآمد سرانه جهانی نشان می‌دهد که در بازه ۶۰ ساله با افزایش جمعیت جهان حتی در کشورهایی با سطح پایین پیشرفت، مانند بورکینافاسو و بنگلادش و درآمد سرانه افزایش یافته است.

تبیین جایگاه خانواده از ضروریات هویت بخشی به نسل جوان است

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در رشته توییتی در حساب کاربری خود درباره روز خانواده (۲۵ ذی‌الحجه) نوشت: در نقشه مهندسی کشور یکی از راهبردهای کلان فرهنگی تبیین، تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن‌سازی خانواده است.

وی ادامه داد: تلاش جنگ شناختی برای تغییر تعریف خانواده مقدمه اضمحلال خانواده و نابودی نسل آینده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: تشکیل خانواده و تلاش برای آسان کردن آن، چه در جنبه‌های معنوی و فراهم کردن زمینه وصال زوجین و چه در جنبه‌های مادی و فراهم کردن لوازم ضروری ازدواج از قبیل تسهیلات، اشتغال و مسکن از مهمترین اولویت‌های مردم و دولت مردمی است.

کاهش میزان نرخ باروری جهان ادامه دارد

ویفروم گزارش کرد سازمان ملل هر دو سال یک بار به روزرسانی چشم‌انداز جمعیت جهان را منتشر می‌کند که آخرین انتشار آن قرار بود در سال ۲۰۲۱ باشد اما به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ این موضوع به تعویق افتاد و در روز جهانی جمعیت منتشر شد. بر اساس این آمار جمعیت جهان در پایان سال ۲۰۲۲ از هشت میلیارد نفر عبور خواهد کرد. به طور کلی از سال ۱۹۷۵ هر ۱۲ سال یک میلیارد نفر به جهان اضافه شده است.

در حالی که این نرخ رشد مطلق مشابه دهه‌های گذشته است، نرخ رشد همچنان به کاهش خود ادامه می‌دهد. از سال ۲۰۱۹ نرخ رشد جمعیت جهان به زیر یک درصد کاهش یافته که کمتر از نصف نرخ اوج رشد آن یعنی ۲.۳ درصد در دهه ۱۹۶۰ است.

با ادامه کاهش نرخ باروری جهانی این نرخ همچنان به کاهش خود ادامه خواهد داد. همه‌گیری ویروس کرونا تأثیر قابل توجهی بر روند جمعیت و مهاجرت جهانی داشته است. سازمان ملل در آخرین مجموعه داده جمعیت جهان خود تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۰ تقریباً پنج میلیون مرگ‌ومیر اضافه ثبت شده و در سال ۲۰۲۱ این رقم ۱۰ میلیون اعلام شده است. اکونومیست تخمین خود را از مرگ‌ومیر بیش از ۱۷.۶ میلیون نفر عنوان کرده و سازمان بهداشت جهانی ۱۴.۹ میلیون مرگ اضافی را تخمین زده است.

پیش‌بینی می‌شود جمعیت جهان در سال ۲۰۸۶ به اوج خود در حدود ۱۰.۴ میلیارد نفر برسد. سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند جمعیت جهان قبل از پایان قرن به اوج خود خواهد رسید و دلایل متعددی برای این اوج‌گیری وجود دارد. یکی اینکه سازمان ملل انتظار دارد نرخ باروری در کشورهای کم‌درآمد در مقایسه با تجدید نظرهای قبلی سریع‌تر کاهش یابد. همچنین انتظار می‌رود در نیمه دوم قرن بازگشت کمتری در نرخ باروری در کشورهای پردرآمد وجود داشته باشد.

نرخ باروری جهان به ۲.۳ تولد برای هر زن کاهش یافته است. یک عامل کلیدی تعیین‌کننده نرخ جمعیت جهان میانگین تعداد فرزندانی است که زنان در طول زندگی خود دارند. نرخ باروری در دهه‌های اخیر در سراسر جهان به سرعت نزولی بوده است. این در حالی است که در سال ۱۹۵۰ زنان به طور متوسط حدود پنج زایمان داشتند. از آن زمان نرخ باروری بیش از نصف شده که در سال ۲۰۲۱ این رقم جهانی ۲.۳ تولد به ازای هر زن بود.

اکثر مردم جهان اکنون در کشورهایی زندگی می‌کنند که نرخ باروری در آن پایین است. سازمان ملل گزارش کرده دوسوم مردم در کشورهایی زندگی می‌کنند که نرخ باروری آن کمتر از ۲.۱ تولد برای هر زن است. در برخی از کشورهای پردرآمد مانند کره جنوبی، ژاپن، اسپانیا یا ایتالیا این میزان تولد به ازای هر زن ۱.۳ تولد است.

