در فوتبال حرفه‌ای بومی‌گزینی معنایی ندارد/ از ابتدای فصل گذشته به‌دنبال انحلال تیم بودند!

«در فوتبال حرفه‌ای و سوپرلیگ، بومی و غیربومی بودن بازیکنان معنی ندارد؛ همان‌طورکه در فوتبال مردان اهمیت ندارد بازیکن تیم فوتبال ذوب‌آهن حتماً اصفهانی باشد و با توجه به نیاز مربی و حضور قدرتمندتر، باشگاه بازیکنان مدنظر را جذب می‌کند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای اخیر علیرضا احسانی مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن درگفت‌وگویی با ایمنا، خبر از انحلال تیم فوتبال زنان این باشگاه را به دلیل بومی نبودن ۱۵ نفر از بازیکنان تیم و بار حقوقی واردشده به باشگاه داد. تصمیمی که حواشی زیادی برای گاندوهای اصفهانی به دنبال داشته است؛ اکنون باید دید درنهایت تصمیم مدیران این باشگاه عملی خواهد شد یا خیر. در همین خصوص با «الهام فرهمند» بازیکن اصفهانی این تیم و ملی‌پوش فصل گذشته تیم فوتبال ذوب‌آهن گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

همان‌طورکه باخبر هستید در تصمیمی عجیب تیم فوتبال زنان ذوب‌آهن منحل شد! نظر شما چیست؟

به نظر من همه این اتفاقات به نگاه مدیران این باشگاه نسبت به فوتبال زنان برمی‌گردد. از همان ابتدای فصل گذشته، صحبت از عدم تیم‌داری در بخش زنان مطرح می‌شد، اما در پاسخ به اعتراضاتمان، به نبود امکانات و این سخن که اگر مشکلی دارید اهمیتی ندارد و تیم را منحل می‌کنیم، مواجه می‌شدیم. از همان ابتدا نگرش درستی درمورد تیم زنان وجود نداشت و به دنبال انحلال تیم بودند. از مدیران و باشگاهی که این نگرش را دارند، انتظار همراهی و توجه به تیم یا حتی ادامه تیم‌داری در لیگ فوتبال زنان را نمی‌شود داشت. با توجه به عقبه‌ای که وجود داشت، زیاد شوکه‌کننده نبود و انتظار این موضوع می‌رفت که به زودی انصراف این باشگاه را شاهد خواهیم بود.

یکی از دلایلی که درخصوص انحلال تیم بانوان مطرح می‌شود موضوع بومی‌گزینی و موازی‌کاری است. فکر می‌کنید این موارد دلایل درستی هستند؟

در فوتبال حرفه‌ای و سوپرلیگ، بومی و غیربومی بودن بازیکنان معنی ندارد؛ همان‌طورکه در فوتبال مردان اهمیت ندارد بازیکن تیم فوتبال ذوب‌آهن حتماً اصفهانی باشد و با توجه به نیاز مربی و حضور قدرتمندتر، باشگاه بازیکنان مدنظر را جذب می‌کند. تعداد نفراتی که توسط مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اعلام شد اصلاً صحت ندارد. ذوب‌آهن از نظر مالی توان جذب ۱۰-۱۵ نفر بازیکن غیربومی را ندارد چه از نظر قرارداد مالی و چه از نظر امکانات و شرایط خوابگاهی. بومی‌گزینی یک بهانه خنده‌دار است و به هر ورزشکار یا فردی که آگاهی نسبی نسبت به ورزش داشته باشد گفته شود، قطعاً با خنده رد می‌کند. ذوب‌آهن از نظر بودجه‌ای و مبلغی که با بازیکنان قرارداد می‌بندد در حدی نیست که با بازیکنان بومی حال حاضر استان قرارداد ببندد. در حالی صحبت از بومی‌گزینی است که هیچ برنامه‌ریزی اصولی در این باشگاه نیست. فرض می‌کنیم که توانایی استان اصفهان در بازیکن‌سازی بالاست و بازیکنان سطح بالایی را به لیگ وارد می‌کنند، آیا با بودجه سال گذشته فوتبال زنان ذوب‌آهن می‌توانستند تیمی سراسر از بازیکنان بومی سطح بالا ببندند؟ مشخصاً نمی‌توانستند؛ زیرا بازیکنی با سطح خوب، رقم قرارداد بالایی دارد. این طرز فکر مدیران باشگاه درست نیست و به دنبال بهانه‌های دهن‌پرکن هستند!

