روشنگری و بصیرت‌افزایی، از اهداف اصلی نهضت امام حسین(ع)

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: کتاب عاشورا یک کتاب آموزش زندگی و چگونه زیستن است.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تبیین مکتب عاشورا اظهار کرد: به طور اساسی کربلا و نهضت امام حسین (ع) و شهادت‌ها برای روشنگری و بصیرت‌افزایی است، در زیارت امام حسین (ع) این جمله آمده است که امام خون خود را داد تا مردم را از ذلالت و گمراهی نجات دهد.

وی ادامه داد: حرکت امام حسین (ع) برای این بود که با شهادت خود پرده‌های سیاه کفر، جهالت، زورگویی و اسارت انسان را کنار بزند. راه امام حسین (ع) تنها این نبود که ما روضه بخوانیم و گریه کنیم بلکه باید اهداف امام حسین را از کلمات ایشان بگیریم و در منبرها توسط مداحان و ذاکران استفاده کنیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: این جمله که می‌فرماید، مرگ با عزت بهتر از حیات با ذلت است نشان‌دهنده عظمت است و خدمتگزاری امام حسین (ع) به بینوایان و اخلاق ایشان باید توسط مداحان و ذاکران برای مردم بازگو شود.

وی اضافه کرد: کتاب عاشورا یک کتاب زندگی، آموزش زندگی و چگونه زیستن است. امام حسین (ع) راهی را به بشر نشان داد که راه انبیا و پیغمبران بود و آیندگان باید همین مسیر را طی کنند.

حجت‌الاسلام رهبر خاطرنشان کرد: از مکتب امام حسین (ع) و کلمات ایشان و تاریخ صحیح تنها هدف این نباشد که بگویند و گریه کنند بلکه اهداف و مقصد حرکت امام برای مردم بیان شود. منبر و مداحی برای این است که اهداف امام حسین توسط مردم ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه اشعار مداحان در ایام محرم مختلف است و بسیاری از مداحان اشعار جاندار، مفید و سودمند می‌خوانند، گفت: در حال حاضر مداحان تنها در اشعار خود از نحوه شهادت امام حسین (ع) و عزاداری برای ایشان سخن نمی‌گویند بلکه در اشعار مداحی به روشنگری مکتب امام حسین (ع) برای مردم می‌پردازند.

عضو جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: باید اشعار صحیح توسط مداحان خوانده شود نه اینکه برای گریه مردم شعرهای بی‌محتوا و غلط خوانده شود. مطالب باید صحیح، مستند و متین باشد و کربلا و شهدای کربلا را کوچک نکند بلکه عظمت و بزرگی این واقعه را نشان دهد.

وی با بیان اینکه باید از امام حسین (ع) و خاندان ایشان دوستی، انسان‌بودن، تقوا، فداکاری و جهاد را بیاموزیم، گفت: عاشورا مکتب است و این مکتب برای مردم باید در قالب مداحی و منبر به خوبی بازگو و تبیین شود.

کد خبر 591533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.