افزایش استانداردها و فرآورده‌ها در انتقال خون/کاهش اهداکنندگان جوان

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: درصورتی‌که کمک مالی وجود نداشته باشد، مشکلات اقتصادی و اعتبارات روی استاندارها تاثیرگذار خواهد بود؛ مصارف خون در قسمت‌های مختلف روبه افزایش است و اجبار بر افزایش کیفیت و کمیت فرآورده‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی فتوحی صبح امروز _پنجشنبه ششم مردادماه _ در نشست خبری سازمان انتقال خون اصفهان به مناسبت روز اهدای خون، اظهار کرد: در راستای پیش رفتن مطابق استاندارهای روز دنیا، قطعاً بدون مشکل نخواهیم بود و نیاز به کمک بیشتر دولت، اصحاب رسانه و مردم داریم و راه کمک خیران برای ارتقای سطح کمی و کیفی انتقال خون باید باز شود.

وی بیان اینکه در صورتی که کمک مالی وجود نداشته باشد، مشکلات اقتصادی و اعتبارات روی استانداردها تأثیرگذار خواهد بود، افزود: مصارف خون در قسمت‌های مختلف روبه افزایش است و اجبار بر افزایش کیفیت و کمیت فرآورده‌ها وجود دارد؛ طی سال‌های اخیر فرآورده‌های نوین به انتقال خون اضافه شده است و مانند همه قسمت‌ها نظیر صنعت، پزشکی و بهداشت، استانداردها و فرآورده‌های هر قسمت افزایش یافته است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: گرچه تکنیک‌های پلاسمافرز به چندسال قبل باز می‌گردد اما مصارفی در انتقال خون باب شده است که نیازهای مالی و نیاز به اهداکنندگان بیشتر را افزایش داده است، یکی از این روش‌های نوین «آفرزیس» است که اهداکننده حدود یک ساعت وقت خود را در اختیار می‌گذارد و خون وی وارد دستگاه می‌شود تا فرآورده موردنیاز تهیه و مابقی خون به بدن وی بازگردد.

وی با بیان اینکه این روش کیفیت و میزان فرآورده تهیه شده را افزایش داده است و یک کیسه پلاک فرز حدود شش تا هشت برابر پلاک بیشتری دارد، تصریح کرد: در آستانه نهم مردادماه قرار داریم که روز تأسیس انتقال خون به شکل انسجام یافته امروزی است، هنگامی که به تاریخچه انتقال خون بازگردیم اتفاق‌های بسیار زیادی رخ داده اما بیشترین اتفاقات رخ داده در آستانه قرن ۲۰ به بعد بوده است.

کیفیت خون اهمیت بالایی دارد

فتوحی با بیان اینکه برای افراد اهداکننده و دریافت‌کننده خون، کیفیت خون اهمیت بالایی دارد و به همین منظور از اهداکننده خون سوالاتی پرسیده می‌شود که می‌تواند تضمین کننده کیفیت خون اهدایی باشد، اضافه کرد: اهدای خون در ایران به صورت داوطلبانه پیش می‌رود و هیچ کشوری نظیر ایران در اهدای خون و افزایش کیفیت اهدای خون موفق نبوده است.

وی گفت: با شیوع بیماری کرونا میزان اهدای خون در جهان و کشور تحت تأثیر قرار گرفت و خوشبختانه پس از پیک‌های اول و دوم تقریباً تا حدی کمبودهای ذخایر جبران شد اما همچنان گاهی در گلوگاه‌هایی نظیر ماه‌های گرم سال دچار مشکل می‌شویم که با اعلام فراخون، سعی بر حل مشکلات وجود دارد.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: استان اصفهان در کشور از نظر میزان اهدای خون دارای رتبه سوم یا چهارم است و در زمان شیوع کرونا نیز دارای رتبه دوم یا سوم بوده است. هنگام شیوع بیماری کرونا با وجود تعطیل بودن برخی دستگاه‌ها، فعالیت دستگاه انتقال خون تا حدود ۱.۵ برابر افزایش یافته بود.

باید درخصوص اهدای خون جوانان و بانوان تبلیغ شود

وی اظهار کرد: پس از چند روز آنتی‌بادی در بدن بیماران بهبود یافته از بیماری کرونا، ساخته می‌شود و هنگامی که این میزان از عددی بیشتر باشد، پلاسما از این بیماران تهیه شده و در اختیار بیمارستان‌های دارای بیمار بدحال قرار می‌گرفت. این موضوع حذف نشده و از این پلاسما به عنوان پژوهش همچنان استفاده می‌شود اما اتفاقی که در ایران رخ داد، حذف ناگهانی این نوع درمان بود، به طور رسمی فردی امکان استفاده از این روش را نداشت و به صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گرفت.