در فوتبال حرفه‌ای بومی گزینی معنایی ندارد/مدیران فعلی از ابتدا به دنبال انحلال تیم بودند!

فکر می‌کنید نتیجه‌نگرفتن در فصل گذشته در انحلال تیم مؤثر بوده است؟

چیزی که درمورد باشگاه ذوب‌آهن عجیب و خنده‌دار است این موضوع است که باشگاه هزینه نمی‌کند، اما انتظار نتیجه‌گیری فوق‌العاده دارد. زمانی که باشگاه هزینه نمی‌کند، مشخصاً نمی‌تواند بازیکن خوب جذب کند و نتیجه دلخواه و مطلوب کسب نمی‌شود. هزینه‌ای که باشگاه ذوب‌آهن برای تیم فوتبال زنان در لیگ گذشته داشت، حتی از تیم‌هایی که در جدول پایین‌تر از ذوب‌آهن بودند خیلی کمتر بود، درصورتی‌که تیم ذوب‌آهن با تیم‌هایی که قوی بسته شده بودند، نتیجه‌های عالی گرفت؛ برای مثال با تیم‌های سپاهان و شهرداری سیرجان به تساوی رسیدیم و با نتیجه دو بر یک، بازی را به بم واگذار کردیم. مجموعه قراردادهای تیم‌های سپاهان، شهرداری سیرجان و بم حداقل چهار برابر تیم ما بود. به نظر من جایگاه ذوب‌آهن در لیگ با توجه به شرایط تیم جایگاهی عالی بوده است. در کنار قراردادهای پایین، پرداختی‌های باشگاه ذوب‌آهن اصلاً به موقع نبوده و در طول لیگ پرداختی خاصی نداشتیم، زمانی که فصل تمام شد بازیکنان تنها ۴۰ درصد از قراردادشان را دریافت کرده بودند. در خردادماه نیز ۲۰ درصد دیگر از قراردادها پرداخت شد و با گذشت چند ماه از پایان لیگ هنوز ۴۰ درصد از قراردادها به بازیکنان داده نشده است.

از مدیران فعلی باشگاه انتقاداتی را مطرح کردید. به‌عنوان یکی از بازیکن با سابقه ذوب‌آهن فکر می‌کنید در دوره‌های گذشته شرایط برای تیم زنان بهتر بود؟

باشگاه ذوب‌آهن باشگاه بزرگی است و امکانات لازم را دارد، به همین دلیل معتقد هستم نگرش مدیران از همه چیز مهم‌تر است. زمانی که «سعید آذری» سکان باشگاه ذوب‌آهن را در دست داشت، رسیدگی به فوتبال زنان و مردان عالی بود و به تیم زنان اهمیت خوبی داده بود اما از زمانی که وی رفت در باشگاه ذوب‌آهن شرایطی به وجود آمده که به نظر می‌رسد فوتبال زنان اضافه است و کلاً تیم‌های زنان اهمیتی ندارند. مدیران دغدغه استفاده از امکانات را ندارند و برایشان مهم نیست امکاناتی که در بخش مردان فراهم است نیاز به بیشتر شدن برای بخش زنان ندارد و هزینه‌ای برای باشگاه به وجود نمی‌آورد. مشکل اصلی دیدگاه و نگرش مدیران است. احسانی در مصاحبه خود گفته بود ما به دلیل اینکه بازیکنان غیربومی زیادی داشتیم تیم را منحل کردیم و زمانی به لیگ برمی‌گردیم که تمام بازیکنان ما بومی باشند؛ درصورتی‌که بازیکنان بومی که از نظر فنی در حد بالایی باشند، قطعاً از نظر مبلغ قرارداد نیز در سطح بالایی هستند، همان‌طورکه طی سال‌های گذشته شاهد این بودیم که اکثر بازیکنان بومی سطح بالا به سمت باشگاه سپاهان می‌رفتند زیرا مبلغ دریافتی بهتری داشتند. در حالی صحبت از بومی‌گرایی می‌شود که ذوب‌آهن توانایی گرفتن بازیکنان بومی خوب را ندارد و هزینه‌ای نمی‌شود.