انتظار می‌رود سال آینده هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان جای چین را بگیرد. چین برای چندین دهه پرجمعیت‌ترین کشور جهان بود و اکنون بیش از ۱.۴ میلیارد نفر در آن زندگی می‌کنند. با این حال نرخ رشد جمعیت آن به دنبال کاهش سریع نرخ باروری در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۸۰ به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

نرخ باروری در هند از ۵.۷ تولد برای هر زن در سال ۱۹۵۰ به ۲ تولد در هر زن کاهش یافته است. با این حال سرعت این کاهش کمتر بوده است. به همین دلیل هند به زودی چین را به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان پشت سر می‌گذارد و سازمان ملل انتظار دارد این اتفاق در سال ۲۰۲۳ رخ دهد.

برخی حقوق زنان تضییع شده است

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نشست بازخوانی و به روزرسانی مسئله مهریه در نظام حقوقی ایران اظهار کرد: با توجه به تضییع حقوق زنان در بعضی از رویه‌ها و مسائل و قوانین مربوط به حوزه خانواده و با طرح سوالاتی در خصوص مشکلات زنان (که از سوی مراجعان و مردم به وی منعکس شده است) خواستار مساعدت جامعه حقوقی در نقد و بررسی مسائل و مشکلات و ارائه راهکار شد.

فاطمه مؤمن، مدیر کل امور حقوقی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز ضمن اشاره به تاکید معاونت بر بحث نخبگانی و تخصصی افزود: تا زمانی که پشتوانه قوی علمی اجرایی و قضائی در کارهای قانون‌نویسی نباشد، آن قانون چندان مؤثر واقع نخواهد شد.

فریبا توکلی وکیل پایه یک دادگستری و عضو بسیج حقوقدانان تصریح کرد: باید توجه داشت که در زمینه خانواده، روابط زوجین و دعوای فی مابین زوجین دچار حقوق‌زدگی و قانون‌زدگی شده‌ایم و می‌خواهیم به کمک قانون از ریشه تمام مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: این موضوع موجب تورم قوانینی شده که اجرا نشده و راهگشا نیز نمی‌باشند. باید پرسید آیا ریشه‌یابی مشکلات در فقدان قانون است و با تصویب قانون جدید مشکلات حل خواهد شد؟

طیبه آرتیدار، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس اداره حقوقی معاونت اظهار کرد: درحال حاضر قوانین ما رویکرد تسکینی و حتی درد آفرین دارند و وقتی بحث قضازدایی مطرح است، متأسفانه طراحان بدون توجه به سیاست‌های بالا دستی پیشنهاداتی را مطرح می‌کنند.

سمیرا مقدسی، وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طرح مجلس و مساله اعسار تصریح کرد: در این طرح اصل بر اعسار زوج گذاشته شده و زوجه را موظف دانسته تا عدم اعسار را ثابت کند؛ این بدین معناست که جای خوانده و خواهان را عوض کنند و این قابل تأمل و غیر حقوقی محسوب می‌شود.

جمعیت سالمند گیلان به ۱۵ درصد رسید

اسماعیل نورصالحی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری کارکروه رسانه‌ای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیان اینکه آمار جمعیت سالمند استان از میانگین کشوری (میانگین ۱۰.۴۳ درصد) بیشتر است. اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵ درصد جمعیت گیلان سالمند هستند که از میانگین کشوری (۱۰.۴۳ درصد) بیشتر است.

وی جمعیت سالمند استان را ۳۹۲ هزار نفر (۶۵ سال به بالا) اعلام کرد و افزود: تک فرزندی دلیل اصلی پیری جمعیت گیلان است. تک فرزندی معضلات زیادی به همراه دارد که ضروری است تا رسانه‌ها به خانواده‌ها در ارتباط با مشکلات تک فرزندی آگاهی دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به افزایش سن مادر در استان اشاره کرد و آن را نگران کننده دانست و گفت: میانگین سن مادر در اولین فرزند در سال ۹۰، ٢٧.۵۴ و در سال ۱۴۰۰، ۲۹.۵۴ سال گزارش شده است.