فتوحی افزود: اهداکنندگان جوان خون درحال کاهش هستند و به علت تغییر سبک زندگی و کهولت جمعیت این گروه درحال افزایش است و به سن بالای ۳۵ سال رسیده است؛ درواقع اهداکنندگان جوان درحال کاهش هستند. باید درخصوص اهداکنندگان جوان و اهدای خون بانوان تبلیغ شود. استان اصفهان تنها تأمین‌کننده خون استان نیست و بیمارانی از استان‌های مجاور برای درمان به خصوص درمان‌های تخصصی مراجعه می‌کنند هم از خدمات استان استفاده می‌کنند و بنابراین فعالیت سازمان انتقال خون استان، فعالیتی شهرستانی محسوب نمی‌شود.

اهداکنندگان خانم حدود ۳ درصد اهدا کنندگان هستند

وی با بیان اینکه متأسفانه اهداکنندگان خانم حدود سه درصد از اهداکنندگان را تشکیل می‌دهند و درحالی که در برخی کشورها و حتی استان‌ها این میزان بالای ۳۰ درصد است، ادامه داد: زنان با توجه به وضعیت فیزیولوژیکی خود، در شرایط طبیعی به اندازه دو کیسه ۳۵۰، خون دفع می‌کنند و این موضوع آنان و خانواده‌هایشان را می‌ترساند که با اهدای خون دچار کم‌خونی شوند، اما از نظر سیستم ایمنی زنان قوی‌تر از مردان هستند و بسیاری از بیماری‌ها در مردان بیشتر است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: تمهیداتی برای همه افراد اندیشیده شده است و در هر شرایط از خانم‌ها تست سی‌بی‌سی گرفته می‌شود و با تجویز قرص برای آن‌ها، سعی بر جبران آهن از دست رفته بدن آنان می‌شود. یکی از علل کاهش اهدای خون زنان می‌تواند نبود پایگاه‌های متعدد اهدای خون باشد. اقدامی در همین راستا در تهران صورت گرفته که شامل راه‌اندازی پایگاه‌های متعدد اهدای خون می‌شود و درپی آن میزان قابل توجهی اهدای خون زنان افزایش یافته است.

علاقه‌مند به راه‌اندازی سیستم‌های سیار اهدای خون هستیم

وی با بیان اینکه علاقه‌مند به راه‌اندازی سیستم‌های سیار اهدای خون هستیم اما یکی از علل جلوگیری کننده از این اقدام شیوع بیماری کرونا و دیگر علل آن اعتبارات مالی است، اضافه کرد: افراد از ۱۸ سال تمام تا ۶۵ سال، می‌توانند اهداکننده خون باشند. اهداکنندگان مرد چهار بار در سال و زنان تا سه بار در سال امکان اهدای خون دارند.

فتوحی با بیان اینکه افراد دارای خالکوبی تا یک سال از اهدای خون معاف هستند، گفت: درحال‌حاضر واحد سیاری به صورت سامانه سیار در استان اصفهان وجود ندارد اما دو پایگاه در قالب تیم‌های سیار اهدای خون درحال فعالیت هستند. یکی از علل مشخص شده در علت‌یابی کاهش ذخایر خون و کاهش اهدای خون، فقدان وجود پایگاه‌های در دسترس است.

وی با بیان اینکه علاقه‌مند به کمک خیران هستیم تا در راستای آن حداقل دو پایگاه مناسب به اندازه پایگاه خواجو، دایر شود، ادامه داد: بیماران تالاسمی حداقل ۲۰ درصد فرآورده‌های خونی را دریافت می‌کنند و درصورتی‌که به اندازه یک ساعت کاستی در امر سازمان انتقال خون صورت گیرد با مشکلاتی جدی روبه‌رو می‌شوند، با توجه به اهمیت فعالیت این سازمان نیازمند مهرورزی بیشتری نسبت به اهدای خون هستیم.

اتباع خارجی امکان اهدای خون ندارند

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه اتباع خارجی امکان اهدای خون ندارند، اظهار کرد: خون از نعمت‌های مجهول محسوب می‌شود و متأسفانه مشکل موجود این است که اصفهان به عنوان یک شهر برخوردار محسوب می‌شود و اعتبارات خاصی به آن اختصاص داده نمی‌شود و این در صورتی است که سازمانی نظیر سازمان اهدای خون نیازمند اعتبارات است.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون با استانداردهای جهانی در حال فعالیت است اما بدون بودجه از بین خواهد رفت، افزود: اعتبارات این سازمان تا نیمی از سال پاسخ‌گوی فعالیت خود نیست؛ چگونه می‌توان اقدامات اهدای خون را یا اعتبارات موجود گسترش داد؟ اصفهان از نظر مطبوعاتی باید فعالیت بیشتری داشته باشد و هم‌عرض این فعالیت‌ها، وضعیت نیز بهبود پیدا می‌کند.

کد خبر 591583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.