در فوتبال حرفه‌ای بومی گزینی معنایی ندارد/مدیران فعلی از ابتدا به دنبال انحلال تیم بودند!

با این تفاسیر به نظر می‌رسد نبود ذوب‌آهن در لیگ بعدی زنان شوک بزرگی را به لیگ وارد می‌کند

قطعاً به لیگ و به خصوص بازیکنان شوک بزرگی وارد می‌شود و شرایط برای یک سری از بازیکنان سخت خواهد شد. به هر حال باشگاه ذوب‌آهن، باشگاه بزرگی است و بازیکنان زیادی دوست دارند در چنین باشگاهی فعالیت کنند. زمانی باشگاه‌های سپاهان و ذوب‌آهن در لیگ زنان تیم‌داری می‌کردند، باشگاه‌های دیگری که تنها در بخش مردان فعالیت داشتند تشویق به حضور در لیگ زنان نیز می‌شدند. زمانی که باشگاهی مانند ذوب‌آهن از تیم‌داری در فوتبال زنان منصرف می‌شود، دیگر باشگاه‌ها نیز انگیزه خود را برای حضور در بخش زنان از دست می‌دهند و قطعاً به این فکر می‌کنند که تیم‌داری در بخش زنان درست نیست، زیرا اگر درست بود ذوب‌آهن بعد از ۶ سال تیم فوتبال زنانش را منحل نمی‌کرد. این اتفاق مشخصاً در جذب اسپانسر و باشگاه‌های بزرگ برای حضور در لیگ زنان تأثیر منفی دارد.

برای حضور تیم‌های مردان در بازی‌های آسیایی، باشگاه‌ها نیاز به مجوز حرفه‌ای دارند که آن هم نیازمند داشتن تیم فوتبال زنان است. با توجه به انحلال تیم فوتبال زنان ذوب‌آهن و افت درجه باشگاه، فکر نمی‌کنید ذوب‌آهن در این خصوص به مشکل می‌خورد؟

صددرصد انحلال تیم فوتبال زنان به ضرر تیم مردان نیز است و با این اتفاق کل باشگاه ذوب‌آهن زیرسوال رفته است. همیشه به خودم می‌گفتم که باشگاه ذوب‌آهن به خاطر حضور تیم مردان در بازی‌های آسیایی هیچ‌گاه تیم زنان را منحل نمی‌کند و این موضوع در حد حرف است که باشگاه حداقل مجوز حرفه‌ای را داشته باشد اما با تصمیم، مدیران از مجوز حرفه‌ای باشگاه گذشتند. قطعاً باشگاه ذوب‌آهن هیچ امیدی به تیم آقایان نیز ندارد و نمی‌خواهد روی این تیم سرمایه گذاری کند که در جام باشگاه‌های آسیا حضور داشته باشد پس لزومی ندارد تیم زنان داشته باشد. در حال حاضر برای تیم مردان نیز به همان اواسط جدول قانع هستند و لزومی نیست بالاتر قرار بگیرند اگر هم میسر نشد حفظ تیم در لیگ برتر برایشان کافی است.

کد خبر 591535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.