افراد بدون شناسنامه داریم / امیدواریم تکلیف بی‌شناسنامه‌ها بزودی مشخص شود

انسیه خزغلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه افراد بدون شناسنامه داریم، اظهار کرد: در برخی از استان‌ها با این مساله مواجه هستیم و ممکن است بخشی از این افراد از دیگر کشورها به ایران آمده باشند، اما بخش دیگری از آنها نیز مربوط به مردم کشورمان ایران هستند.

وی ادامه داد: بحث هویت و نداشتن شناسنامه برای کودکان و یا مادرانی که بدون هویت هستند از مسائلی است که در کشور با آن مواجهیم و در استان‌های مختلف از جمله سیستان و بلوچستان، قم، یزد و خراسان با تعدادی از این افراد بدون شناسنامه روبرو هستیم و این موجب شده است که آنها نتوانند از آموزش و بهداشت مناسب برخوردار شوند.

میزان موالید در لرستان ۳۰ درصد کم شده است

فریبرز امیری پریان، مدیرکل ثبت احوال لرستان اظهار کرد: نرخ رشد جمعیت در لرستان در سال ۱۴۰۰، ۷۴ صدم بوده و رتبه ۱۵ را در کشور داریم و این درحالیست که میانگین کشوری ۶۹ صدم بوده و رشدی ضعیف و نگران کننده‌ای است.

وی افزود: سه استانی که رشد جمعیتی بالایی دارند به ترتیب سیستان و بلوچستان ۲.۲۴، هرمزگان با ۱.۲۷ و خراسان جنوبی با ۱.۱۹ است.

مدیرکل ثبت احوال لرستان در خصوص موالید ثبت شده سال گذشته در لرستان، تصریح کرد: به ازای هر هزار نفر جمعیت لرستان ۱۳.۷ ولادت را ثبت کردیم و حائز رتبه ۱۵ کشور هستیم و میانگین این رقم در کشور ۱۳.۶ است.

وی گفت: از سال ۹۵ تاکنون ۳۰ درصد موالید در استان کم شده است یعنی تقریباً از ۳۵ هزار موالید در سال ۹۵ در حال حاضر به ۲۵ هزار موالید رسیدیم.

قانون دورکاری هنوز هم وجود دارد و لغو نشده است

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در حاشیه نمایشگاه رویداد مدیریت ایران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: قانون دورکاری هنوز هم وجود دارد و لغو نشده است. بخش‌نامه شده است که خانم‌ها همچنان می‌توانند در زمان غیر کرونا و زمانی که ادارات باز است، از قانون استفاده کنند.

وی افزود: اما این قانون بستگی به این دارد که مدیر مربوطه چقدر همکاری کند و کاری که انجام می‌دهند، قابلیت دورکاری دارد یا خیر. مسئله دورکاری، آن‌گونه که باید در ادارات ما انجام نگرفت. در بعضی از استان‌ها مثل استان فارس، از دورکاری به‌خوبی استفاده شد و مربوط به مدیر ارشد این استان بود که به این مسئله اعتقاد داشت.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان تصریح کرد: امیدواریم در استان‌های دیگر هم شاهد این باشیم که همکاری لازم از طرف مدیران با کارمندان زن، بخصوص کارمندانی کودک زیر شش سال دارند یا باردار هستند، صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: برنامه همیشه پشتیبانی، همکاری و یاری با زنان بوده تا بتوانند مسئولیت‌های خود چه درون و چه بیرون از خانه، را آن‌گونه که باید انجام بدهند.

خزعلی در ادامه به تلاش‌ها و برنامه‌های معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان اشاره کرد و گفت: تلاش این است که حمایت از زنان در محیط کاری انجام بگیرد، بحث‌های مرخصی‌ها پیگیری می‌شود تا بیشتر عملیاتی شود، پیگیر پرداخت حقوق مرخصی زایمان و معوقات آن هستیم. همچنین پوشش بیمه‌های نازایی به‌صورت وسیعی انجام می‌گیرد.

وی افزود: همچنین بحث‌های دیگری که مربوط به کار بانوان است، نظام‌واره کاری را در دست داریم که با توجه به مسائل مختلف بانوان می‌توانیم این مسئله شغلی را تنظیم کرده و به تصویب برسانیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان اظهار کرد: لایحه‌های مربوط به پیشگیری از طلاق را در دست داریم. مصوبه‌هایی مربوط به مشاوره‌هایی که برای سال‌های اول ازدواج است در دست داشتیم. همچنین دو مصوبه در ارتباط با ساختار اداری درباره زنان و مشاوره‌های زنان وزنان سرپرست خانوار در دست داریم.

کد خبر 591653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.